|
Auteur |
Bericht |
drumsab
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 okt 2007 13:58 Onderwerp: Doorrijden bij aanrijding |
|
|
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum.
Vanochtend heb ik een aanrijding meegemaakt tussen mijn auto en die van een ander, waarbij de ander is doorgereden.
De ander was aan het spookrijden en heeft bij het passeren van mijn auto met zijn buitenspiegel mijn buitenspiegel geraakt. Ik stopte, maar zag dat hij dat niet deed, hij reed door. Dus heb ik mijn auto omgedraaid, ben hem achterna gereden, om het kenteken te kunnen achterhalen. Pas nadat ik hem inhaalde, de waarschuwingsknipperlichten aan deed en afremde, stopte hij. Zijn kenteken heb ik genoteerd. Maar een gesprek met deze meneer was niet mogelijk. Hij had namelijk grote haast en vond dat ik "maar aan de kant moest gaan". Hij wilde geen gegevens uitwisselen. Vervolgens is hij weggereden.
Bij thuiskomst heb ik de politie gebeld en zij zijn bij mij langs gekomen om mijn verhaal te noteren. Zij beaamden bij het zien van het verkeersbeeld, dat deze meneer aan het spookrijden was geweest en vertelden mij dat doorrijden na een aanrijding altijd strafbaar is, ongeacht de grootte/omvang van de schade en de schuldvraag.
Zij gingen contact zoeken met deze meneer.
Later belde de agente nog terug dat zij bij meneer thuis waren geweest, maar hij was niet thuis, nou gaan ze hem via een brief uitnodigen op het bureau een verklaring te komen afleggen.
Ik heb naar mijn schade gekeken; de buitenspiegel lag er wel uit, maar kon ik zo weer terugklikken, op de achterkant zit wat lakschade. Maar deze auto is al wat jaartjes oud en hiervoor zou ik hem niet zo snel naar de garage brengen.
Mijn vragen:
Moet ik deze schade dan alsnog ook melden bij mijn verzekering?
Waar moet ik in deze situatie nog meer op letten, zodat het allemaal netjes verloopt en meneer op zijn verantwoordelijkheid wordt aangesproken (hetzij met een PV of een boete of zoiets)?
Een heel verhaal, maar ik heb geprobeerd zo volledig mogelijk te zijn.
Alvast bedankt voor alle reacties. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 17 okt 2007 14:09 Onderwerp: |
|
|
Je hebt je auto omgedraaid en de spookrijder ingehaald. En dat vanwege wat lakschade aan de achterkant van de buitenspiegel?
Wanneer mag je voorkomen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
drumsab
|
Geplaatst: wo 17 okt 2007 14:18 Onderwerp: |
|
|
Haha!
Nee, ik heb mijn auto omgedraaid op de juiste rijrichting. Het voert te ver om de gehele verkeersinrichting te gaan uitleggen...
En op dat moment zag ik alleen mijn spiegel er heel verloren bij hangen en wist ik überhaupt nog niet hoe groot de schade was.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 17 okt 2007 14:42 Onderwerp: |
|
|
Misschien kun je de schade laten taxateren en de rekening naar de spookrijder sturen. Hij mag dan met zijn verzekering uitzoeken wie jou de schade vergoedt. Je hoeft in principe niet te laten repareren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
drumsab
|
Geplaatst: wo 17 okt 2007 14:46 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Misschien kun je de schade laten taxateren. |
Door elk willekeurig schadebedrijf, of moet ik in die keuze wel weer rekening houden met mijn eigen verzekering? |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: wo 17 okt 2007 19:27 Onderwerp: |
|
|
Als het jou niet zo zeer om die lakschade gaat van die oude auto van je en je enkel wilt dat meneer zijn verantwoordelijkheid niet ontloopt dan heb je misschien al wel genoeg gedaan. De politie gaat onafhankelijk van jouw acties (ze zijn er wel van op de hoogte door jouw aangifte maar daar blijft het bij) een strafrechtelijk onderzoek starten begreep ik uit jouw verhaal. Op basis hiervan krijgt hij straf (als het bewezen wordt en de officier van justitie de zaak ernstig genoeg vindt). Je zou kunnen vragen aan de politie (of het O.M. als het daar al ligt) of ze jou op de hoogte willen blijven stellen van de voortgang van het onderzoek.
Mocht je bovenstaande niet genoeg vinden en wil je toch je schade vergoed krijgen dan moet je hem aansprakelijk stellen voor de schade die je hebt geleden (wellicht kun je je ook voegen in het strafrechtelijk spoor dat zou je even na moeten gaan bij de politie of beter de OvJ als de zaak daar al ligt). De meneer krijgt dan een boete (of andere straf) in het strafrechtelijk kader en hij moet de schade vergoeden in het civielrechtelijk kader. Deze 2 sporen lopen naast elkaar en kunnen tegelijk gevolgd worden. In het eerste spoor ben je in principe geen partij meer (tenzij je kan voegen) De partijen zijn daar O.M. ofwel staat versus meneer de spookrijder. In het civielrechtelijk spoor zou jij partij zijn versus meneer de spookrijder. Wanneer een uitspraak in het strafrechtelijk spoor is gedaan waaruit zijn schuld blijkt sta je sterker in je civielrechtelijke voerdering tot schadevergoeding. |
|
|
|
 |
drumsab
|
Geplaatst: wo 17 okt 2007 21:21 Onderwerp: |
|
|
Ja, zo zijn mijn eigen gedachten op dit moment ook.
Ik heb even met mijn verzekering gebeld en omdat meneer aan het spookrijden was, zou ik qua civielrechterlijk en vergoeding van schade sterker staan. Was hij niet aan het spookrijden, dan staan we verzekeringstechnisch gelijk. En wordt het praktisch onmogelijk om de schade bij hem te verhalen.
Omdat meneer in eerste instantie is doorgereden en mij na mijn staandehouding maar lastig vond, ben je geneigd om ook dat civielrechterlijke pad op te gaan. Maar de moeite die ik dan moet doen staat niet in verhouding tot de schade en als het goed is krijg ik via het strafrechterlijke pad toch wel wat ik wil, namelijk dat meneer voor zijn daad verantwoordelijk wordt gesteld. De politie zou mij daarvan verder op de hoogte houden. Ik heb inmiddels begrepen dat hij schriftelijk wordt uitgenodigd op het bureau te komen om zich te verantwoorden.
Ik wilde hier even de casus voorleggen, omdat ik recht een interessant onderwerp vind en ik onze rechtsgang niet altijd even logisch vind.
Je ziet al snel zaken over het hoofd en het zou jammer zijn als deze meneer daardoor zijn verantwoordelijkheid niet hoeft te nemen.
Dank voor de reactie, cia76! |
|
|
|
 |
drumsab
|
Geplaatst: wo 17 okt 2007 21:22 Onderwerp: |
|
|
Overigens off topic:
zo oud is mijn autootje nou ook weer niet, 6 jaar is toch niet oud?
Maar wel oud genoeg dat je aan dat soort schades niet veel meer doet.  |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: do 18 okt 2007 8:49 Onderwerp: |
|
|
Wanneer je niet van plan bent om het civielrechtelijke spoor door te zetten (= je eigen afweging maar met een autootje van 6 jaar oud zou ik het wel doen, is inderdaad niet oud) zou ik op zijn minst nagaan of je je kunt voegen bij het strafproces. Als dit kan zullen ze je wel uitleggen hoe dit dan moet. Weet je wat voegen is? |
|
|
|
 |
drumsab
|
Geplaatst: do 18 okt 2007 10:12 Onderwerp: |
|
|
Nee, ik denk dat het iets van bijvoegen/toevoegen is? |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: do 18 okt 2007 11:43 Onderwerp: |
|
|
Bij kleine schades hoef je niet per sé een aparte civiele procedure te volgen om schadevergoeding te krijgen. Je kan je dan in de strafzaak "voegen"
Klik ook hier |
|
|
|
 |
drumsab
|
Geplaatst: do 18 okt 2007 12:19 Onderwerp: |
|
|
Ok, handig om te weten. Maar begrijp ik er goed uit dat dit alleen kan, als meneer voor de rechter moet verschijnen?
De agenten hadden namelijk gezegd dat hij ws een geldboete gaat krijgen. |
|
|
|
 |
|