Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 16 jun 2025 6:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boze directeur
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marotick

Marotick

BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 23:20    Onderwerp: Boze directeur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geacht forum,

We leven in een democratisch land en tot op vorige week dacht ik dat ik iedereen in de wereld een brief mocht sturen met mijn mening.

Ik werk in een middelgroot bedrijf en vorige week kregen alle medewerkers een brief van de directeur dat hij het bedrijf gaat verlaten, uit vrije wil.

Vorig jaar had ik grote problemen met mijn manager en daarom heb ik hulp gezocht bij deze directeur. Nee, ondanks dat ik al 33 jaar bij het bedrijf ben wilde hij me niet te woord staan, het was mijn probleem ik moest het maar uitzoeken.

Omdat deze man het bedrijf ging verlaten vond ik dat ik hem moest melden dat ik zijn vertrek niet betreur en heb ik mijn eerlijke mening gegeven over zijn functioneren.

Daarna is er een bom ontploft, iedereen is boos op me en ik moest bij mijn manager en de personeelsfunctionaris komen voor uitleg want ze vonden het ongepast wat ik in mijn eerlijkheid had opgestuurd.
Nu worden er sancties genomen en daar ben ik het niet mee eens.
Ik vraag me af of iemand gestraft kan worden omdat hij de directeur een brief heeft gestuurd. Ik heb de man niet bedreigd en ook niet beledigd.

Graag jullie mening.

Jack Marotick
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 0:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat kan, al hangt het natuurlijk van de precieze inhoud van de brief af.

Wat kan je nu gebeuren:
- Voor ontslag op staande voet lijkt me dit niet ernstig genoeg (nou ja, afhankelijk van de inhoud van de brief). In ieder geval is het al te laat daarvoor.
- Als je werkgever je hiervoor wil ontslaan, dan zal dat vermoedelijk uiteindelijk wel lukken, maar heb je naar alle waarschijnlijkheid wel recht op een ontslagvergoeding (opnieuw, afhankelijk van de inhoud van de brief).
- Waarschijnlijk blijft het bij een waarschuwing of berisping.

Vrijheid van meningsuiting e.d. is niet van toepassing tussen particuliere partijen (wel tussen overheid en burger). Natuurlijk moet je wel iets kunnen zeggen, maar in de praktijk is niet veel nodig om de arbeidsverhouding voldoende "verstoord" te achten voor een ontbinding. (Voldoende daarvoor is eigenlijk al dat de werkgever een ontbindingsprocedure start.)

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 5:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ligt er denk ik aan hoe je hebt opgeschreven wat je van de beste man vindt. Maar aan de andere kant: ik kan me wel voorstellen dat je wat verbaasd bent over de storm die is ontstaan. Dan zou je als werknemer nooit meer je mening mogen zeggen, want voor je het weet zijn de arbeidsverhoudingen verstoord.

Voor dat laatste moet denk ik sprake zijn van partijen die samen verder moeten werken en nu deze directeur vertrekt lijkt dat minder problemen op te leveren.

Is het voor je manager de eerste keer dat die verneemt van je probleem tussen jou en hem vorig jaar? Of heb je hem toen al gezegd dat je naar de directie ging? Want is het probleem hier nu het eventueel gekwetst zijn van de directeur of woede van de kant van je manager?

Welke sancties worden er nu genomen, trouwens?

Nogmaals: het hangt van de inhoud van je brief af, maar op zich zie ik geen reden sancties op te leggen, laat staan aanleiding voor het inzetten van een ontslagprocedure (daar zal men op grond van je aantal dienstjaren sowieso nog wel eens over nadenken...).
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien niet al te juridisch. Maar ik ga er altijd vanuit dat ik wel altijd alles kan denken, maar niet altijd alles kan zeggen. In dit geval schrijven dus. Uiteraard is hier sprake van vrijheid van meningsuiting, maar er zijn ook nog fatsoensnormen die in acht dienten te worden genomen.

Juridisch is mijns inziens alles al gezegd.
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 12:34    Onderwerp: Re: Boze directeur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marotick schreef:
Geacht forum,

We leven in een democratisch land en tot op vorige week dacht ik dat ik iedereen in de wereld een brief mocht sturen met mijn mening.

Ik krijg het idee dat uw idee van 'democratisch' een wat afwijkende inhoud kent.
Quote:

Ik werk in een middelgroot bedrijf en vorige week kregen alle medewerkers een brief van de directeur dat hij het bedrijf gaat verlaten, uit vrije wil.

Vorig jaar had ik grote problemen met mijn manager en daarom heb ik hulp gezocht bij deze directeur. Nee, ondanks dat ik al 33 jaar bij het bedrijf ben wilde hij me niet te woord staan, het was mijn probleem ik moest het maar uitzoeken.

Omdat deze man het bedrijf ging verlaten vond ik dat ik hem moest melden dat ik zijn vertrek niet betreur en heb ik mijn eerlijke mening gegeven over zijn functioneren.

Daarna is er een bom ontploft, iedereen is boos op me en ik moest bij mijn manager en de personeelsfunctionaris komen voor uitleg want ze vonden het ongepast wat ik in mijn eerlijkheid had opgestuurd.

Op welke manier heeft u dit verwoord?
Quote:

Nu worden er sancties genomen en daar ben ik het niet mee eens.

Wat voor sancties?
Quote:

Ik vraag me af of iemand gestraft kan worden omdat hij de directeur een brief heeft gestuurd. Ik heb de man niet bedreigd en ook niet beledigd.

Dat ligt aan de inhoud van het schrijven.
Bekijk de homepage
Marotick

Marotick

BerichtGeplaatst: za 27 okt 2007 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste iedereen,
Bedankt voor de reacties.
De brief waar het omgaat staat hier beneden.
De sanctie die genomen wordt is dat ik mij (weer) moet laten coachen want mijn gedrag is ongepast vindt men. Gebrek aan respect etc.
Maar ik beleef dat het respect slechts een éénrichtingsverkeer is want met had ook kunnen denken, "die man heeft gemeld wat hij kwijt wil en dat is zijn zaak" om het vervolgens daar bij te houden. Dat was dan weer respect naar mij toe geweest.
Hier de brief, ik vind hem erg eerlijk maar mijn bazen denken er anders over. Ik begrijp de ophef dus niet, de bedoeling was goed.
Kan onderstaande tekst naar een vertrekkende (op eigen verzoek) directeur?

Beste Xxx,

Vandaag je brief ontvangen met de aankondiging van je vertrek.
Om eerlijk te zijn betreur ik dit niet.
Als medewerker, die nu al 34 jaar de kastanjes uit het vuur haalt, vind ik dat je wat meer je best had mogen doen toen ik vorig jaar om je hulp vroeg.
Het was voor mij wrang om te vernemen dat je voor mij geen tijd wilde vrijmaken.
Ik vond dat ik onheus door het XXX werd behandeld en dat ik slachtoffer was van een machtsspelletje.
Daardoor ben ik, op kosten van het xxx, bij een coach terecht gekomen en het was wel hartverwarmend voor mij dat deze coach algauw de conclusie trok dat er met Jack Marotick niets mis was en dat de verkeerde partij bij de coach terecht was gekomen.
Xxx dit had niet gehoeven. Als directeur heb je daar toch een verantwoording in?
Ik vind dat ik (vele jaren) zeer onheus ben behandeld en dat kan niemand meer goed met me maken. Niet alleen heb ik het moeilijk gehad maar ook van anderen heb ik vernomen dat zij, vanwege hun betrokkenheid, grote problemen hebben of hebben gehad.
Zelf wilde ik mijn ontslag nemen, maar dat was juist de bedoeling en daardoor ben ik dus gebleven.

Goddank is de situatie, voor mij, veranderd en word ik nu weer normaal behandeld door normale mensen. Misschien heb ik dit dan toch nog aan je te danken.

Met vriendelijke groet,
Jack Marotick
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 27 okt 2007 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hm, het is natuurlijk niet leuk om zo'n brief te ontvangen, maar verder zie ik niet zo wat er mis mee is. Vind 'm in elk geval niet beledigend.

Maar ja, de laatste zin klopt dan dus niet (meer) Wink
Marotick

Marotick

BerichtGeplaatst: za 27 okt 2007 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had die brief ook bedoeld als persoonlijk en uit de inhoud blijkt dat ook wel.
Ik vind het vervelend dat een brief die ik schrijf zomaar door het bedrijf heen doorgestuurd naar verschillende managers. Het is mijn brief en mag die zomaar naar een ieder geopenbaard worden.
De brief was bedoeld voor de directeur en voor niemand anders.
Is dat allemaal netjes, waar is het respect voor mij?

Jack Marotick
Verstuur e-mail
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 30 okt 2007 1:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tsja, handig/diplomatiek is anders, maar om hiervoor nou sanctiemaatregelen te nemen lijkt me wat overdreven. Bij de koffie-automaat even vragen of dat nou nodig was lijkt me voldoende.
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 30 okt 2007 9:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind 't een heel nette brief en zie er geen enkele grond in voor sancties.
Bekijk de homepage
Marotick

Marotick

BerichtGeplaatst: di 30 okt 2007 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Ik vind 't een heel nette brief en zie er geen enkele grond in voor sancties.

Dank voor uw reactie.

Helaas is de mening van mijn leidinggevende anders.
Ik heb inmiddels een brief gekregen en daarin spreekt men van: ongepast gedrag en gebrek aan fatsoen en respect.
Voorts hopen ze dat mijn gedrag na het coachingstraject verbetert want als ik in mijn gedrag blijf verzetten tegen management, collega's en organisatie wordt er anders overgegaan tot beëindiging van het dienstverband. Aldus mijn manager.
(Dat laatste begrijp ik niet want niemand heeft last van me hooguit de vertrekkende directeur.)

Ik denk er over om een arbeidsdeskundige te raadplegen en dat het waarschijnlijk voor beide partijen beter is om maar uit elkaar te gaan, tenminste als men met mij een behoorlijk regeling wil treffen.

Jack Marotick
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 30 okt 2007 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is deze mug een olifant geworden!!

Stond ik in jouw schoenen, dan verzette ik me wel tegen de coaching. Echt onzin. Er mee accoord gaan zou m.i. ook een signaal zijn dat je ook wel inziet dat je iets heel verkeerd zou hebben gedaan. Maar dat heb je in mijn ogen niet.

En als je manager meent een zodanig lang dienstverband als het jouwe (uit een eerdere post begreep ik dat je er al 34 jaar werkt en dat het wel vaker niet zo soepel loopt Wink ) alleen op grond van deze brief kan beëindigen dan wens ik hem veel succes.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds