Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 18:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Non-conformiteit bij aankoop van laptop via marktplaats
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arjoderoon

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 10:00    Onderwerp: Non-conformiteit bij aankoop van laptop via marktplaats Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vorige week heb ik via marktplaats een laptop gekocht van een verkoper uit Hoogeveen. Ten tijde van de verkoop, verkeerde ik in de veronderstelling dat de accu 1,5 tot 2 uur mee zou gaan bij normaal gebruik en verder dat het apparaat gewoon goed zou werken.
Ik heb op station Hoogeveen een afspraak gehad en daar heeft hij de laptop laten zien aan mij, in 15 minuten. Niet genoeg tijd om de laptop te kunnen testen. Bij aankomst thuis, ging ik zelf de laptop dus maar testen. Toen bleek dat de accu helemaal geen 1,5 a 2 uur meegaat bij normaal gebruik maar slechts ongeveer een uur. Alleen als ik hem laat staan, zonder de laptop te gebruiken, gaat de accu 1,5 uur mee. Toen ik de laptop aan het testen was, bleek ook dat er nog meer mankeert aan de laptop. De netwerkaansluiting blijkt voor kortsluiting te zorgen, Er is bijna geen software te installeren (omdat mogelijk nog meer hardware disfunctioneert). Ik zit nu met een laptop waar ik niet tevreden mee ben na mijn tests. Ik heb dat de verkoper laten weten via e-mail, en in die e-mail gezegd dat ik graag wil dat deze het bedrag (315 euro) terug stort op mijn rekening, en dat ik dan de laptop terug zou sturen. De verkoper zou dan deze laptop eventueel aan iemand anders kunnen verkopen (hij mailde al eerder dat hij al een bod had van iemand anders).

Ik heb 1x antwoord gehad van de verkoper op mijn e-mail. Daarna reageert hij gewoon niet meer op mijn e-mail. Het grootste probleem is dat ik geen adres gegevens heb van de verkoper. Ik weet alleen dat hij uit Hoogeveen komt, ik weet zijn e-mailadres en ik weet zijn mobiele telefoonnummer. Via al deze informatie, kom ik natuurlijk niet achter zijn adres gegevens, ook vanwege bescherming van de privacy.

Welke mogelijkheden heb ik nu?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 11:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie niet direct punten in je verhaal waarbij ik denk "de laptop heeft niet de eigenschappen die je ervan mag verwachten". Het is zeker niet abnormaal dat een laptop met volle accu het bij normaal gebruik maar 1 uur uithoudt. Zelfs als de verkoper een periode van 1,5 à 2 uur heeft aangegeven helpt dat je m.i. niet veel, want zoiets valt onder algemene aanprijzingen (de standby- en gesprekstijd van mobiele telefoons die in folders wordt aangegeven klopt ook nooit, bijvoorbeeld). Alleen als je een harde garantie hebt gekregen zou het anders zijn.
Dat software niet te installeren zou zijn is ook volstrekt normaal. Geen enkele gebruikte computer met Windows erop kent zulke problemen niet. Opnieuw installeren zou kunnen helpen.

Met kortsluiting zit het anders, maar ik begrijp dat je de laptop wel hebt kunnen testen dus met die kortsluiting zal het ook wel meevallen.
arjoderoon

BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb niet kunnen testen hoe de laptop werkt met een kabel erin. Toen ik hem thuis had, en toen ging testen, bleek de laptop een probleem te hebben daarmee. Op het station heb ik niet de mogelijkheid gehad de laptop te testen op dergelijke gebreken.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arjoderoon schreef:
Ik heb niet kunnen testen hoe de laptop werkt met een kabel erin. Toen ik hem thuis had, en toen ging testen, bleek de laptop een probleem te hebben daarmee. Op het station heb ik niet de mogelijkheid gehad de laptop te testen op dergelijke gebreken.

En aangezien de wet aan de koper een onderzoeksplicht oplegt en uit de jurisprudentie ook nog eens volgt dat bij een koop van een particulier van een gebruikt goed een extra zware onderzoeksplicht bestaat, maak je geen schijn van kans.
Bekijk de homepage
karluk

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik sluit mij aan bij mijn voorganger.

In feite is geen sprake van consumentenkoop omdat de verkoper niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. De regeleing van non-conformiteit is hier daarom helemaal niet van toepassing en omdat het tevens om een tweedehands product gaat had jij inderdaad een (verhoogde) onderzoeksplicht.

Laatst aangepast door karluk op wo 15 mrt 2006 13:27, in totaal 1 keer bewerkt
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met Bona Fides moet ik het eens zijn dat niet direct gesteld kan worden dat de laptop niet de eigenschappen heeft die je (gerechtvaardigd) van een tweedehands laptop mocht verwachten.

De gebruiktstijd van de accu lijkt me daarbij geen steekhoudend argument. Mocht je wel verwachten dat de accu minstens een 1,5 uur mee zou gaan? Zo ja, is de mindere accutijd zodanig dat niet meer gesteld kan worden dat conform de overeenkomst is geleverd?

Met betrekking tot de andere genoemde punten speelt ook nog de vraag in hoeverre deze gebreken makkelijk zijn te verhelpen. Als herinstallatie de oplossing is voor het probleem voor installatie van software, en korstsluiting verholpen kan worden door een nieuw netwerkkaartje te installeren, dan zijn deze niet van zodanige aard dat op basis van non-conformiteit de laptop kan worden geretourneerd tegen koopsom.

Het achterhalen van adresgegevens zal op basis van de je bekende gegevens voor een deurwaarder wel mogelijk moeten zijn. Deze zal dat echter alleen doen voor ambtshandelingen, zoals het uitbrengen van een dagvaarding.
arjoderoon

BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een netwerkkaartje vervangen gaat niet, het is een ingebouwd netwerkaansluiting.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

karluk schreef:
ik sluit mij aan bij mijn voorganger.

In feite is geen sprake van consumentenkoop omdat de verkoper niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. De regeleing van non-conformiteit is hier daarom helemaal niet van toepassing

Dat klopt niet; non-conformiteit speelt bij elke koop, niet alleen bij consumentenkoop.
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@karluk: Bovendien brengt het feit dat het om de koop van een 2ehands product gaat niet automatisch mee dat er een verhoogde onderzoeksplicht is. Ook bij 2ehands producten is er gewoon sprake van garantie e.d.
Michèle
Moderator
Michèle

Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Valt dit niet onder koop op afstand waarbij je binnen zoveel dagen alsnog kunt ontbinden?
Of geldt dat niet als je van een particulier koopt?
arjoderoon

BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb het ook voorgelegd aan een kennis van mij die bij een advocatenkantoor werkt. Deze heeft het aan 1 van de advocaten daar gevraagd en zei dat ik geen poot heb om op te staan.

Ik doe het er maar mee, kan toch niet veel meer aan veranderen, ga er gewoon het beste van maken. Bedankt iig voor de hulp.
Michèle
Moderator
Michèle

Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jammer.
Misschien dat je via de veilingsite zelf nog iets kunt bereiken? Ebay heeft bijvoorbeeld een klachtenprocedure. Of die werkt weet ik niet.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 19:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het grootste probleem is dat ik geen adres gegevens heb van de verkoper. Ik weet alleen dat hij uit Hoogeveen komt, ik weet zijn e-mailadres en ik weet zijn mobiele telefoonnummer. Via al deze informatie, kom ik natuurlijk niet achter zijn adres gegevens, ook vanwege bescherming van de privacy.

Probeer eens via deze link: http://zoekopnummer.ath.cx/
arjoderoon

BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik ben zelf ook veel te ongeduldig geweest. Als ik wat rustiger was geweest en wat meer geduld gehad had, was het allemaal nu al geregeld en had ik mn geld terug gekregen. Nu is het waarschijnlijk gewoon over, maar ja.. wat dat betreft: eigen schuld dikke bult
Eva

Eva

Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 20:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@michele: koop op afstand geldt inderdaad alleen bij consumentenkoop. En zou wellicht op deze casus helemaal niet van toepassing zijn (ook niet als het wel een cons.koop was) aangezien de koper het product heeft gezien en getest voordat hij het kocht. Het is de vraag of de koop op afstand regels dan uberhaupt van toepassing zouden zijn aangezien deze juist ingesteld zijn omdat de koper het product niet heeft kunnen (fysiek)zien en testen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds