|
Auteur |
Bericht |
micky
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 19 nov 2007 11:57 Onderwerp: snelheidsovertredingen |
|
|
Geachte dames en heren,
Hier is een stukje wat ik toegemaild kreeg van de FTN (Federatie Textielbeheer Nederland).
Wat zijn de regels die gelden bij verkeersboetes, veroorzaakt door de werknemer met een bedrijfswagen? De werkgever mag deze boete alleen bij de werknemer in rekening brengen als hij opzettelijk of bewust roekeloos heeft gehandeld. Dit is volgens de rechter niet vaak het geval. Een jaar geleden deed het Gerechtshof Den Haag een opzienbarende uitspraak. Deze rechters bepaalden namelijk dat slechts snelheidsovertredingen tot tien kilometer boven de maximumsnelheid niet opzettelijk of roekeloos zijn. Het was volgens de rechter inherent aan het verkeer dat men in sommige situaties af en toe even te hard rijdt. Als een medewerker meer dan tien kilometer te hard rijdt, kan deze schade op hem verhaald worden
Als ik dit goed begrijp dan zijn we hoeven we in de toekomst toch geen boetes meer te betalen tot 10 km/hr te hard, het is toch inherent aan het verkeer dat we af en toe te hard rijden? of meet men met twee maten: het moet wel betaald worden maar degene die hier schuldig aan is hoeft dit niet te betalen of weer wel want het is te hard rijden en moet dus beboet worden of weer niet want de boete kan niet op de werknemer verhaald worden, hoe dan ook: hebben die rechters hier in Nederland ze dan echt niet allemaal op een rijtje? Of moeten we gewoon het maar uitproberen, gewoon een boete van minder dan 10 km/hr te hard niet betalen voor laten komen en zeggen: jullie hebben zelf zo beslist onlangs.
mvg,
micky |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: ma 19 nov 2007 12:04 Onderwerp: |
|
|
Ik denk niet dat je hieruit kunt concluderen dat boetes voor tot 10km/u te hard niet meer betaald hoeven worden.
Wat dit vonnis zegt, is dat het voor rekening van de werkgever komt als de werknemer tot 10km/u te hard rijdt. Dat is "gebruikelijk" en dan kan hij de schade niet verhalen op de werknemer.
In de wet staat immers dat de werkgever aansprakelijk is voor schade die een werknemer veroorzaakt tijdens de uitoefening van zijn werkzaamheden (art 7:661 BW). Alleen als de werknemer de schade met opzet of uit bewuste roekeloosheid toebrengt, kan de werkgever deze verhalen.
Als ik als kapper een klant snijd of prik met een scheermes, ben ik als werknemer daar niet voor aansprakelijk. Jij moet mijn werkgever (het kappersbedrijf) aanspreken, en die moet jouw schade vergoeden. Zolang ik het niet met opzet/roekeloosheid deed, kan mijn werkgever het niet verhalen. Maar dat wil nog niet zeggen dat kappers zomaar mensen mogen prikken.
Arnoud |
|
|
|
 |
micky
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 19 nov 2007 12:12 Onderwerp: |
|
|
Hoi Arnoud,