|
|
| Auteur |
Bericht |
atomic
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 27 okt 2007 3:07 Onderwerp: Bevoegd rechter, jongvolwassen dochter belanghebbend? |
|
|
Nu ik het bijstandsverhaalbesluit ( zie ander topic) van de gemeente blijf weigeren hebben ze aangekondigd naar de rechter te gaan in hun arrondissement.
Is dit correct? Ik dacht dat dit gezien de selectieve bevoegdheid verzocht moest worden bij de rechtbank waar de beklaagde woont.
Mijn dochter die bij mij woont en net 18 geworden is, wordt (in)direkt het meest benadeeld. Als het bijstandsverhaal doorgaat betekent dit dat zij een studielening moet gaan nemen. Moet zij niet als belanghebbende aangemerkt worden? Wie moet dat doen? De gemeente ziet haar niet als belanghebbende, hoewel het duidelijk is dat zij door het verhaal het meest getroffen wordt.
Hoe kan zij zich voegen in de procedure? |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: za 27 okt 2007 11:18 Onderwerp: |
|
|
| atomic schreef: | | Mijn dochter die bij mij woont en net 18 geworden is, wordt (in)direkt het meest benadeeld. Als het bijstandsverhaal doorgaat betekent dit dat zij een studielening moet gaan nemen. Moet zij niet als belanghebbende aangemerkt worden? |
Zoals je zelf aangeeft heeft ze slechts een indirect belang. Om belanghebbende te zijn is een rechtstreeks belang nodig. Ten minste, dat is zo in bestuursrechtelijke bezwaar- en beroepprocedures.
In jouw geval gaat het geloof ik om een verzoekschriftprocedure bij de civiele rechter. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het dan werkt. Het lijkt mij in ieder geval niet aan de gemeente om te bepalen wie belanghebbende is, want er is geen bezwaarprocedure. Het is direct bij de rechter. Ik kan me wel voorstellen dat de gemeente gelijk heeft dat ze geen belanghebbende is.
| Quote: | | Hoe kan zij zich voegen in de procedure? |
Door het indienen van een verzoekschrift denk ik (dat dan waarschijnlijk niet ontvankelijk zal worden verklaard).
Maar wat is nu precies de stand in de procedure? Heeft de rechter al uitspraak gedaan of loopt de procedure voor de rechtbank nog?
Meer inhoudelijk, het is heel normaal om een studielening af te sluiten. Het lijkt mij niet noodzakelijk onjuist als de gemeente wel kijkt naar inwonende kinderen onder de 18 en niet naar studerende kinderen (die immers kunnen lenen). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
lesley82
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 32
|
Geplaatst: za 27 okt 2007 11:19 Onderwerp: |
|
|
Op grond van artikel 395a lid 1 BW zijn ouders verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.
Bij de berekening van de verhaalsbijdrage zullen zij deze (onvergoede) kosten mee moeten nemen. Deze kunt u dan ook aanvoeren. Echter als de gemeente overgaat tot verhaal in rechte, dient u zich te laten bijstaan door een raadsman.
Heeft u ook een inlichtingenformulier gekregen, ingevuld en teruggestuurd? Of is de verhaalsbijdrage ambtshalve vastgesteld op de bruto kosten van bijstand / NVVR tabel kosten kinderen? Anders kunt aan de berekening precies zien (bijgevoegd aan het besluit) hoe de gemeente te werk is gegaan. Bij het ambtshalve vaststellen gaan gemeenten nogal eens de mist in m.b.t. te hoge verhaalsbijdragen.
Het betreft inderdaad een civiele procedure. De gemeente zal een verzoekschrift indienen met daarin:
- eis vaststelling maandelijkse verhaalsbijdrage
- eis vaststelling vordering (betalingsachterstand). Opmerking: de gemeente kan tot maximaal zes maanden met terugwerkende kracht verhalen! Indien dit wordt toegewezen, verkrijgt de gemeente een zogeheten executoriale titel waarmee zij bijvoorbeeld (loon)beslag mee kunnen leggen.
Uw dochter kan m.i. niet als belanghebbende optreden in de procedure, in zoverre dat alleen de kosten van levensonderhoud en studie worden meegenomen. Het is m.i. algemeen aanvaard dat studenten een studieschuld (lening) opbouwen.
Zie voor meer informatie de Tremanormen. De link:
http://www.verenigingvoorrechtspraak.nl/nl-nl/Content.aspx?type=publication&id=27
Download deel 1 en 2 - hier staat alles in beschreven. |
|
|
|
|
 |
atomic
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 okt 2007 9:28 Onderwerp: |
|
|
| lesley82 schreef: | Heeft u ook een inlichtingenformulier gekregen, ingevuld en teruggestuurd? Of is de verhaalsbijdrage ambtshalve vastgesteld op de bruto kosten van bijstand / NVVR tabel kosten kinderen? Anders kunt aan de berekening precies zien (bijgevoegd aan het besluit) hoe de gemeente te werk is gegaan. Bij het ambtshalve vaststellen gaan gemeenten nogal eens de mist in m.b.t. te hoge verhaalsbijdragen.
Het betreft inderdaad een civiele procedure. De gemeente zal een verzoekschrift indienen met daarin:
- eis vaststelling maandelijkse verhaalsbijdrage
- eis vaststelling vordering (betalingsachterstand). Opmerking: de gemeente kan tot maximaal zes maanden met terugwerkende kracht verhalen! Indien dit wordt toegewezen, verkrijgt de gemeente een zogeheten executoriale titel waarmee zij bijvoorbeeld (loon)beslag mee kunnen leggen.. |
Ik heb een inlichtingen formulier gekregen eind juli en een besluit op 2 september jl. Tevens werd daarin vermeld dat ze verhalen per 1 augustus en derhalve reeds een maand achterstand had. Op grond van "AWB 3:40 Een besluit treedt niet in werking voordat het is bekend gemaakt" kan men mijn inziens niet verhalen met terugwerkende kracht tot 1 augustus.
| lesley82 schreef: |
Uw dochter kan m.i. niet als belanghebbende optreden in de procedure, in zoverre dat alleen de kosten van levensonderhoud en studie worden meegenomen. Het is m.i. algemeen aanvaard dat studenten een studieschuld (lening) opbouwen.
. |
In trema-rapport staat hierover: "Voor de vaststelling van de behoefte van jongmeerderjarigen, meestal studerenden die een uitkering in het kader van de Wet Studiefinanciering (hierna:WSF) ontvangen, zijn nog geen maatstaven ontwikkeld. De WSF geeft de student recht op een basisbeurs en een OV-studentenjaarkaart onafhankelijk van het inkomen van de ouders. Afhankelijk van het inkomen van de ouders kan een student aanspraak maken op een aanvullende beurs. Tenslotte kan een student ongeacht het inkomen van de ouders aanspraak maken op een rentedragende lening welke, gelet op de terugbetalingsverplichting, niet als behoefteverlagend dient te worden beschouwd."
In de berekening van de gemeente wordt helemaal geen rekening gehouden met de twee kinderen die bij mij wonen. Op basis van mijn netto inkomen wordt de behoefte volgens de tabel bepaald op basis 1 kind. Vervolgens wordt gesteld dat de draagkracht toereikend is.
In de draagkrachtberekening wordt geen rekening gehouden met de kosten van de 2 kinderen die bij mij wonen, anders dan bijstand voor alleenstaand ouder en hoger draagkrachtpercentage. Men houdt dus op geen enkele wijze rekening dat ik 2 kinderen te verzorgen heb en ex maar 1 en de extra kosten van een 18 jarige.
Hierdoor ontstaat dus dat het verhaal voor 1 kind buiten proporties is in vergelijking wat ik voor 2 kinderen overhoud.
Het voorbeeld onder punt 5.3 (blz16/17) van het tremarapport, waar beide ouders draagkracht hebben wordt uitgegaan bij de berekening van draagkracht op basis van bijstand alleenstaande en een verhoogd draagkrachtpercentage van 60%. Waar vervolgens de draagkracht over de kinderen naar rato wordt verdeeld
Analoog hieraan zou mijn draagkracht dus ook bepaald moeten worden op basis van bijstand alleenstaande. Daar mijn ex geen draagkracht heeft zou discussie nog kunnen zijn of het draagkrachtpercentage wel van 50 naar 60% zou moeten gaan. Dit verschil is echter te verwaarlozen.
Op deze wijze komt er een veel lager bijstandsverhaal uit.
Beetje afhankelijk of de rechter de opvangkosten van mijn zoontje van 9 zal accepteren (ca. 20 uur per week, die ik onderhands regel) is mijn kinderalimentatie voldoende en is geen verhaal mogelijk. Mogelijk moet ik de opvang in een gastouderconstructie gaan regelen om geaccepteerd te krijgen, maar neem toch aan dat een rechter ook zonder wel een deel zal accepteren dat een fulltime werkende vader opvangkosten heeft voor een 9 jarige. |
|
|
|
|
 |
lesley82
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 32
|
Geplaatst: zo 28 okt 2007 10:09 Onderwerp: |
|
|
| atomic schreef: | Ik heb een inlichtingen formulier gekregen eind juli en een besluit op 2 september jl. Tevens werd daarin vermeld dat ze verhalen per 1 augustus en derhalve reeds een maand achterstand had. Op grond van "AWB 3:40 Een besluit treedt niet in werking voordat het is bekend gemaakt" kan men mijn inziens niet verhalen met terugwerkende kracht tot 1 augustus.
|
Klopt, de gemeente had de verhaalsbijdrage dan per 01-10-2007 in kunnen laten gaan. Zij kunnen pas met terugwerkende kracht gaan verhalen, vanaf het moment dat het besluit kenbaar is gemaakt aan de onderhoudsplichtige.
| atomic schreef: | Het voorbeeld onder punt 5.3 (blz16/17) van het tremarapport, waar beide ouders draagkracht hebben wordt uitgegaan bij de berekening van draagkracht op basis van bijstand alleenstaande en een verhoogd draagkrachtpercentage van 60%. Waar vervolgens de draagkracht over de kinderen naar rato wordt verdeeld
Analoog hieraan zou mijn draagkracht dus ook bepaald moeten worden op basis van bijstand alleenstaande. Daar mijn ex geen draagkracht heeft zou discussie nog kunnen zijn of het draagkrachtpercentage wel van 50 naar 60% zou moeten gaan. Dit verschil is echter te verwaarlozen. |
Dit klopt ook. Personen die op bijstandsniveau leven, hebben geen draagkrachtruimte. Derhalve worden de kosten op de andere ouder gewenteld. Er kan immers niet naar rato worden verdeeld. Een vergelijking van de draagkrachtruimte met de bijstand (alleenstaand of alleenstaande ouder), doet er in principe niet heel veel aan toe. De gemeente bekijkt alleen of de draagkrachtruimte niet de verstrekte bijstand overschrijdt. Voorbeeld: bijstand E 900.00 - draagkrachrtruimte E 1100.00. Opmerking: tenzij u dermate veel verdiend, dat u zowel de alleenstaande norm als de alleenstaande ouder norm overschrijdt.
| atomic schreef: | | Beetje afhankelijk of de rechter de opvangkosten van mijn zoontje van 9 zal accepteren (ca. 20 uur per week, die ik onderhands regel) is mijn kinderalimentatie voldoende en is geen verhaal mogelijk. Mogelijk moet ik de opvang in een gastouderconstructie gaan regelen om geaccepteerd te krijgen, maar neem toch aan dat een rechter ook zonder wel een deel zal accepteren dat een fulltime werkende vader opvangkosten heeft voor een 9 jarige. |
Er zullen toch wel bewijzen in de vorm van betalingsoverzichten moeten worden overlegd. Anders kan een onderhoudsplichtige kosten opgeven die niet te verifieren zijn. U kunt bijvoorbeeld uw kind ook naar uw ouders brengen zonder dat daar kosten aan verbonden zijn. "Wie stelt, die bewijst". |
|
|
|
|
 |
lesley82
|
Geplaatst: wo 31 okt 2007 16:27 Onderwerp: |
|
|
Edit
| lesley82 schreef: | | Klopt, de gemeente had de verhaalsbijdrage dan per 01-10-2007 in kunnen laten gaan. Zij kunnen pas met terugwerkende kracht gaan verhalen, vanaf het moment dat het besluit kenbaar is gemaakt aan de onderhoudsplichtige. |
Vanaf het moment dat de gemeente kenbaar heeft gemaakt dat zij van plan is om te gaan verhalen. Dit zal waarschijnlijk kenbaar zijn gemaakt in het inlichtingenformulier van eind juli!
_________________ Nil volentibus arduum. |
|
|
|
|
 |
|
|