Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 24 jul 2025 3:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hulp nodig casus: Memo Perla - Woorts ( Blok 2/Propedeuse)
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kamidian

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2007 10:08    Onderwerp: Hulp nodig casus: Memo Perla - Woorts ( Blok 2/Propedeuse) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste medestudenten,

Voor volgende Maandag(19/11/07) Sad moet ik een opdracht inleveren. De opdracht heeft betrekking op de casus die hieronder volledig staat beschreven met de bijbehorende opdracht. De opdracht is in principe heel duidelijk beschreven en de casus trouwens ook. Maar waar ik moet zoeken om de opdracht te beantwoorden, is mijn een raadsel. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen. De casus gaat over zaken omtrent goederenrecht. Dus niet zo een makkelijke onderwerp vergeleken met verbintenissenrecht. Zouden jullie mij kunnen helpen? Alvast zeer bedankt. Very Happy

De casus

Handelaar in koffie, Max Havelaar, (57) is gehuwd met Katrien Egberts(53) in gemeenschap van goederen. Havelaar heeft redelijk geboerd en gaat rentenieren in Spanje. Hij verkoopt zijn bedrijf, waaronder een pand op erfpacht aan de Prinsengracht 1111 in het centrum van Amsterdam. Projectontwikkelaar Harkema N.V. koopt het pand en financiert de aankoop door middel van een geldlening bij de Leenbank. Het grachtenpand dient als onderpand tot zekerheid. Aan de kant van Havelaar treedt makelaar De Vries op; Harkema N.V.heeft de hulp ingeroepen van makelaar De Boer.

Op het moment dat Havelaar het pand aan de Prinsengracht van de hand doet, bewoont zijn dochter Perla (23) moeder van de 2-jarige Daniël daarvan de bovenste etage. Zij betaalt hiervoor Euro 300,00 per maand aan haar vader. De kelder van het pand is voor de helft in gebruik bij buurman Woorts die wijn importeert. Woorts gebruikt de kelderruimte van Havelaar voor het verder laten rijpen van de wijnen. Al jaren geleden, heeft Havelaar Woorts mondeling toestemming voor de opslag verleend. Woorts betaalt er niets voor, maar Havelaar kan aan het eind van het jaar telkens wel een riant kerstcadeau tegemoet zien.

Harkema N.V. gaat voortvarend aan de slag. De etages van het grachtenpand wil zij na een grondige renovatie afzonderlijk verkopen. Ondanks de hoge koopprijs per etage is de belangstelling groot. Machteld (32), werkzaam als paralegal bij advocatenkantoor KCS (Van der Kolk, Clusius en Sluis), en IJsbrand (29), werkzaam als accountmanager bij busmaatschappij Arriva, willen gaan samenwonen en besluiten tot aankoop van een etage à 168 m2. Daar zij de koopprijs (€1.160.000,--) niet uit eigen middelen kunnen opbrengen, sluiten zij een lening bij de Algemeene Bank Utrecht A° 1897 N.V.. Deze bank wil echter zekerheid hebben. Machteld en IJsbrand (en met name Machtelds ouders die niet onbemiddeld zijn) zijn erg enthousiast over de mogelijkheden die de etage hun biedt.

De opdracht

1 Instructie memo positie Perla en buurman Woorts.
In een memorandum (afgekort “memo”, dat is Latijn en betekent voluit letterlijk: dat wat onthouden moet worden) van max 2-A4 geef je als groep aan in hoeverre Harkema N.V. rekening dient te houden met Perla en buurman Woorts. In die memo ga je in op vragen als:
- Mag Perla de etage blijven bewonen?
- Zo ja, tot wanneer; zo neen, waarom niet?
- Indien ja, wat moet Harkema N.V. doen, indien zij de etage vrij van bewoning door Perla wil krijgen?

-Mag buurman Woorts de kelder blijven gebruiken?
- Zo ja, tot wanneer; zo neen, waarom niet?
- Indien ja, wat moet Harkema N.V. doen, indien zij de kelder vrij van gebruik door buurman Woorts wil krijgen?

De antwoorden op deze vragen dienen telkens zoveel mogelijk van relevante wetsartikelen en mogelijke jurisprudentie te worden voorzien.

NOGMAALS THANKS VOOR JULLIE HULP!!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2007 10:25    Onderwerp: Re: Hulp nodig casus: Memo Perla - Woorts ( Blok 2/Propedeus Reageer met quote Naar onder Naar boven

kamidian schreef:
Voor volgende Maandag(19/11/07) Sad moet ik een opdracht inleveren.

Veel succes!

Quote:
NOGMAALS THANKS VOOR JULLIE HULP!!!

Laughing

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2007 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat wordt nog flink werken dit weekend Mr. Green

kamidian schreef:
Maar waar ik moet zoeken om de opdracht te beantwoorden, is mijn een raadsel. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen.

kamidian schreef:
De antwoorden op deze vragen dienen telkens zoveel mogelijk van relevante wetsartikelen en mogelijke jurisprudentie te worden voorzien.

Ik peins me even suf waar jij nou zou moeten beginnen...... Laughing
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds