|
Auteur |
Bericht |
v/db
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: do 04 dec 2008 12:16 Onderwerp: Overeenkomsten NL, UK, VS |
|
|
Ik ben bezig met het uitzoeken van de verschillen in de uitleg van overeenkomsten in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Het verschil in objectieve en subjectieve uitleg van overeenkomsten. Ik ben al tot de conclusie gekomen dat in Nederland vooral de subjectieve uitleg geldt en in de VS voornamelijk de objectieve, volgens de letterlijke bewoordingen van de tekst. Ook de voor- en nadelen heb ik al deels kunnen vinden.
Als nadelen van een objectieve uitleg heb ik dat het rechtsonzekerheid kan bieden, maar daar tegenover staat dat het een snelle uitleg biedt.
Als nadelen van de subjectieve uitleg heb ik dat het langer kan duren en dat iedereen de overeenkomst anders kan interpreteren.
Nu is echter de vraag of iemand hier nog meer over weet. Noemen van arresten, relevante literatuur etc. stel ik ook zeker op prijs. Evenals een eigen visie, mening of gedachte hier over. |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: vr 05 dec 2008 2:00 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij dat een objectieve uitleg juist leidt tot meer rechtszekerheid ipv rechtsonzekerheid. Je lijkt dit zelf ook al te onderkennen door te zeggen dat een subjectieve uitleg kan leiden tot verschillende interpretaties (wat rechtsonzekerheid met zich meebrengt). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 05 dec 2008 2:33 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het met MarijnP eens. Ik denk dat het nadeel van de objectieve uitleg is dat je in een overeenkomst zo min mogelijk open moet laten. Je kunt niet stilzwijgend aannemen dat partijen wel weten wat er is bedoeld en hoe met bepaalde omstandigheden moet worden omgegaan. Of beter, dat kun je wel aannemen, maar het doet er niet toe. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
v/db
|
Geplaatst: vr 05 dec 2008 12:46 Onderwerp: |
|
|
Oeps, dat bedoelde ik eigenlijk ook inderdaad.
Maar nu ik er over nadenk kan je ook onzekerheid krijgen bij de objectieve uitleg volgens mij. Als je bij het sluiten van een overeenkomst een professional tegenover een 'leek' hebt, dan zal deze laatste wat minder zeker zijn. Hij weet er allemaal wat minder van en dat kan onzekerheid meebrengen bij het sluiten van een overeenkomst. |
|
|
|
 |
Ataraxieffs
|
Geplaatst: do 17 dec 2009 20:43 Onderwerp: Re: Overeenkomsten NL, UK, VS |
|
|
v/db schreef: |
Nu is echter de vraag of iemand hier nog meer over weet. Noemen van arresten, relevante literatuur etc. stel ik ook zeker op prijs. Evenals een eigen visie, mening of gedachte hier over. |
kijk eens naar de volgende arresten wat betreft de uitleg van overeenkomsten
Haviltex
CAO
DSM Fox |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 17 dec 2009 23:23 Onderwerp: |
|
|
Blijkbaar heb ik deze reactie ruim een jaar geleden gemist:
v/db schreef: | Oeps, dat bedoelde ik eigenlijk ook inderdaad.
Maar nu ik er over nadenk kan je ook onzekerheid krijgen bij de objectieve uitleg volgens mij. Als je bij het sluiten van een overeenkomst een professional tegenover een 'leek' hebt, dan zal deze laatste wat minder zeker zijn. Hij weet er allemaal wat minder van en dat kan onzekerheid meebrengen bij het sluiten van een overeenkomst. |
Ik denk dat v/db niet helemaal scherp heeft wat er met rechtsonzekerheid wordt bedoeld.
Rechtsonzekerheid houdt niet in dat partijen algemene gevoelens van onzekerheid hebben, maar dat het voor partijen (en soms derden) niet goed mogelijk is om nauwkeurig hun rechten en plichten vast te stellen.
Rechtsonzekerheid ontstaat niet doordat je als leek nu eenmaal wat minder handig bent in het lezen van een juridische tekst, maar doordat de juridische tekst (inclusief de verdere context) zelfs voor een rechtsgeleerde professional niet voldoende uitsluitsel geeft over wat rechtens geldt.
Rechtsonzekerheid ziet dus vooral op de onvoorspelbaarheid van een eventuele rechterlijke uitspraak over een bepaalde kwestie. Als partijen met behulp van professionele juristen in staat zijn de uitkomst van een uitspraak met grote zekerheid te voorspellen, dan is er geen rechtsonzekerheid. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|