kamidian
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 10:08 Onderwerp: Hulp nodig casus: Memo Perla - Woorts ( Blok 2/Propedeuse) |
|
|
Beste medestudenten,
Voor volgende Maandag(19/11/07) moet ik een opdracht inleveren. De opdracht heeft betrekking op de casus die hieronder volledig staat beschreven met de bijbehorende opdracht. De opdracht is in principe heel duidelijk beschreven en de casus trouwens ook. Maar waar ik moet zoeken om de opdracht te beantwoorden, is mijn een raadsel. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen. De casus gaat over zaken omtrent goederenrecht. Dus niet zo een makkelijke onderwerp vergeleken met verbintenissenrecht. Zouden jullie mij kunnen helpen? Alvast zeer bedankt.
De casus
Handelaar in koffie, Max Havelaar, (57) is gehuwd met Katrien Egberts(53) in gemeenschap van goederen. Havelaar heeft redelijk geboerd en gaat rentenieren in Spanje. Hij verkoopt zijn bedrijf, waaronder een pand op erfpacht aan de Prinsengracht 1111 in het centrum van Amsterdam. Projectontwikkelaar Harkema N.V. koopt het pand en financiert de aankoop door middel van een geldlening bij de Leenbank. Het grachtenpand dient als onderpand tot zekerheid. Aan de kant van Havelaar treedt makelaar De Vries op; Harkema N.V.heeft de hulp ingeroepen van makelaar De Boer.
Op het moment dat Havelaar het pand aan de Prinsengracht van de hand doet, bewoont zijn dochter Perla (23) moeder van de 2-jarige Daniël daarvan de bovenste etage. Zij betaalt hiervoor Euro 300,00 per maand aan haar vader. De kelder van het pand is voor de helft in gebruik bij buurman Woorts die wijn importeert. Woorts gebruikt de kelderruimte van Havelaar voor het verder laten rijpen van de wijnen. Al jaren geleden, heeft Havelaar Woorts mondeling toestemming voor de opslag verleend. Woorts betaalt er niets voor, maar Havelaar kan aan het eind van het jaar telkens wel een riant kerstcadeau tegemoet zien.
Harkema N.V. gaat voortvarend aan de slag. De etages van het grachtenpand wil zij na een grondige renovatie afzonderlijk verkopen. Ondanks de hoge koopprijs per etage is de belangstelling groot. Machteld (32), werkzaam als paralegal bij advocatenkantoor KCS (Van der Kolk, Clusius en Sluis), en IJsbrand (29), werkzaam als accountmanager bij busmaatschappij Arriva, willen gaan samenwonen en besluiten tot aankoop van een etage à 168 m2. Daar zij de koopprijs (€1.160.000,--) niet uit eigen middelen kunnen opbrengen, sluiten zij een lening bij de Algemeene Bank Utrecht A° 1897 N.V.. Deze bank wil echter zekerheid hebben. Machteld en IJsbrand (en met name Machtelds ouders die niet onbemiddeld zijn) zijn erg enthousiast over de mogelijkheden die de etage hun biedt.
De opdracht
1 Instructie memo positie Perla en buurman Woorts.
In een memorandum (afgekort “memo”, dat is Latijn en betekent voluit letterlijk: dat wat onthouden moet worden) van max 2-A4 geef je als groep aan in hoeverre Harkema N.V. rekening dient te houden met Perla en buurman Woorts. In die memo ga je in op vragen als:
- Mag Perla de etage blijven bewonen?
- Zo ja, tot wanneer; zo neen, waarom niet?
- Indien ja, wat moet Harkema N.V. doen, indien zij de etage vrij van bewoning door Perla wil krijgen?
-Mag buurman Woorts de kelder blijven gebruiken?
- Zo ja, tot wanneer; zo neen, waarom niet?
- Indien ja, wat moet Harkema N.V. doen, indien zij de kelder vrij van gebruik door buurman Woorts wil krijgen?
De antwoorden op deze vragen dienen telkens zoveel mogelijk van relevante wetsartikelen en mogelijke jurisprudentie te worden voorzien.
NOGMAALS THANKS VOOR JULLIE HULP!!! |
|