|
De onderstaande beschreven situatie is: |
juist gebruik van erfdienstbaarheid. |
|
0% |
[ 0 ] |
de reinste tuinroof! |
|
0% |
[ 0 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 0 |
|
Auteur |
Bericht |
KrissKrass
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 15 okt 2007 20:23 Onderwerp: Erfdienstbaarheid of tuinroof, dat is de vraag.... |
|
|
Momenteel heb ik een koophuis op het oog. Toen ik het huis bezichtigde viel me op dat de achterkant v.d. tuin niet recht was (zie onderstaande situatie B).
De kadastrale tekening heeft een 'rechte achterkant' (situatie A).
De huidige huiseigenares was niet op de hoogte v.d. situatie. Ze had blijkbaar nooit op de kadastrale tekening gekeken .
Het stukje achterin haar tuin valt onder erfdienstbaarheid van tuin. Dit is ooit bij een notaris opgesteld.
Volgens mij hebben ze op de grond een tuinhuisje staan (dit weet ik niet zeker, morgen ga ik een tweede keer kijken.).
Of ze gebruiken het stukje als tuin die niet toegankelijk is voor de eigenaresse. Er is geen achterom in de buurt.
Het liefste zou ik dit stukje bij mijn tuin krijgen (er vanuit gaande dat ik het huis koop). Burgerlijk wetboek, boek 5, titel 6 vind ik niet duidelijk.
Ik vraag me af: is erfdienstbaarheid te verkrijgen op een stuk grond dat slechts als tuin gebruikt gaat worden? Is hiervoor geen zwaarder argument nodig, bijvoorbeeld het recht op overpad?
Het komt vreemd op me over dat de grond niet toegankelijk is voor de eigenaresse. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 15 okt 2007 20:45 Onderwerp: |
|
|
Bedoel je dat de buren een stukje van de grond van de huidige bewoner op basis van een erfdienstbaarheid gebruiken als tuin voor zichzelf?
Voor het vestigen van een erfdienstbaarheid is geen licht of zwaar argument nodig, maar een afspraak tussen de eigenaren van de twee percelen (plus een notariële akte). Erfdienstbaarheid van tuin (of wat dan ook) kan gewoon. Je kunt hooguit proberen tegen betaling de erfdienstbaarheid weer op te heffen, maar de buren zijn niet verplicht daarmee akkoord te gaan.
Om te weten wat deze erfdienstbaarheid precies inhoudt zul je de omschrijving in de notariële akte erop na moeten slaan. Bij onduidelijkheid telt de manier waarop de erfdienstbaarheid de laatste tijd is uitgeoefend. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
KrissKrass
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 15 okt 2007 21:12 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Bedoel je dat de buren een stukje van de grond van de huidige bewoner op basis van een erfdienstbaarheid gebruiken als tuin voor zichzelf? |
Dat bedoel ik idd.
Morgen als ik het huis opnieuw ga bezichtigen zal ik vragen om een kopie van de notariële acte. |
|
|
|
 |
|