|
Auteur |
Bericht |
pattyvdvalk
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
|
Geplaatst: di 23 okt 2007 9:29 Onderwerp: Tegoedbon |
|
|
Hallo allemaal,
Laatst stond ik in een winkel om een artikel terug te brengen en toen moest ik een tegoedbon aannemen ipv geld terug. Mag dit eigenlijk? Ik dacht een keer in een college gehoord te hebben dat winkeliers geld terug moeten geven indien de klant dat wil. Maar ik kan het nergens meer terug vinden. Kan iemand mij vertellen of dit klopt?
Thanx! |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: di 23 okt 2007 10:12 Onderwerp: |
|
|
voor zover mij bekend mag dat, de winkelier is niet verplicht het product terug te nemen. het ontvangen van het aankoopbedrag of een tegoedbon is een gunst! wanneer je van te voren niet zeker bent of het product aan de wensen voldoet staat het je vrij met de winkelier (schriftelijk) af te spreken dat je het product kunt terugbrengen en het aankoopbedrag ontvangt.
over tegoedbonnen: deze mogen niet van een einddatum voorzien zijn, oftewel zijn onbeperkt 'houdbaar'. |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: di 23 okt 2007 10:15 Onderwerp: |
|
|
is de winkel verplicht om het artikel terug te nemen (bv. omdat het niet voldoet aan wat je mocht verwachten) dan heb je recht op teruggave van het geld wat je ervoor hebt betaald.
Is sprake van niet verplichte terugname of een ruilbeleid van de winkelier dan is geen recht op teruggave van geld maar bepaalt de winkelier de voorwaarden waaronder geruild kan worden. |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: di 23 okt 2007 10:18 Onderwerp: |
|
|
mcvg schreef: | is de winkel verplicht om het artikel terug te nemen (bv. omdat het niet voldoet aan wat je mocht verwachten) dan heb je recht op teruggave van het geld wat je ervoor hebt betaald. |
mcvg heeft gelijk: als het product ondeugdelijk is heb je idd recht op teruggave van het aankoopbedrag. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 23 okt 2007 10:25 Onderwerp: |
|
|
Als je er zelf mee akkoord gaat, dan mag dat natuurlijk.
Normaal gesproken heb je geen recht op niet-naar-je-zin, geld-terug. Als de winkelier daar wel in voorziet, dan mag hij zelf weten hoe hij dat inricht. Hij zal zich wel aan zijn eigen algemene voorwaarden moeten houden.
Als je het artikel terugbracht omdat er iets aan mankeerde, dan heb je recht op vervanging of herstel en anders geld terug. In dat geval hoef je geen genoegen te nemen met een tegoedbon.
edit: ik had de serie reacties nog niet gezien... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
annemiekewp
|
Geplaatst: di 23 okt 2007 10:55 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | edit: ik had de serie reacties nog niet gezien... |
3 maal (recht) is scheepsrecht |
|
|
|
 |
|