Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 24 jul 2025 12:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

mediation
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
koalafruit

Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 11 okt 2007 20:39    Onderwerp: mediation Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een arbeidsconflict. En ik zit sinds enige maanden ziek thuis.

Het conflict bestaat, zoals wel vaker, uit een aantal aspecten. Maar ik denk dat de basis ervan gezocht moet worden in de onduidelijke communicatie. Daar ben ik meer dan eens de dupe van geworden.

Nu probeer ik sinds enige tijd weer te reïntegreren, maar dit verloopt zeer moeizaam. Uiteindelijk is nu gekozen voor mediation.

Heeft iemand tips over hoe je jezelf staande houdt in zo’n mediation. Kun je zelf zo’n gesprek ook wat sturen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 11 okt 2007 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het goed is hoef jij je helemaal niet "staande te houden", want als het gesprek zo'n toon krijgt grijpt de mediator heus wel in. Die moet er namelijk op letten dat de gesprekken goed verlopen en dat ieder zijn zegje kan doen. Ook zal de mediator jullie stimuleren om samen de oplossingen aan te dragen. De mediator is de procesbegeleider. Vanzelfsprekend kun jij dus sturen, omdat jij zelf moet aangeven waar je het over wilt hebben.

Belangrijkste vraag is echter: geloof je zelf genoeg in een toekomst bij deze werkgever om dat traject echt onbevangen in te gaan? Want anders kun je je beter concentreren op het vinden van een nieuwe baan en evt. een eigen training zodat je voortaan zelf eerder kunt ingrijpen als de communicatie niet goed verloopt en het niet zo ver hoeft te komen dat je je weer ziek moet melden.

Heel veel succes!
koalafruit

BerichtGeplaatst: do 11 okt 2007 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Belangrijkste vraag is echter: geloof je zelf genoeg in een toekomst bij deze werkgever om dat traject echt onbevangen in te gaan? Want anders kun je je beter concentreren op het vinden van een nieuwe baan en evt. een eigen training zodat je voortaan zelf eerder kunt ingrijpen als de communicatie niet goed verloopt en het niet zo ver hoeft te komen dat je je weer ziek moet melden.

Goede vraag. Maar ik wil natuurlijk zelf niet mijn ontslag aanzeggen, omdat ik dan nergens recht op heb. Kun je bijvoorbeeld zelf bij dit soort gesprekken voorstellen om er een eind aan te maken?

Bedankt voor de snelle reactie, natuurlijk!

Laatst aangepast door koalafruit op do 11 okt 2007 23:27, in totaal 1 keer bewerkt
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 11 okt 2007 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Kun je bijvoorbeeld zelf bij dit soort gesprekken voorstellen om er een eind aan te maken?
Dat kan natuurlijk wel, maar dat zou ik je beslist niet adviseren, want dat is als het ware ontslag nemen. Je zou wel kleine hints in die richting kunnen geven en als dan het voorstel wordt gedaan niet meteen jippie en OK roepen, maar eens peinzend iets kunnen zeggen als:"Tja, daar moet ik eens over denken....misschien is dat in onze situatie uiteindelijk de enige oplossing".

Maar Marco zal me hierin ongetwijfeld corrigeren, gezien de recente discussie hier op rechtenforum over het geldend kunnen maken van je recht op WW en hoe er naar de verwijtbaarheid vanuit de werknemer wordt gekeken.

Let wel: nooit afspraken over beëindiging maken als je nog niet echt beter bent. Want als jij bijvoorbeeld veel lichamelijke klachten hebt dan kan dat een probleem zijn bij het volhouden van een nieuwe baan.
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 5:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, vooruit dan. Laughing

Mediation is, als je een goede mediator hebt, gebonden aan bepaalde voorwaarden, waaronder geheimhouding. Daar tekent de opdrachtgever, meestal de werkgever, dan ook voor. Vraag dus rustig van te voren om de mediation-overeenkomst en maak een kopie.

De bedoeling van mediation in nu juist dat partijen frank en vrij kunnen zeggen wat ze dwars zit en wat ze nu eigenlijk willen. De mediator begeleid, stuurt door middel van gericht vragen en zorgt er voor dat een en ander niet uit de hand loopt. De conclusie is open.

Die conclusie kan echter wel degelijk luiden dat het voor beide partijen wenselijk is uit elkaar te gaan. In dat geval kan de mediation voortgezet worden met als doel om op voor beide partijen aanvaardbare wijze uit elkaar te gaan. Dat kan dan vervolgens geregeld worden in een beëindigingsovereenkomst.

Er is dan verschil van inzicht over hoe de werkzaamheden uit te voeren en daarvan valt geen van beide partijen een verwijt te maken. Werkgever betaalt een vergoeding (tenminste gelijk aan de fictieve opzegtermijn) en verklaart uitdrukkelijk dat werkgever het initiatief heeft genomen en dat werknemer geen blaam treft. Vervolgens heeft werknemer na afloop van de fictieve opzegtermijn recht op WW.

En varianten op de afkoop zijn natuurlijk mogelijk. Met minder dan de fictieve opzegtermijn ontstaat alleen benadeling en heb je alleen voor die periode geen recht op WW. Meer is natuurlijk prettiger.

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 9:58    Onderwerp: dank Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank jullie beiden voor de duidelijkheid. Ik heb op het forum hier rondgekeken, maar kon dit antwoord niet ergens vinden. Ik geloof dat mijn vraag zo wel is beantwoord.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 10:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Die conclusie kan echter wel degelijk luiden dat het voor beide partijen wenselijk is uit elkaar te gaan.
Dat ontken ik ook niet, hoor. Alleen vraag ik me af of het wel zo verstandig is als werknemer om daarin heel duidelijk het initiatief te nemen.
koalafruit

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, ik begreep al van je: play it cool.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan is een koalafruitje op zijn best Wink
koalafruit

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leve het eucalyptus-ijs! Wink
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 20:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Quote:
Die conclusie kan echter wel degelijk luiden dat het voor beide partijen wenselijk is uit elkaar te gaan.
Dat ontken ik ook niet, hoor. Alleen vraag ik me af of het wel zo verstandig is als werknemer om daarin heel duidelijk het initiatief te nemen.

Zolang de werkgever maar uitdrukkelijk stelt dat het initiatief van de werkgever komt. De inhoud van de mediation zelf is namelijk, volgens overeenkomst, geheim. Wink
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds