|
Auteur |
Bericht |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 02 okt 2007 15:34 Onderwerp: Huurrecht: Geschil aanvaarding en oplevering kamer |
|
|
Beste forummers,
Mijn vriendin (ik zal haar even M noemen) heeft een huurgeschil met haar (vorige) verhuurder, en een bemiddelingspoging mijnerzijds heeft de situatie niet echt verholpen. Het gaat om het volgende.
Op enig moment heeft M van de vorige huurder van haar kamer rechtstreeks zonder tussenkomst van de verhuurder de sleutels ontvangen. Op dat moment bleek nog vloerbedekking in de woning aanwezig, waarvan zij vermoedde dat die bij de woning hoorde. Na enige maanden bleken in een berginkje boven haar slaapkamer (het is een zolderverdieping), nog wat bouwmaterialen en andere rotzooi te liggen. M ging er toen vanuit dat die vast van de verhuurder zouden zijn. Er is nooit een 'beschrijving van de staat van de kamer' opgemaakt.
Nu belde ze over de oplevering van de kamer, en naar aanleiding van dat gesprek besloot de verhuurder dit keer wel een inspectie te doen. Deze vond echter pas plaats nadat ze de sleutels al had ingeleverd. De verhuurder constateerde dat er vloerbedekking en de genoemde rotzooi lag.
Verhuurder eist nu dat zowel de vloerbedekking als de bouwmaterialen verwijderd worden. Hij stelt daarbij dat M door de sleutels onderling te accepteren en door niet om een inspectie te vragen, de risico's van de vorige huurder heeft overgenomen en dat zij nu verantwoordelijk is voor het kaal opleveren van de kamer. Eventueel zeggen ze de spullen zelf te zullen verwijderen en de kosten daarvoor (o.a. via de borg) op M te verhalen.
Imho is dat rechtens niet geheel juist. Ik weet alleen niet helemaal zeker hoe het zit. Vandaar dit topic. Volgens art. 7:224 BW mag een huurder indien bij het begin van de huur geen beschrijving is opgemaakt opleveren in de staat waarin het gehuurde bij het einde is, tenzij de verhuurder bewijst dat de staat bij de aanvang van de huur anders was. De vraag is alleen of dat ook geldt voor de vloerbedekking (lijkt me wel) en voor de bouwmaterialen (ik vrees van niet).
Verder vraag ik me af of de verhuurder niet zijn verhaalsrecht heeft verspeelt door de sleutels te accepteren voordat de inspectie plaats vond. Wie zegt immers dat de bouwmaterialen niet geplaatst zijn nadat de sleutels al waren ingeleverd?
Wie kan me een eindje op weg helpen met de juridische analyse van deze situatie? Mijn hoop dat kan worden aangetoond dat de verhuurder zijn verhaalsrecht verloren heeft door acceptatie van de sleutels. Ik weet alleen niet of dat zo simpel ligt. In ieder geval lijkt het me onjuist dat M door onderling de sleutels de accepteren, daarmee alle gebreken van de kamer heeft geaccepteerd. Is het niet een plicht van de verhuurder ervoor te zorgen dat een woning geïnspecteerd wordt bij aanvang van de huur?
Ik heb het contract zo even niet bij de hand. M vertelde me wel dat erin staat dat aan het begin van de huur een 'woningstaat' zou moeten worden opgemaakt. Kan het de huurder verweten worden dat ze niet om een inspectie heeft gevraagd, en kan dat leiden tot haar aansprakelijkheid voor door de verhuurder 'geconstateerde' gebreken?
Bij voorbaat dank voor elke hulp... _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
PcDealer
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 02 okt 2007 15:56 Onderwerp: |
|
|
Naar mijn mening had de verhuurder bij het ontvangen van de opzegging, zelf actie moeten ondernemen door een datum af te spreken om te inspecteren. Ook bij het weggaan van de vorige huurder. Dus tweemaal de verzaakt een inspectie te doen zoals het een goed verhuurder betaamd.
Wat staat er trouwens over in het huurcontract? |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 02 okt 2007 16:00 Onderwerp: |
|
|
Voor zover ik weet dat de verhuurder de huurder uitnodigt tot het doen van een inspectie. Dat is inderdaad niet gebeurd. Maar is het rechtsgevolg daar ook van dat de verhuurder geen schade meer kan verhalen? _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 02 okt 2007 19:55 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Wie kan me een eindje op weg helpen met de juridische analyse van deze situatie? |
Een eindje op weg misschien?
Quote: | ....dat de verhuurder geen schade meer kan verhalen? |
Is het schade???
Vloerbedekking, bouwmaterialen en andere rotzooi...
De opnamestaat is afwezig. Is het huurcontract afgesloten vóór 1 augustus 2003 (nieuwe huurrecht) of nadien?
http://www.huurders.info/Default.aspx?id=251&mid=311&midpath=,311,
http://www.rechtswinkelamsterdam.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=34
Sorry voor de eerste lange link. Ik krijg het niet anders. Kan iemand het veranderen? Dank. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Laatst aangepast door JetKroket op di 02 okt 2007 20:38, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 02 okt 2007 20:16 Onderwerp: |
|
|
Misschien kan JetKroket de links aanpassen. Het werkt zo:
Code: | [url=http://www.veeltelangelink.nl/bla.html]linkje[/url] |
linkje _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: di 02 okt 2007 20:22 Onderwerp: |
|
|
Bona,
"Linkje' geeft dat de server het niet heeft gevonden.
Hoe het moet weet ik nog niet.
Komt tijd, komt raad.
Leuk hé, dat gemier. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Laatst aangepast door JetKroket op wo 03 okt 2007 8:01, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: di 02 okt 2007 20:36 Onderwerp: |
|
|
link postbus 51
Stik, nu doet ie het wel. Ik kan wel linken. Maar zojuist ging het niet.
Duch, zo je wilt dit ook even bekijken.
Hierboven is ie weg.... _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 02 okt 2007 21:33 Onderwerp: Re: Huurrecht: Geschil aanvaarding en oplevering kamer |
|
|
Mooi, nu is het weer leesbaar
Duch schreef: | Volgens art. 7:224 BW mag een huurder indien bij het begin van de huur geen beschrijving is opgemaakt opleveren in de staat waarin het gehuurde bij het einde is, tenzij de verhuurder bewijst dat de staat bij de aanvang van de huur anders was. De vraag is alleen of dat ook geldt voor de vloerbedekking (lijkt me wel) en voor de bouwmaterialen (ik vrees van niet). |
Lijkt me correct. Of aanwezige bouwmaterialen deel uitmaken van de staat van het gehuurde is mij niet helemaal duidelijk. Voorlopig denk ik eigenlijk van wel. Waarom zou bijv. meubilair wel deel uitmaken van de staat en wat opgeslagen spullen niet? Waarbij ik in aanmerking neem dat art. 7:224 BW op huur in het algemeen ziet. Maar goed, discussie is op dit punt zeker mogelijk.
Quote: | Verder vraag ik me af of de verhuurder niet zijn verhaalsrecht heeft verspeelt door de sleutels te accepteren voordat de inspectie plaats vond. Wie zegt immers dat de bouwmaterialen niet geplaatst zijn nadat de sleutels al waren ingeleverd? |
Het gaat over het moment van oplevering, en dat lijkt mij het moment dat de sleutels worden overhandigd, maar dat wil m.i. niet zeggen dat de verhuurder achteraf niet meer mag klagen over hoe het gehuurde is opgeleverd (als hij recht van klagen heeft natuurlijk).
Als hij zegt dat de bouwmaterialen niet na inlevering van de sleutels zijn geplaatst kun je dat gemotiveerd betwisten, maar dan moet je afwijken van de waarheid. Heel geloofwaardig lijkt het me ook niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
PcDealer
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 03 okt 2007 0:40 Onderwerp: Re: Huurrecht: Geschil aanvaarding en oplevering kamer |
|
|
Quote: | Opnamestaat afwezig
Het kan zijn dat er bij het begin van de huur geen beschrijving van de woning is opgemaakt. De staat waarin u de woning oplevert moet dan dezelfde zijn als bij het begin van het huurcontract. Bij onenigheid zal de verhuurder moeten aantonen dat u de woning in minder goede staat heeft opgeleverd.
Deze regeling geldt alleen voor huurcontracten die zijn afgesloten vanaf 1 augustus 2003. Is uw contract van voor deze datum en u heeft de woning in goede staat ontvangen, dan moet u de woning weer in die staat opleveren. U kunt proberen tegenbewijs in te leveren. Als dat lukt mag u de woning in deze bewezen staat opleveren. |
De verhuurder moet het maar aantonen. |
|
|
|
 |
|