|
Auteur |
Bericht |
bella
|
Geplaatst: vr 12 nov 2004 11:39 Onderwerp: basis recht |
|
|
Hallo allemaal,
Ik studeer recht aan de open univeriteit en zit met hen volgende probleem. Ik heb al 3 maal het tentamen basis cursus gedaan en haal het maat niet. Het gaat er niet om dat ik de stof niet beheers maar het lijkt wel of ik niet meer kan studeren na een aantal jaren. Weet ik het eerste en prompt vergeet ik het weer. Wie oh wie heeft tips?????groetjes,Bella |
|
|
|
 |
Martijn
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: vr 12 nov 2004 11:52 Onderwerp: |
|
|
Het eerste waar ik aan denk is "samenvattingen" en probeer niet de hele stof in een aangesloten periode te leren maar neem eventueel nu ff 1 a 2 uur straks nog iets anders etc .. dus een beetje gedoseerd leren
en wellicht proberen de zenuwen iets meer te bedwingen? (maar hoe he .. )
meer nuttigs kan ik zo snel niet bedenken |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: vr 12 nov 2004 11:55 Onderwerp: |
|
|
Zelf samenvattingen maken, alles wat in een schema kan in schema's zetten... dat soort dingen, vooral puntsgewijs dingen opschrijven, bijv. als er 3 redenen zijn of 4 mogelijkheden of 5 stappen of weet ik veel wat, schrijf het ook zo op met bolletjes, streepjes of nummertjes...
Ik lees altijd de tekst, onder het lezen onderstreep ik hoofdzaken en zet ik bijv. nummertjes bij ten eerste, ten tweede enz. Als ik alles de eerste keer gelezen heb ga ik een samenvatting/uittreksel maken aan de hand van mijn onderstrepingen/kantlijnaantekeningen, en ik zorg ervoor dat mijn samenvatting/uittreksel zo veel mogelijk schematisch is. En dan dat bestuderen.... |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: vr 12 nov 2004 11:56 Onderwerp: |
|
|
Voorbeelden zijn trouwens ook erg handig om dingen te onthouden, bedenk hoe het in een bepaald voorbeeld ging, en dan heb je je antwoord... |
|
|
|
 |
Kirari
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: vr 12 nov 2004 23:39 Onderwerp: |
|
|
Of probeer het eens iemand anders uit te leggen. Dat werkt ook goed. |
|
|
|
 |
Autechre
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 19 nov 2004 18:20 Onderwerp: |
|
|
Beste manier is volgens altijd nog samenvatten in eigen bewoordingen. Dan ben je bezig met het scheiden van hoofd- en bijzaken en bovendien denk je nog een goed na over de hoofdzaken tijdens het herformuleren van de stof. |
|
|
|
 |
bella
|
Geplaatst: vr 19 nov 2004 19:45 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat ik het volgend studiejaar maar overstap naar de UvA. Al jullie tips (bedankt!!!) heb ik reeds geprobeert maar ze vragen iets wat dus letterlijk in het boek staat. En het is zo geformuleerd dat andere antwoorden dan ook niet helemaal fout zijn. Ik heb geen idee of dit bij andere universtiteiten ook zo is maar het is wel het geval bij de ou. Bij ieder tentamen ga ik minder vragen goed krijgen!!!!! Deze keer had ik maar de helft goed. Nu kan je denk ik wel slimmer worder worden maar dommer toch niet lijkt mij.
groetjes,Bella |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: za 20 nov 2004 1:45 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat is het rottige van MC vragen, ze kunnen je ook heel erg in de war maken... Probeer altijd eerst de echt foute antwoorden weg te strepen, en van wat je overhoud kies je de beste... En ga niet al teveel twijfelen, meestal is het het beste om met je eerste ingeving te gaan, alleen als je het antwoord niet goed weet en geen eerste ingeving hebt kan je met wegstrepen gaan werken, aan de andere kant moet je ook weer oppassen met die eerste ingeving, je moet wel eerst de vraag goed lezen, misschien kan je de antwoorden afdekken en eerst goed de vraag lezen en zelf het antwoord bedenken, en dan kijken welke van de opties daar het meest mee overeen komt... Sommige mensen hebben gewoon heel erg veel moeite met MC vragen... maar dat je dommer wordt lijkt mij ook erg sterk Succes in ieder geval voor de volgende keer... |
|
|
|
 |
Ingeborg
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 1877
|
Geplaatst: za 20 nov 2004 15:38 Onderwerp: |
|
|
MC vragen hoeven echt niet erg te zijn hoor, 't is meer zo dat heel veel mensen er elke keer weer tegen opkijken om een mctoets te doen, omdat ze de vorige keer ook slecht hebben gehaald. Maar net als wat Miriam zegt, ik doe het zelf ook altijd, gewoon eerst zelf bedenken wat het antwoord is vóórdat je naar de antwoorden kijkt! Kan echt helpen!
Verder heb ik geleerd dat je echt bijna nooit moet veranderen van antwoord, behalve als je echt zeker weet dat je een fout hebt gemaakt!!! Anders kijk je later bij het nakijken naar de antwoorden en dan zie je dat gewoon je 1e antwoord goed was en je em dus niet had hoeven verbeteren.
En denk niet te moeilijk over sommige vragen, soms is het antwoord gewoon echt heel eenvoudig, niet alle vragen zijn strikvragen  |
|
|
|
 |
Jes
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 24 nov 2004 10:23 Onderwerp: |
|
|
Hai,
Troost je ik heb er ook 4x over gedaan en ja hoor geslaagd!
De aanhouder wint moet je maar denken.
Aangezien ik zo heel veel oefententamens in mijn bezit kreeg ben ik deze steeds opnieuw gaan maken en alle antwoorden uitgeschreven.
KOM OP, het lukt je best.
En het leuke is, dat de overige inleidingen veel makkelijker zijn.
Allemaal in 1 x geslaagd, dus kom op even doorzetten! en begin gewoon met staatsrecht. Je zult zien dat je daar ook veel aan hebt voor je basis.
Succes! |
|
|
|
 |
|