Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 8:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Informatie HIV-arresten
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
realmadridclubdefutbol

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HZe

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 12:15    Onderwerp: Informatie HIV-arresten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien ik mij momenteel bezig hou met het arrest: HR 20/02/2007 Vrijspraak HIV besmette verdachte van zware mishandeling (http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=AY9659&u_ljn=AY9659) zou ik graag wat meer informatie willen mbt tot geschiedenis van de HIV-arresten, omdat ik daar vrij weinig informatie over heb.
De uitspraak is al even aan het licht geweest op dit forum, maar hier ontbreekt de voorkennis van de vorige HIV-arresten. http://www.rechtenforum.nl/forum/thread/t/13499/highlight/hiv/

Daarom even deze vragen:
1. Wat is de rechtsvraag van het arrest van 20/02/2007?
2. Wat is de geschiedenis en de conclusie van de overige HIV-arresten?
3. Is de uitspraak van 20/02/2007 in de lijn van de overige HIV-arresten te plaatsen of lijkt de HR een nieuw standpunt in te nemen?
4. Waarin is het belang van de uitspraak gelegen?

En natuurlijk vind ik je eigen mening mbt tot deze ontwikkeling ook belangrijk!

Alvast vriendelijk bedankt voor de moeite.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Razz

Je kunt niet verwachten dat wij je huiswerk maken.

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Razz

Je kunt niet verwachten dat wij je huiswerk maken.

Dat is het ook niet.

De reden dat ik hier een bericht heb geplaatst is dat ik weinig informatie heb mbt de geschiedenis van de HIV-arresten, nl wat de conclusies zijn van de HR in de eerste HIV-arresten.
Aangezien ik me nu verdiep in het arrest van 20/02/2007 is deze voorkennis natuurlijk nodig!
Misschien zijn er wel mensen die dit weten, én dus mij kunnen helpen om de lijn van de Hoge Raad bij de HIV-arresten kort en bondig uit te leggen en me het belang van de laatste uitspraak (20/02/2007) ervan kunnen laten inzien.

Alvast nogmaals bedankt!
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou zeggen, sla de eerdere HIV-arresten er dan op na. Dat wordt immers van je gevraagd in deze opdracht die jij voor jouw studie mag maken...

Sorry hoor, maar de vraag naar "onze eigen mening" maakt het helemaal hilarisch.

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit forum is bedoeld om kennis en on-topic meningen te delen. En net op deze off-topic discussie zat ik niet te wachten, aangezien jij me niet verder wilt of kunt helpen.

Zelf ben ik al bezig met een onderzoek (wat trouwens niet voor mijn studie is Bona Fides), dmv het lezen van informatie op internet, arresten, boeken, etc.
Maar misschien zijn er wel mensen die deze kennis wel met me willen en kunnen delen.
Ik heb daarom deze vragen opgesteld om op deze manier informatie in te winnen, wat natuurlijk altijd mooi meegenomen is.

En ik ben inderdaad benieuwd naar meningen over de lijn van de HR mbt de HIV-arresten, aangezien de HR bij de laatste uitspraak (20-02-2007) nogal verrassend casseerde. Hij stelde zwaardere eisen aan het bewijs van voorwaardelijk opzet dan vrij algemeen werd aangenomen.
Hierdoor wordt het voor het publiek er niet gemakkelijker op gemaakt om dit te snappen, en dus ook voor mij niet omdat ik hier vraag om informatie!
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 15:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

realmadridclubdefutbol schreef:
(...) aangezien de HR bij de laatste uitspraak (20-02-2007) nogal verrassend casseerde. Hij stelde zwaardere eisen aan het bewijs van voorwaardelijk opzet dan vrij algemeen werd aangenomen.

Als deze tekst niet rechtstreeks uit je opdracht komt, misschien kun je ons dan alvast uitleggen in welke zin de HR in dit arrest zwaardere eisen aan het bewijs van voorwaardelijk opzet heeft gesteld.

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie PB
jacq

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

realmadridclubdefutbol schreef:
Zie PB

Als je wilt dat anderen ook mee gaan denken is het misschien handig om niet te PB-en, maar ook hier neer te zetten wat je reactie is op de vraag van Bona Rolling Eyes

groetjes,
jacq
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad. Overigens heb ik geen PB ontvangen.

Het wachten is op een mooie voorzet van realmadrid Wink.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is voor mij lang geleden om het me nog precies te herinneren, maar ik weet nog wel dat het nuttig was beide arresten te lezen. Hieronder de krabbels die ik er over gemaakt heb, for what it's worth:

Quote:
HIV-besmetting I Schuld/opzet/culpa Het antwoord op de vraag of een kans aanmerkelijk is mag niet afhankelijk worden gesteld van de aard van het gevolg. Het moet in alle gevallen gaan om een kans die naar ervaringsregels aanmerkelijk is te noemen. Naast kennis is het bewust aanvaarden van het risico nodig om van voorwaardelijk opzet te kunnen spreken. I.c. ontbrak het wilselement. Voorwaardelijk opzet als een juridisch-normatief begrip.
Het besmetten van een ander met het HIV-virus levert in beginsel het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel op ( i.p.v. doodslag).

HIV-besmetting II Schuld/opzet/culpa vervolg op HIV I. Focust verder op de aanmerkelijke kans. Verlenen strafrechtelijke bescherming in verband met gevaar dat voortvloeit uit HIV-contacten staat ter beoordeling aan de wetgever.

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige schrijvers: lees die arresten. Zó ontzettend veel tijd kost dat toch niet?
quinty

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de rechtsvraag van het arrest is.........ff goed lezen:), het is er vrij eenvoudig uit te halen hoor!

Check ook HR LJN: AE9049 vanaf ro 3.6...hele belangrijke overwegingen mbt voorwaardelijk opzet en bewuste schuld...

dan is er nog een hiv arrest van 18 januari 2005 (mag je ook zelf zoeken Smile)...die gaat op eerstgenoemd arrest verder. Kijk ook eens goed naar de verschillen in de overwegingen van de HR Wink

en dan heb je idd 20-02-2007

maar ik ga idd ook geen opdrachten van school zitten maken voor anderen. Ik heb tijdens mijn studie een soortgelijke opdracht gehad mbt het belang van de hiv arresten voor de praktijk van de advocatuur etc....maar zoek bovenstaande arresten er maar eens bij, bestudeer ze goed, kijk ook eens in "delikt en delinquent" van deze maand/ vorige maand, staat geloof ik ook nog iets over in....of het strafblad...weet niet meer precies....

misschien is het ook handig om te kijken WAAROM de HR steeds casseert...interessant is dan om te kijken naar de uitspraken van het hof waar de HR naar terug heeft verwezen. Zijn simpel terug te vinden op rechtspraak.nl!

succes ermee, en voor vragen kun je altijd hier terecht he Razz...daar is een forum ook voor!
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds