Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...
Contract aanko...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 15 dec 2025 7:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mondelinge afspraak bindend?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marleen1979

Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 19:00    Onderwerp: Mondelinge afspraak bindend? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou graag uw mening weten over de volgende kwestie.

Ik ben 1,5 jaar werkzaam bij een stichting in de gehandicaptenzorg. Ik heb een contract van 32 uur voor onbepaalde tijd. Ik ben nu 15 weken zwanger en ik heb bij mijn leidinggevende (lokatiehoofd) aangegeven ongeveer 16 uur te willen blijven werken. Zijn voorstel was dat ik dan op een andere groep zou gaan werken, wel binnen dezelfde lokatie. Ik vond dit een heel goed voorstel. Mijn leidinggevende heeft dit besproken met zijn leidinggevende (clusterhoofd dagbesteding). Ook hij heeft toestemming gegeven. Ik was dus erg blij. De afspraak was dat ik dan na mijn zwangerschapsverlof daar zou gaan beginnen. Deze afspraken zijn ook in het team overlegd en vastgelegd in de notulen van het Algemeen Overleg. Ik had inmiddels ook oppas geregeld (voor de dagen dat ik zou blijven werken). Tot zover was ik erg blij met de gang van zaken.

Vandaag kwam mijn leidinggevende naar mij toe en zei dat het toch niet doorgaat?! Er is gebleken dat er van een andere lokatie iemand "over" is die een contract van 16 uur heeft. Diegene zal nu op de ouderengroep (de groep waarvan mij is toegezegd dat ik daar zou gaan werken) gaan werken. Ik was helemaal overdonderd door deze mededeling.

Er wordt nu gezegd dat ik wel oproepkracht kan worden of 24 uur per week kan gaan werken. Dat wil ik dus niet. Ik heb afgesproken om maximaal 16 uur te gaan werken.

Mijn vraag is nu: Kan dit zomaar? Is het mogelijk dat een werkgever een toezegging zomaar ongedaan maakt? Welke stappen kan ik ondernemen?

Ik hoop dat u mij kunt helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een mondelinge afspraak is in principe geldig, aangezien er geen wettelijk vereiste is dat een arbeidsovereenkomst of een wijziging van een arbeidsovereenkomst schriftelijk dient te gebeuren.

Echter in veel arbeids.ovk. zie je een clausule waarin staat dat wijziging alleen is toegestaan indien dit schriftelijk is gebeurd en ondertekend door beide partijen. Voor zover ik nu even kan bedenken is er geen wettelijke bepaling die dit soort clausules met betrekking tot de schriftelijkheid beperkt dus als iets dergelijks in je arbeidsovereenkomst staat kan de werkgever zich in principe hierop beroepen. Kijk ook even in je CAO of hier iets over is geregeld.

Je kunt overigens ook een beroep doen op de WAA (Wet aanpassing arbeidsduur) om je contracturen te wijzigen.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En wees beslist niet zo gek om op oproepbasis te gaan werken!!!

Ik denk overigens dat je vrij sterk staat.
Marleen1979

BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, ik ga zeker niet als oproepkracht werken, want dan bouw ik geen pensioen op, heb geen recht op een eindejaarsuitkering en heb geen vastigheid.

In de CAO kon ik niets vinden over clausules. Ik ga nog wel in mijn contract kijken.
Marleen1979

BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 7:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook in mijn contract staan geen clausules. Wat kan ik nu het best doen dan? Iemand nog tips?
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou eerst even wederom het gesprek met je leidinggevende aangaan.
Mocht dat niets opleveren, dan kun je altijd nog per formele brief vervolgstappen zetten, maar probeer het eerst op de minnelijke manier. Dat werkt in verband met de toekomstige arbeidsverhoudingen het beste.

De met jou gemaakte afspraken zijn gewoon geldig. Deze zijn in zekere zin ook vastgelegd (namelijk in die notulen).

Het is jammer dat de organisatie later elders een probleem ontdekt, maar dat probleem moet men niet op jou afwentelen. Laat ze maar wat verzinnen voor de persoon niet "over" is. Misschien wil die persoon juist wel wat meer (die 24 uur) werken?

Maar hoe dan ook: dat is niet echt jouw probleem, lijkt me. Jij hebt gewoon een m.i. bindende afspraak.
Marleen1979

BerichtGeplaatst: za 27 okt 2007 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn leidinggevende zegt dat hij niks verkeerd heeft gedaan en dat het zijn probleem ook niet is... De komende week heeft hij een gesprek met het clusterhoofd. Ben benieuwd..
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 29 okt 2007 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het doet er niet zoveel toe of ie wel of niet iets verkeerd heeft gedaan, het blijft zijn verantwoordelijkheid.
Marleen1979

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie antwoorden. Inmiddels is de hele kwestie opgelost. Ik krijg gewoon een contract van 16 uur na mijn zwangerschapsverlof op de groep die mij toegezegd is. Het berustte allemaal op een "misverstand"?!
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed van jou dat je dat misverstand uit de wereld hebt geholpen! Wink
En veel plezier tijdens je verlof.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds