|
Auteur |
Bericht |
Rudolf_23
Leeftijd: 82 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 sep 2007 21:58 Onderwerp: Heftig probleem met energieleverancier! |
|
|
Hallo Iedereen !
Ik heb een heftig probleem met energieleverancier en zoek hulp !
Kort samengevat komt het er op neer dat ik ± anderhalf jaar geleden in Dec. '05 een niet in gebruik zijnde aansluiting aan hun Net in gebruik heb genomen en dat op telefonisch advies schriftelijk heb gemeld. Voor mij was dat een nieuw fenomeen omdat ik in de ruim dertig voorgaande jaren mijzelf had bedropen met eigen windenergie.
Wat schets mijn verbazing als ik in April '07 een schrijven krijg van de energieleverancier die bij controle die aansluiting constateert. Bij hun bekend als 'leegstand' !
Erger wordt het als blijkt dat derden gedurende lange tijd een aftap hebben gebruikt aan die zelfde meter die voor de duidelijkheid is geplaatst aan de wal in een stil Industrie gebied.
Ikzelf woon in een woonschip gesitueerd aan een steiger ruim 200 meter uit die wal waardoor ik niet bekend was en kon zijn met die illegale aftap.
De hieruit voortvloeiende rekening aan mij van de energieleverancier over de laatste 3 jaar bedraagt slechts € 7868.67 over een gebruik van 54.658 kWh.
Waarvan ik er slechts hooguit in anderhalf jaar ± 5000 heb verbruikt, Nu heb ik niet echt een probleem met het 'in termijnen' betalen van een wettelijk geregelde vordering van 3 jaar mits gebaseerd op een normaal verbruik van ± 3500 kWh per jaar.
De energieleverancier ('wie is dat ?') stel mij gewoon aansprakelijk voor het gehele verbruik omdat de Illegaal zo leuk was om de aftap na de meter te plaatsen.
Een ieder die mij van raad en advies kan dienen is welkom zowel hier als aan: kukirol@gmail.com
Rudolf_23
Mod: Tekst geanonimiseerd. |
|
|
|
 |
BoeZ
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 63
|
Geplaatst: ma 17 sep 2007 22:24 Onderwerp: |
|
|
Tja.. het probleem is dat je volgens de Algemene Voorwaarden verantwoordelijk bent voor de meter en het juiste gebruik ervan.
De algemene voorwaarden kun je downloaden bij je netbeheerder.
Artikel 4 geeft aan dat je verantwoordelijk bent voor de meter. Artikel 4.7 geeft de netbeheerder het recht de werkelijke schade te verhalen. Je leverancier kan uiteraard het verbruik in rekening brengen. Het is aan jou te bewijzen dat iemand je meter heeft misbruikt. Ik zou dan ook beginnen met aangifte te doen bij de politie (diefstal).
Omdat het verbruik gemeten is denk ik dat je de rekening zult moeten betalen en dan vervolgens verhaal moet halen bij de dief.
Overigens is de verjaringstermijn voor vorderingen (als je consument bent) tot betaling van een koopsom (wat hier het geval is) 2 jaar. Wellicht helpt de verjaringstermijn je niet erg omdat de vordering ontstaat met de vaststelling ervan in de jaarrekening (eerste jaarrekening voor 2005 zal verstuurd worden in 2006)
|
|
|
 |
BoeZ
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 63
|
Geplaatst: ma 17 sep 2007 22:29 Onderwerp: |
|
|
overigens... als het een niet gebruikte aansluiting betreft dan had deze afgesloten moeten zijn door de netbeheerder. Een aansluiting waar geen leverancier voor bekend is moet binnen een bepaalde tijd (aantal weken) worden afgesloten. De energieleverancier kan jou niet verantwoordelijk houden voor verbruikte energie die -voordat jij de aansluiting in gebruik nam- is afgenomen. Dit zou dan hun eigen fout zijn (hadden ze maar moeten afsluiten).
|
|
|
 |
Rudolf_23
|
Geplaatst: di 18 sep 2007 17:58 Onderwerp: |
|
|
BoeZ schreef: | overigens... als het een niet gebruikte aansluiting betreft dan had deze afgesloten moeten zijn door de netbeheerder. Een aansluiting waar geen leverancier voor bekend is moet binnen een bepaalde tijd (aantal weken) worden afgesloten. De energieleverancier kan jou niet verantwoordelijk houden voor verbruikte energie die -voordat jij de aansluiting in gebruik nam- is afgenomen. Dit zou dan hun eigen fout zijn (hadden ze maar moeten afsluiten). |
Hai BoeZ,
Hieruit zou ik kunnen opmaken dat het in wezen onmogelijk voor mij geweest zou moeten zijn om een meter die al jaren en vermoedelijk al vanaf de plaatsing in '94 geen geregistreerde gebruiker heeft, In gebruik te nemen !
? |
|
|
|
 |
BoeZ
|
Geplaatst: di 18 sep 2007 18:14 Onderwerp: |
|
|
niet helemaal... Een aansluiting kan administratief afgesloten zijn bij de netbeheerder maar niet fysiek zijn afgesloten. Als de aansluiting niet fysiek is afgesloten dan kan er nog steeds energie worden afgenomen.
Het kan dus zo zijn dat de netbeheerder dacht dat de aansluiting afgesloten was zonder dat dit fysiek inderdaad het geval was.
Jouw situatie is een beetje een moeilijk geval. Normaal gesproken ben jijzelf verantwoordelijk voor de aansluiting/meter en dit is ook logisch omdat (normaal gesproken) de aansluiting/meter zich in de woning bevindt en niet iedereen zo maar in jouw woning kan binnenkomen. In dit geval bevindt de meter zich op de kade en zal er waarschijnlijk een kabel lopen vanaf de kade naar jouw boot. In jouw geval is het voor derden makkelijker om energie af te tappen.
De vraag hier is of de bijzondere situatie (vrije toegang tot de meter/aansluiting voor iedereen) zich meer in jouw risicosfeer bevindt of meer in de risicosfeer van de netbeheerder. Zijn hier misschien afspraken over vastgelegd toen de meter/aansluiting werd geplaatst/gerealiseerd?
Ga ook eens precies na wie nu precies die navordering doet. Is dit de netbeheerder of is dit de energieleverancier (of wellicht een Shared Service Centre).
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 18 sep 2007 20:19 Onderwerp: |
|
|
Het is goed gebruik op dit forum waar mogelijk casus geanonimiseerd te bespreken. Voor deze casus mag dat volgens mij geen probleem zijn. Graag de discussie geanonimiseerd voortzetten a.u.b. |
|
|
|
 |
Rudolf_23
|
Geplaatst: wo 19 sep 2007 16:21 Onderwerp: |
|
|
Hai.....Ach een moeilijk geval was ik al bij geboorte
Maar dat daar gelaten, Over afspraken is hier op de steiger bij niemand iets bekend & achter de normale naam van de leverancier staat op de acceptgiro nog Customer Care Center, In dit geval wel uhhh (sic)
De constatering is gedaan door de Netbeheerder en de medewerker daarvan stond in April j.l. zich al op het hoofd te krabben over de situatie.
Daarom ben ik ook zo verbaast dat er zonder verder overleg een vette rekening in de bus viel. |
|
|
|
 |
BoeZ
|
Geplaatst: wo 19 sep 2007 18:11 Onderwerp: |
|
|
Blijft een moeilijk geval. Als eerste moet je bezwaar maken bij de leverancier tegen de naheffing en bezwaar maken bij de netbeheerder (bijvoorbeeld dat de netbeheerder de aansluiting niet deugdelijk heeft aangelegd). Dat is een voorwaarde om een vervolgstap te kunnen zetten.
Als je er niet uitkomt met de leverancier dan kun je naar de geschillencommissie. Die zal waarschijnlijk concluderen dat de diefstal heeft plaatsgevonden achter de meter en dat die diefstal dus voor jouw rekening komt (je zult dan zelf de dief moeten aanspreken). Maar niet geschoten is altijd mis..
Als je er niet uitkomt met de netbeheerder dan staan er 2 wegen open:
1) Geschillencommissie, echter, zelfde probleem als boven
2) Geschilbeslechting bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (hier zijn geen kosten aan verbonden)
Wat nodig is is dat er een uitspraak komt dat jij niet per definitie verantwoordelijk bent voor de illegale aftap omdat jouw aansluiting niet een normale huis-tuin-en-keuken aansluiting is. Jouw aansluiting is niet in een woonhuis aangelegd maar is "open en bloot" aangelegd op de kade met een groter risico op aftappen. Wellicht had de netbeheerder de aansluiting beter kunnen beveiligen of andere anti-diefstal maatregelen kunnen treffen.
Bij de NMa kun je alleen terecht voor een geschil betreffende het feit dat de netbeheerder zijn taken op basis van de Elektriciteitswet niet goed heeft uitgevoerd. Je zou kunnen aanvoeren dat de aansluiting niet goed is aangelegd omdat iedereen er zo maar bij kan komen.
Maak dus eerst bezwaar en leg je zaak tevens voor aan het informatieloket van (onder andere) de NMa: www.consuwijzer.nl
Consuwijzer kan je verder verwijzen. |
|
|
|
 |
Rudolf_23
|
Geplaatst: do 20 sep 2007 2:39 Onderwerp: |
|
|
Hallo BoeZ.... Dat het geen makkie wordt had ik wel begrepen, En dat ze geen cent meer van mij krijgen dan fair is, Gaan zij nog wel begrijpen.
Ja ik ben en buitenbeentje, Als je in de jaren 70 een poging doet om deze maffe westerse poen wereld te ontvluchten kan dat niet anders ! Maar ik zal je mijn levensverhaal besparen. Ik vindt het al mooi genoeg dat je over deze gekke situatie meedenkt. De Geschillencommissie heb ik al alle gegevens digitaal doen toekomen maar omdat het bedrag op de acceptgiro boven de € 5000 uitkomt = toestemming van de leverancier nodig, en als ik jou hoor over die commissie ben ik bang daar niet veel aan te hebben, Die dieven zijn n.l. mensen die bekend waren met deze 'lege' meter zoals Stads Nomade, Hippe Engelse Passanten, Scheepsklussers etc. Er zijn van die Meter hele Caravans, Roeiboten, Campers en wat al meer in elkaar gelast. Ook na de periode dat ik al aan de leverancier had geschreven dat ik die meter in gebruik nam n.l. Dec. '05 ook heb ik op mijn tussen meter bijgehouden wat IK verbruik denkende (naief) genoeg te doen Ik heb nog een kleine maand de tijd om te bedenken of de geschillen-boy's de manier is. Ondertussen doe ik Donderdag een inval (!) met mijn verhaal bij de wetswinkel in Amsterdam. "kijken wat ie doet". ! En ga de netbeheerder aanschrijven. Wat ik wel gek vindt is dat de afdeling CCC Fraude Energie Bestrijding, waar ik de eerste contacten mee had niet meer op mail reageert. Ik zou het leuk vinden om je de situatie foto's inclusief die van Google Earth te sturen, ff reageren op dat G-Mail adres in mijn eerste oproep en je kunt zien hoe het zit/zat.
Rudolf_23 |
|
|
|
 |
BoeZ
|
Geplaatst: do 20 sep 2007 21:42 Onderwerp: |
|
|
De leverancier is niet verantwoordelijk voor de aansluiting (en in veel gevallen de meter); Dat is de netbeheerder. Bij de leverancier valt niet veel te halen ben ik bang.
De beste weg is denk ik om de netbeheerder een uitspraak te ontlokken over de (gebrekkige) aanleg van de meter. De aansluiting was (waarschijnlijk) niet goed beveiligd tegen diefstal en kon zelfs misbruikt worden in de periode dat de aansluiting (fysiek) afgesloten had moeten zijn. Zodra de netbeheerder antwoordt -en dat antwoord niet voldoet- bezwaar maken tegen dit antwoord. Is er dan nog geen oplossing dan een geschil aanmelden bij de NMa. Met een beetje geluk kan de NMa een uitspraak doen over deze a-typische situatie.
Overigens sluit het aanhangig maken van een geschil bij de geschillencommissie de weg naar de NMa niet uit (en vice versa). De NMa doet alleen een uitspraak over hoe de netbeheerder de taken op grond van de wet heeft uitgevoerd. Echter, met een uitspraak van de NMa in de hand is het makkelijker geld claimen bij een netbeheerder (evt. via de geschillencommissie of rechter).
Zoals gezegd.. dien ook een klacht in bij Consuwijzer dan komt je klacht ook terecht bij de NMa. |
|
|
|
 |
Rudolf_23
|
Geplaatst: ma 12 nov 2007 13:29 Onderwerp: Afloop ! |
|
|
Enkele weken na het indienen van de klacht bij NMa/DTe kreeg ik een telefoontje van een Jurist van de Energiebeheerder die zijn excuus aanbood voor de onzorgvuldige behandeling van mijn klacht bij hun tot nu toe.
De rekening word ingetrokken en ik krijg een nieuwe gebaseerd op mijn opgave, Een geweldige opluchting en gevoel van gerechtigheid, Zo blijkt dat Energie maatschappijen en zeker deze, Na enig aandringen wel oog hebben voor uitzonderlijke omstandigheden, Ik mag geen naam noemen maar NU is de zaak ONomstotelijk goed geregeld !
Nog dank voor Tips & Raad ! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 12 nov 2007 23:44 Onderwerp: |
|
|
Goed om te horen. En dank je voor je terugkoppeling! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|