|
Auteur |
Bericht |
koalafruit
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 11 okt 2007 20:39 Onderwerp: mediation |
|
|
Ik heb een arbeidsconflict. En ik zit sinds enige maanden ziek thuis.
Het conflict bestaat, zoals wel vaker, uit een aantal aspecten. Maar ik denk dat de basis ervan gezocht moet worden in de onduidelijke communicatie. Daar ben ik meer dan eens de dupe van geworden.
Nu probeer ik sinds enige tijd weer te reïntegreren, maar dit verloopt zeer moeizaam. Uiteindelijk is nu gekozen voor mediation.
Heeft iemand tips over hoe je jezelf staande houdt in zo’n mediation. Kun je zelf zo’n gesprek ook wat sturen? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 11 okt 2007 23:18 Onderwerp: |
|
|
Als het goed is hoef jij je helemaal niet "staande te houden", want als het gesprek zo'n toon krijgt grijpt de mediator heus wel in. Die moet er namelijk op letten dat de gesprekken goed verlopen en dat ieder zijn zegje kan doen. Ook zal de mediator jullie stimuleren om samen de oplossingen aan te dragen. De mediator is de procesbegeleider. Vanzelfsprekend kun jij dus sturen, omdat jij zelf moet aangeven waar je het over wilt hebben.
Belangrijkste vraag is echter: geloof je zelf genoeg in een toekomst bij deze werkgever om dat traject echt onbevangen in te gaan? Want anders kun je je beter concentreren op het vinden van een nieuwe baan en evt. een eigen training zodat je voortaan zelf eerder kunt ingrijpen als de communicatie niet goed verloopt en het niet zo ver hoeft te komen dat je je weer ziek moet melden.
Heel veel succes! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
koalafruit
|
Geplaatst: do 11 okt 2007 23:23 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Belangrijkste vraag is echter: geloof je zelf genoeg in een toekomst bij deze werkgever om dat traject echt onbevangen in te gaan? Want anders kun je je beter concentreren op het vinden van een nieuwe baan en evt. een eigen training zodat je voortaan zelf eerder kunt ingrijpen als de communicatie niet goed verloopt en het niet zo ver hoeft te komen dat je je weer ziek moet melden. |
Goede vraag. Maar ik wil natuurlijk zelf niet mijn ontslag aanzeggen, omdat ik dan nergens recht op heb. Kun je bijvoorbeeld zelf bij dit soort gesprekken voorstellen om er een eind aan te maken?
Bedankt voor de snelle reactie, natuurlijk!
Laatst aangepast door koalafruit op do 11 okt 2007 23:27, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 11 okt 2007 23:45 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Kun je bijvoorbeeld zelf bij dit soort gesprekken voorstellen om er een eind aan te maken? | Dat kan natuurlijk wel, maar dat zou ik je beslist niet adviseren, want dat is als het ware ontslag nemen. Je zou wel kleine hints in die richting kunnen geven en als dan het voorstel wordt gedaan niet meteen jippie en OK roepen, maar eens peinzend iets kunnen zeggen als:"Tja, daar moet ik eens over denken....misschien is dat in onze situatie uiteindelijk de enige oplossing".
Maar Marco zal me hierin ongetwijfeld corrigeren, gezien de recente discussie hier op rechtenforum over het geldend kunnen maken van je recht op WW en hoe er naar de verwijtbaarheid vanuit de werknemer wordt gekeken.
Let wel: nooit afspraken over beëindiging maken als je nog niet echt beter bent. Want als jij bijvoorbeeld veel lichamelijke klachten hebt dan kan dat een probleem zijn bij het volhouden van een nieuwe baan. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 12 okt 2007 5:01 Onderwerp: |
|
|
Nou, vooruit dan.
Mediation is, als je een goede mediator hebt, gebonden aan bepaalde voorwaarden, waaronder geheimhouding. Daar tekent de opdrachtgever, meestal de werkgever, dan ook voor. Vraag dus rustig van te voren om de mediation-overeenkomst en maak een kopie.
De bedoeling van mediation in nu juist dat partijen frank en vrij kunnen zeggen wat ze dwars zit en wat ze nu eigenlijk willen. De mediator begeleid, stuurt door middel van gericht vragen en zorgt er voor dat een en ander niet uit de hand loopt. De conclusie is open.
Die conclusie kan echter wel degelijk luiden dat het voor beide partijen wenselijk is uit elkaar te gaan. In dat geval kan de mediation voortgezet worden met als doel om op voor beide partijen aanvaardbare wijze uit elkaar te gaan. Dat kan dan vervolgens geregeld worden in een beëindigingsovereenkomst.
Er is dan verschil van inzicht over hoe de werkzaamheden uit te voeren en daarvan valt geen van beide partijen een verwijt te maken. Werkgever betaalt een vergoeding (tenminste gelijk aan de fictieve opzegtermijn) en verklaart uitdrukkelijk dat werkgever het initiatief heeft genomen en dat werknemer geen blaam treft. Vervolgens heeft werknemer na afloop van de fictieve opzegtermijn recht op WW.
En varianten op de afkoop zijn natuurlijk mogelijk. Met minder dan de fictieve opzegtermijn ontstaat alleen benadeling en heb je alleen voor die periode geen recht op WW. Meer is natuurlijk prettiger. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
koalafruit
|
Geplaatst: vr 12 okt 2007 9:58 Onderwerp: dank |
|
|
Dank jullie beiden voor de duidelijkheid. Ik heb op het forum hier rondgekeken, maar kon dit antwoord niet ergens vinden. Ik geloof dat mijn vraag zo wel is beantwoord. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: vr 12 okt 2007 10:12 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Die conclusie kan echter wel degelijk luiden dat het voor beide partijen wenselijk is uit elkaar te gaan. | Dat ontken ik ook niet, hoor. Alleen vraag ik me af of het wel zo verstandig is als werknemer om daarin heel duidelijk het initiatief te nemen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
koalafruit
|
Geplaatst: vr 12 okt 2007 10:20 Onderwerp: |
|
|
Nee, ik begreep al van je: play it cool. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: vr 12 okt 2007 10:21 Onderwerp: |
|
|
Dan is een koalafruitje op zijn best  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
koalafruit
|
Geplaatst: vr 12 okt 2007 10:23 Onderwerp: |
|
|
Leve het eucalyptus-ijs!  |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 12 okt 2007 20:43 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Quote: | Die conclusie kan echter wel degelijk luiden dat het voor beide partijen wenselijk is uit elkaar te gaan. | Dat ontken ik ook niet, hoor. Alleen vraag ik me af of het wel zo verstandig is als werknemer om daarin heel duidelijk het initiatief te nemen. |
Zolang de werkgever maar uitdrukkelijk stelt dat het initiatief van de werkgever komt. De inhoud van de mediation zelf is namelijk, volgens overeenkomst, geheim.  _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
|