Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 6:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bezoekregeling opschorten? Recht of plicht?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gaialynn

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2007 21:13    Onderwerp: Bezoekregeling opschorten? Recht of plicht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn verhaal lijkt veel op dit verhaal, met een aantal kleine maar heftige verschillen.
Gescheiden in 2004 na 7,5 jaar huwelijk. In totaal 18 jaar samen geweest. Onze zoon (nu 12) woont (op mijn verzoek, dus geen OTS) in een instelling vanwege een aantal stoornissen. Verder zijn er nog 2 meiden (inmiddels 8 en 15 jr). Na problematisch huwelijk, heb ik de knoop doorgehakt en de scheiding aangevraagd. Er is nooit een bezoekregeling vastgelegd bij de rechter. Wederom op mijn verzoek, omdat ik het vertrouwen had dat wij daar samen wel over zouden uitkomen. Sterker nog, mijn ex-man nam niet eens de moeite om een advokaat in te schakelen.

Na veel problemen en tegenwerking van mijn ex-man, bij zowel de opvoeding als financiële ondersteuning van het gezin (er is wel een alimentatieplicht vastgelegd door de rechtbank á €125,00 per kind per maand), wil ik een punt zetten achter de bezoekregeling die wij in 2004 zelf op papier gezet hebben. Allereerst komt meneer zijn afspraken nooit na, maakt beloftes naar de kinderen die hij wederom niet na komt, is veroordeeld voor (zijn eigen) kindermishandeling en zorgt elke keer als hij de kinderen komt halen en/of brengen voor een scéne (ruzie, steen of vuist door de raam etc) aan mijn adres, waarna hij zijn excuus aanbied en ik de kinderen weer meegeef. Heeft de ene vriendin na de andere, waardoor de kinderen erg in de war raken (vooral mijn zoon) en is zo bezitterig dat hij een eventuele relatie voor mij met een nieuwe partner meteen vanaf het begin onmogenlijk maakt. Scheld me uit voor de verschrikkelijkste dingen en maakt me overal zwart.

Hij frustreerd de behandeling van onze zoon in de instelling, welke ik inmiddels ervan verdenk, dat zij mij maar een zeur vinden en zich achter mijn ex-man scharen. Ik heb meerdere malen aangifte gedaan tegen mijn ex-man van opelijke geweldpleging tot huisvredebreuk. Van de instelling krijgt hij hulp voor het verwerken van zijn "verschrikkelijke" jeugd, terwijl hij tegen mij nooit geklaagd heeft daarover (lees; 18 jaar samen geweest). Sterker nog hij was altijd een moederskindje.

Inmiddels weer een nieuwe vriendin die hij zomaar op onze drie kinderen laat passen in 'zijn' weekend en zelf gaat werken. Ik ken haar niet, en zij kent onze zoon niet goed genoeg om hem in toom te kunnen houden, of als verantwoordelijke op te treden bij problemen (binnen maar vooral buitenshuis). Mijn ex-man is zelf niet gediagnostiseerd ADHD-er maar heeft het wel. Dit werd ons duidelijk door een aantal tests. Onze zoon is wel gediagnostiseerd plus een aantal stoornissen meer. Mijn ex-man heeft ruim een jaar zonder APK en verzekering rondgereden en onze kinderen in zijn auto vervoerd etc. Twee weken geleden had ik er plotseling genoeg van. Ik ben naar mijn advokaat gestapt en heb twee dingen gevraagd. Het opschorten van bezoekrecht en het opeisen van het één hoofdelijk gezag.

Inmiddels is mijn ex-man door een brief van mijn advokaat op de hoogte gesteld. Ik heb de instelling heel duidelijk de opdracht gegeven, onze zoon niet meer aan hem mee te geven en niet meer volgens het belcontact te werken. Ik ben accoord gegaan met een doorlopende informatie over onze zoon, ik heb en wil geen geheimen hierover. Echter, geeft de instelling onze zoon gewoon mee, omdat er (nog) niets juridisch duidelijk is. Ook schaarde zij zich achter het feit dat we beiden het ouderlijk gezag hebben, en zij niets anders kunnen als onze zoon meegeven.

Hij is veroordeeld voor kindermishandeling, hij indoctrineerd en beinvloed onze zoon, is het niet eens met de behandeling, scheld, vloekt en tiert in bijzijn van de kinderen en komt zijn verantwoordelijkheden niet na. Moet er eerst een dode vallen eer de instelling accoord gaat met het opschorten van de bezoekregeling tot de rechter uitspraak doet? Vooral mijn zoon kampt met een loyaliteitsprobleem, die het hem nog moeilijker maken, vooral omdat hij toch opkijkt tegen 'zijn' papa...

Ik heb mijn zoon duidelijk gemaakt, dat mama's soms beslissingen moeten nemen die weleens waar niet leuk, maar altijd in het belang van de kinderen gemaakt moeten worden. Ik wil alleen het beste voor onze kinderen. Alle tips en hulp zijn van harte welkom... Ik weet het niet meer en ben er ontzettend emotioneel over... Eigenlijk ben ik aan het eind van mijn vechterslatijn... Wat moet ik doen?

Liefs, Lynn
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2007 21:25    Onderwerp: Re: Bezoekregeling opschorten? Recht of plicht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaialynn schreef:
Twee weken geleden had ik er plotseling genoeg van. Ik ben naar mijn advokaat gestapt en heb twee dingen gevraagd. Het opschorten van bezoekrecht en het opeisen van het één hoofdelijk gezag.

Inmiddels is mijn ex-man door een brief van mijn advokaat op de hoogte gesteld. Ik heb de instelling heel duidelijk de opdracht gegeven, onze zoon niet meer aan hem mee te geven en niet meer volgens het belcontact te werken. Ik ben accoord gegaan met een doorlopende informatie over onze zoon, ik heb en wil geen geheimen hierover. Echter, geeft de instelling onze zoon gewoon mee, omdat er (nog) niets juridisch duidelijk is. Ook schaarde zij zich achter het feit dat we beiden het ouderlijk gezag hebben, en zij niets anders kunnen als onze zoon meegeven.

Het lijkt mij dat de instelling doet wat zij hoort te doen. Het is niet aan de instelling om voor rechter te spelen en te bepalen wie van jullie twee gelijk heeft. De instelling kan - tenzij er echt gekke dingen gebeuren - slechts afgaan op de huidige juridische situatie en die is (nog) niet veranderd.

Als je niet wilt wachten op de uitspraak van de rechter zul je denk ik via een kort geding een voorlopige voorziening moeten vragen. Of dat veel kans maakt kan ik niet beoordelen.

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2007 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik vrees voor je dat bona fides gelijk heeft.
Gaialynn

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2007 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verschrikkelijk!!! Want op deze (misschien wel wettelijke) manier, blijft er maar weinig over van de uitspraak; Wij zitten hier om uw zoon te beschermen tegen 'de grote boze' buitenwereld. De instelling hoeft niet partijdig te zijn of voor rechter te spelen. Ik heb ze immers de brief van officier van justitie overhandigd waarop staat dat vader voor zijn daden (Het mishandelen van zijn eigen kinderen!) veroordeeld is. Betekend dit dan eigenlijk dat kinderen (in dit geval gaat het over onze zoon) vogelvrij verklaard zijn en toch (omdat de wet het zegt) in handen vallen van hun mishandelende vader? Met alle mogelijke gevolgen van dien? Waar blijft dan de veiligheid? Ook een commissie (samen gesteld door Jeugdzorg) van oa de Jeugdzorg, st. Mee, AMK en kinderbescherming vonden de aanklacht tegen vader niet zwaar genoeg. Dan vraag ik me af, wat het nog inhoud als iemand veroordeeld word voor kindermishandeling...

Bedankt voor het vlugge reageren. Liefs, Lynn Crying or Very sad
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2007 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaialynn schreef:
Verschrikkelijk!!! Want op deze (misschien wel wettelijke) manier, blijft er maar weinig over van de uitspraak;

Welke uitspraak?

Als je bedoelt de uitspraak die ergens in 2008 wordt verwacht (geen idee hoe lang zoiets in de regel duurt), dan is er voor nu dus de mogelijkheid van een kort geding.

Quote:
Betekend dit dan eigenlijk dat kinderen (in dit geval gaat het over onze zoon) vogelvrij verklaard zijn en toch (omdat de wet het zegt) in handen vallen van hun mishandelende vader? Met alle mogelijke gevolgen van dien? Waar blijft dan de veiligheid? Ook een commissie (samen gesteld door Jeugdzorg) van oa de Jeugdzorg, st. Mee, AMK en kinderbescherming vonden de aanklacht tegen vader niet zwaar genoeg. Dan vraag ik me af, wat het nog inhoud als iemand veroordeeld word voor kindermishandeling...

Met alle respect, maar voor zover ik het begrijp liggen deze feiten er al veel langer, en heb je pas 2 weken geleden "plots" het plan opgevat om actie te ondernemen. Daarmee bedoel ik niet dat je te lang hebt stilgezeten, maar dat er tot voor kort blijkbaar een situatie bestond die niet al te rampzalig was. En die situatie lijkt mij niet echt gewijzigd.

Maar zoals gezegd, een kort geding zou mogelijk kunnen helpen. Je advocaat kan je daar vast meer over vertellen.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2007 0:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lees uit het bericht dat meneer veroordeeld is voor kindermishandeling (van de eigen kinderen). De problemen bestaan dus al langer. Verder is het beschreven gedrag wanneer het kind opgehaald werd wel redelijk bizar, maar aan de andere kant kan ik dan juist weer heel moeilijk begrijpen dat het kind daarna dan toch nog mee mag met vader.

Hoe dan ook: er zijn diverse wegen om naar Rome te komen.

Lynn, zoals je zelf ook al schrijft: je kunt om een herziening van de bezoekregeling vragen en je zou ook kunnen vragen of hij uit de ouderlijke macht ontzet kan worden. Bij beide kun je volgens mij vragen om een voorlopige voorziening.

Wellicht valt in kort geding aan de rechter te vragen de instelling op te dragen tot nader order het kind niet aan vader (of misschien zelfs aan beide ouders, da's dan neutraler) mee te geven. Maar of je daar, juist omdat je zo lang al zo veel in getolereerd hebt, succes mee zult hebben....?

Maar goed, het lijkt er op dat je advocaat druk bezig is voor je.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2007 8:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me voorstellen dat het voor een moeder heel frustrerend en misschien onbegrijpelijk is als instanties zich 'verschuilen' achter wat je als bureaucratie ervaart.
De reden er achter is wel een goede: op het woord van één van beide ouders mag een instantie niet zomaar zwartmakerij over die andere ouder aannemen. Afgaand op de feiten die je hier aandraagt is het natuurlijk niet zomaar zwartmakerij, er is wel degelijk wat aan de hand en een ernstige situatie ook! Maar het is niet aan een instantie zoals kinderopvang om 'recht te spreken' in dit soort ernstige situaties.
Gaialynn schreef:
De instelling hoeft niet partijdig te zijn of voor rechter te spelen.

Wel als de opvang je zoon inderdaad niet meer aan je exman zou meegeven, zouden ze in die zin 'recht spreken'. Niet over de vraag of hij al dan niet schuldig is aan kindermishandeling, maar over de vraag of hij op grond daarvan zijn zoon niet meer mag zien.

Of dat terecht is, daarover kan je van mening verschillen. Zelf ben ik in eerste instantie geneigd te zeggen dat dat wel terecht is. Die zorginstelling moet zich bezig houden met de zorg voor je kind, en met al die andere kinderen die allemaal zoveel aandacht en zorg nodig hebben. Die instelling is er niet om geschillen tussen ouders op te lossen. Hoewel dat soort gevechten zich uiteindelijk vaak afspelen voor de deur van de crèche, zorginstelling of hulpverlening, is dat niet de aangewezen instantie om te beslissen of jouw verwijten over je exman terecht zijn. Laat staan dat ze de consequentie eraan mogen verbinden dat je ex je zoon niet meer mag zien.
Die beslissing is aan de rechter.

Begrijp me niet verkeerd, Gaialynn, ik hoop echt dat de vrede snel terugkeert in je huis en in je hart. Heb je nog contact opgenomen met een advocaat, ben je inderdaad een kort geding begonnen?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds