|
Auteur |
Bericht |
arve
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 11 okt 2007 14:57 Onderwerp: Gezamelijk gezag of stiefouderadoptie ????? |
|
|
Mijn vrouw en haar kind (nu 6jr) wonen sinds 6 jaar in nederland.
In 2004 zijn we getrouwd. Omdat ik ook voor haar kind de zaken goed geregeld wil hebben vraag ik nu jullie hulp want ik kom er niet meer uit.
In 2004 al met een advocaat in de weer geweest, volgens haar was stiefouder adoptie het beste, en het resultaat was dat ze tot kort in nederland was. Het moest langer zijn dan drie jaar.
Wat is nu het beste wat ik kan doen? Volstaat het gezamelijk gezag alleen of is stiefouder adoptie beter?
Alvast mijn hartelijke dank. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 11 okt 2007 17:24 Onderwerp: |
|
|
Dat ligt er aan wat je precies goed geregeld wilt hebben.
Wil je ook echt de juridische vader zijn (zodat het kind van jou kan erven), denk dan aan die adoptie. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 11 okt 2007 17:25 Onderwerp: |
|
|
Misschien is erkenning zelfs nog een optie? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arve
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 11 okt 2007 19:59 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reaktie's.
Erkenning was niet mogelijk.?
Mijn toenmalige advocaat antwooorde;
"De wet zegt dat erkenning van een kind dat twee ouders heeft, niet aan de orde kan zijn. Haar dochter heeft een juridische vader"
Echter mijn vrouw heeft een gelegaliseerde document van haar land, waarin wordt verklaard dat zij de enige gezaghebbende is. De biologische vader is nu onvindbaar.
Nu komt er dus misschien een mogelijkheid bij?? Erkenning?
Ik wil voornamelijk geregeld hebben wat normaliter voor een eigen kind ook geregeld is. (met name erfrecht.)
Wat zou dan het beste optie zijn.
Wat is het verschil tussen gezamelijk gezag, stiefouder adoptie en erkenning? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 12 okt 2007 1:58 Onderwerp: |
|
|
arve schreef: | Erkenning was niet mogelijk.?
Mijn toenmalige advocaat antwooorde;
"De wet zegt dat erkenning van een kind dat twee ouders heeft, niet aan de orde kan zijn. Haar dochter heeft een juridische vader" |
Als dat laatste klopt, dan had deze advocaat gelijk.
Quote: | Echter mijn vrouw heeft een gelegaliseerde document van haar land, waarin wordt verklaard dat zij de enige gezaghebbende is. De biologische vader is nu onvindbaar. |
Is de biologische vader wel vindbaar geweest? Of eigenlijk: is hij volgens het recht van dat land de juridische vader?
Als er geen juridische vader is, dan is erkenning m.i. een mogelijkheid. Als het lukt (voor het Nederlandse recht) te bewijzen dat er geen juridische vader is, dan is erkenning zelf vervolgens een simpele handeling.
Quote: | Nu komt er dus misschien een mogelijkheid bij?? Erkenning?
Ik wil voornamelijk geregeld hebben wat normaliter voor een eigen kind ook geregeld is. (met name erfrecht.) |
Dus stiefouderadoptie of erkenning.
Quote: | Wat zou dan het beste optie zijn.
Wat is het verschil tussen gezamelijk gezag, stiefouder adoptie en erkenning? |
Ik weet er eigenlijk niet genoeg van, maar ik denk dat:
- gezamenlijk gezag geen oplossing biedt op het gebied van erfrecht;
- stiefouderadoptie mogelijk is, maar qua procedure ingewikkeld en langdurig kan zijn;
- erkenning indien mogelijk heel eenvoudig is, maar slechts mogelijk is als je kunt bewijzen dat er geen juridische vader is.
Misschien moet ik eigenlijk schrijven: erkenning is mogelijk tenzij iemand kan bewijzen dat er een juridische vader is.
Volgens mij kun je in principe nu al erkennen, je gaat met zijn twee naar de ambtenaar van de burgerlijke stand en laat een verklaring opmaken. Alleen is de erkenning nietig als het kind al twee ouders heeft. Een erkenning die nietig is heeft nooit werking gehad. Maar als nooit iemand ooit zal kunnen aantonen dat er een juridische vader was, zal een rechter die nietigheid m.i. nooit kunnen uitspreken...
Misschien is het zo dat de ambtenaar van de burgerlijke stand niet meewerkt aan het opmaken van een akte van erkenning als hij geen overtuigend bewijs te zien krijgt van het feit dat het kind geen juridische vader. Dat maak ik echter niet op uit de tekst van de wet; het lijkt er eerder op dat de ambtenaar gewoon doet wat je hem vraagt.
Hopelijk weet een advocaat beter hoe het precies zit dan ik . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|