|
Auteur |
Bericht |
miccim
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 11:54 Onderwerp: Is hier nederlands- of portugeesrecht van toepassing? |
|
|
Hallo,
Ik ben 20 jaar geleden in nederland getrouwd. Wij beiden hebben een nederlands paspoort. 7 jaar geleden zijn wij, plus mijn zoon van 18 en hier studerend, naar Portugal verhuisd.
Vanmorgen heb ik mijn vrouw naar het vliegveld gebracht voor de verjaardag van haar moeder in Nederland. Tijdens deze reis heeft ze me verteld dat ze bij een nieuwe vriend zal verblijven die zie hier in Portugal onlangs ontmoet heeft. Tevens heeft ze te kennen gegeven dat ze onze scheiding gaat regelen in Nederland.
Het komt allemaal een beetje rouw op mijn dak!
Mijn vrouw heeft een nederlandse wao uitkering, ikzelf heb geen inkomen.
Kan iemand mij vertellen of het nederlandse of het portugese recht hier geld, ivm eigenhuis, alimentatie, belasting etc.
Moet ik zelf ook iets gaan ondernemen of alles gewoon "rustig" afwachten? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 17:50 Onderwerp: |
|
|
Hier geldt gewoon het Nederlandse huwelijksrecht (twee Nederlanders in Nederland getrouwd).
Ik zou als ik jou was eerst maar even van de schok bekomen.
De verdeling zal naar Nederlands recht gaan. Ik neem aan dat jullie in gemeenschap van goederen gehuwd zijn, dus dan krijgt ieder de helft. Hoe het zit met alimentatie wanneer de kostwinner een WAO-uitkering heeft weet ik zo niet. Het kan goed zijn dat zij jou wel alimentatie moet betalen.
Zoek t.z.t. bijstand van een Nederlandse advocaat.
Ander kwestie is je levensonderhoud in de toekomst, want van alleen de alimentatie kun je waarschijnlijk niet leven. Ook daar moet een oplossing voor gevonden worden. Als je zelf kunt werken zou dat mooi zijn, maar als dat niet het geval is hoop ik da je gebruik kunt maken van de Portugese sociale voorzieningen. Daar kun je in Portugal eens naar informeren. Wellicht hebben jullie daar ook een soort "juridisch loket"?
Succes. En dat het rauw op je dak valt kan ik me goed voorstellen.'t Is een weinig chique manier om een relatie die al meer dan 20 jaar duurt te beëindigen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|