Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 19:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Samen auto gekocht
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
koen31

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: vr 14 sep 2007 15:19    Onderwerp: Samen auto gekocht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn ex en ik hebben verleden jaar samen een auto gekocht. De kosten hiervan hebben we gedeeld. Aangezien ik in de tijd nog geen rijbewijs had, is de auto op haar naam registreerd.
Sinds een paar maanden is de relatie over en hadden we de afspraak gemaakt dat zij de auto zou houden, maar mocht ik hem incidenteel nodig hebben, was dit geen probleem. Vanwege deze afspraak waren we overeengekomen dat zij mij niet zou "uitkopen" wb de auto.

Dit werkte achteraf niet lekker, en toen hebben we afgesproken dat zij mij dan een, nader overeen te komen, deel zou betalen, waarna de auto echt van haar zou zijn.
Nu is zij hier op teruggekomen en weigert ze te betalen, maar wil ze wel dat de auto van haar blijft.

Nu vroeg ik me af wat ik hier tegen kan doen?

Alvast bedankt,
Koen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sanderb

Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 17 sep 2007 11:50    Onderwerp: Re: Samen auto gekocht Reageer met quote Naar onder Naar boven

het herrinnert mij aan een artikel dat ik ooit las in een motor tijdschrift. Een man had zijn vriendin een motor kado gedaan en op haar naam gezet. Bij haar overleiden was haar broer erfegnaam.
De man zelf kon er niets tegen inbrengen dat hij die motor betaald had en de broer had het recht de motor te houden.

niet helemaal dezelfde situatie, maar volgens mij wel hetzelfde eigendomsrecht.
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 17 sep 2007 12:39    Onderwerp: Re: Samen auto gekocht Reageer met quote Naar onder Naar boven

sanderb schreef:
het herrinnert mij aan een artikel dat ik ooit las in een motor tijdschrift. Een man had zijn vriendin een motor kado gedaan en op haar naam gezet. Bij haar overleiden was haar broer erfegnaam.
De man zelf kon er niets tegen inbrengen dat hij die motor betaald had en de broer had het recht de motor te houden.

niet helemaal dezelfde situatie, maar volgens mij wel hetzelfde eigendomsrecht.

Dan kan dat volgens mij alleen maar komen doordat de broer niet in staat was zijn eigendom te bewijzen, want het op iemands naam zetten van een voertuig zegt niet per sé iets over eigendom (al is het wel een sterk argument natuurlijk).

Als OP kan bewijzen dat hij een evenredig deel van de auto indertijd had gekocht, bijvoorbeeld met pin-bewijzen of afrekeningen etc, heeft hij m.i. gewoon recht op een deel van de waarde. Hoe ver je daarin wilt/kunt gaan hangt af van de waarde van de auto en hoe zeer je ruzie met je ex wilt riskeren.

Natuurlijk ben ik nog een beginner Wink
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 17 sep 2007 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de motor op haar aan stond zegt inderdaad nog niet alles, maar de man had de motor blijkbaar aan haar geschonken (kado gedaan), en daarmee is ze wel eigenaar geworden.

@koen31: afgaande op wat je schrijft zijn jij en je ex mede-eigenaar van de auto (ook al staat de auto op haar naam). Op zich moet zij je uitkopen wanneer je dat vraagt (art. 3:178 BW), maar als ze niet meewerkt wordt het lastig. Dan zul je naar de rechter moeten. Bovendien moet je dan ook kunnen bewijzen dat je de auto samen hebt gekocht (mocht je ex dat ontkennen).

BerichtGeplaatst: ma 17 sep 2007 23:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst hartstikke bedankt voor de reacties!

Op de dag van de transactie met de garage heb ik de helft van het bedrag overgeschreven naar mijn toenmalige vriendin (met de vermelding dat het voor de kever was). Dit afschrift heb ik ook nog.
Ik wil er eigenlijk helemaal geen juridische kwestie van maken, maar ik wilde toch wel even graag weten of ik uberhaupt ergens aanspraak op kon maken.
Ik hoop er op een andere (normale) manier uit te komen, maar dan heb ik eventueel iets om op terug te kunnen vallen.

Nogmaals bedankt, ik hoop het niet meer nodig te hebben, maar dit is wel een erg fijn forum!
Koen
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 18 sep 2007 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je voormalige partner zou weigeren je uit te kopen kun je het altijd nog proberen met een beroep op je eigendomsrecht. Oftewel: voor de helft eigenaar, dan ook voor de helft van de tijd de auto gebruiken.
Wie weet tot wat voor mooie gevolgen dat nog kan leiden........
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 18 sep 2007 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dat was ongeveer de bedoeling en is blijkbaar mislukt.

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 18 sep 2007 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, hij gebruikte het ding incidenteel en dat werkte niet zo lekker. Wat iets anders is dan elke maand 2 weken Wink
koen31

BerichtGeplaatst: do 20 sep 2007 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat hoef ik niet eens te proberen, als ze
Gevoelsmatig is het ook wel haar auto; zij reed al in een kever en omdat dat haar droomauto is, hebben we dus samen een "nieuwe" kever gekocht.
Dat de auto bij haar zou blijven, stond ook bij mij niet ter discussie.

We hadden het ook al samen geregeld: ik had de sleutel al teruggegeven en we zouden binnenkort even samen praten over de hoogte van het te betalen bedrag.
Ik baal dus ook wel dat ik de sleutel niet meer heb, anders had ik de auto vanaf nu gewoon 2 weken per maand "geleend" en dan weer netjes terug kunnen zetten (net als zij zich het geld toe-eigent). Ik weet dat het "oog om oog" principe niet opgaat in het rechtssysteem, maar gevoelsmatig zou dat natuurlijk een prima oplossing zijn Wink
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 20 sep 2007 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is nou eigenlijk haar probleem? Waarom wil ze je niet betalen?
koen31

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2007 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

eerlijk gezegd? ik heb geen idee! dit had ik nooit van haar verwacht!
we zijn allebei heel makkelijk met geld en het verdelen van de overige spullen ging dus ook echt heel makkelijk.

Toen de relatie over was, zijn we nog heel goed met elkaar om gegaan. Vandaar dat de afspraak dat zij de auto behield en ik hem kon lenen prima werkte.
tot 2 maanden geleden, toen ik de auto wilde lenen en dat van haar kant heel moeilijk ging. Daar hadden we beide geen zin in en dus de afspraak gemaakt dat als zij haar huis had verkocht, ze geld had om mij "uit te kopen".
Aangezien het huis maar niet in de verkoop ging, toch maar even gebeld 2 weken geleden en toen kreeg ik dus te horen dat ik geen geld meer zou krijgen.
Ik heb de hulptroepen ingeschakeld (mn ouders, die zien haar nog regelmatig) Wink en die gaan met haar praten.

Als ik meer weet laat ik het wel weten!
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2007 19:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laat je ouders dan maar eens vragen waarom juist dit puntje zo moeilijk ligt. Dat weten brengt je bij de oplossing.

Maar goed, formee ben je dus gewoon voor de helft eigenaar. Onthou dat maar even Wink
koen31

BerichtGeplaatst: di 23 okt 2007 15:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

ter info,
er is uiteindelijk gepraat en tot beider ontevredenheid geschikt Wink
ik was het helemaal zat, maar we bleven zover uit elkaar liggen, dat we het verschil maar hebben opgedeeld en allebei ons (mijn gerechtigde, haar gevoelsmatige Wink) verlies genomen.

Nogmaals bedankt iedereen die op de thread heeft gereageerd!

groetjes,
Koen
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds