|
Auteur |
Bericht |
*Shadow*
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 15 nov 2007 23:05 Onderwerp: tafel-bed-scheiding |
|
|
hoi... ik ben nieuw hier, zal me strax in het kort me wel even voorstellen maar heb een vraag, eigenlijk meerdere aan jullie...
zouden jullie kunnen meedenken en misschien adviseren of vooruit kunnen kijken wat er evt. te komen staat?? heel erg bedankt!
va. 1-1-2006 heb ik een regeling getroffen met mijn ex, dwz. de tafel-bed-scheiding...
inmiddels heeft hij aangegeven de scheiding door te willen zetten, heb ik geen problemen mee...
nu heb ik aangegeven dat ik mijn dochter op een school bij mij in de buurt wil doen ( dezelfde woonplaats) om diverse redenen denk aan haar sociale contacten die beter en dichterbij zullen zijn, minder reisvervoer voor haar en mezelf en zoon...
mijn ex is er niet mee eens, ivm zijn geloofsovertuiging voor de huidige school en 17 dec is er een rechtszaak gepland...
hoe sterk sta ik? mag mijn vriend mee als publiek zeg maar? hoe lang kan het duren wanneer ik er uitspraak over krijg?
vraag gerust dingen als jullie meer duidelijkheid nodig hebben....
mijn 2e vraag is het volgende;
in ca. eind 2005 a begin 2006 is het convenant opgesteld. toendertijd had ik officieel gezien recht op de helft van de jaarwinsten van mijn ex maar heb het afgeslagen omdat alles voor mij behoorlijk heftig ging... heb me laten uitkopen voor 1eu en krijg nu allimentatie voor de kids en mezelf...
kan ik alsnog terug komen op die jaarwinsten bijv door mezelf " ontoerekeningsvatbaar" te laten verklaren? dat is gedeeltelijk niet gelogen eigenlijk...
zou ik van jullie hierover wat uitleg en evt. mogelijkheden mogen vernemen??
heel erg bedankt!
xx. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 2:36 Onderwerp: Re: tafel-bed-scheiding |
|
|
*Shadow* schreef: | nu heb ik aangegeven dat ik mijn dochter op een school bij mij in de buurt wil doen ( dezelfde woonplaats) om diverse redenen denk aan haar sociale contacten die beter en dichterbij zullen zijn, minder reisvervoer voor haar en mezelf en zoon...
mijn ex is er niet mee eens, ivm zijn geloofsovertuiging voor de huidige school en 17 dec is er een rechtszaak gepland...
hoe sterk sta ik? |
Vermoedelijk wordt de rechter op grond van art. 1:253a BW verzocht de knoop door te hakken. De rechter dient te kiezen voor wat (naar zijn mening) in het belang van het kind is. Ik denk dat jij wel sterk staat. Ik neem aan dat de voorkeur van je dochter ook zal meespelen (tenzij ze heel jong is).
Quote: | mag mijn vriend mee als publiek zeg maar? |
Ik dacht dat familierechtelijke zaken niet openbaar zijn, dus als publiek valt niet mee. Misschien mag hij als "je vriend" mee, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet.
Quote: | in ca. eind 2005 a begin 2006 is het convenant opgesteld. toendertijd had ik officieel gezien recht op de helft van de jaarwinsten van mijn ex maar heb het afgeslagen omdat alles voor mij behoorlijk heftig ging... heb me laten uitkopen voor 1eu en krijg nu allimentatie voor de kids en mezelf...
kan ik alsnog terug komen op die jaarwinsten bijv door mezelf " ontoerekeningsvatbaar" te laten verklaren? dat is gedeeltelijk niet gelogen eigenlijk... |
Ik ben niet zo heel bekend met familierecht. Ik vraag me af waarvoor het convenant dient bij een scheiding van tafel en bed. Als een soort (nieuwe) huwelijkse voorwaarden? (Is er echt een 'scheiding van tafel en bed' uitgesproken door de rechter? Dat schijnt nauwelijks meer voor te komen.)
Ik sluit niet uit dat je kans maakt om dat convenant ongedaan te maken, maar ik zou de status ervan eerst beter moeten begrijpen. In het algemeen kun je van een overeenkomst af als je die bent aangegaan zonder dat zelf te willen, en de ander dat had moeten begrijpen. In dit geval zou er ook wel eens sprake kunnen zijn van een schenking (die 1 euro tegenprestatie lijkt mij een schijnhandeling) zodat een beroep op misbruik van omstandigheden (art. 7:176 BW) mogelijk zou kunnen helpen. Maar dit zijn voorlopig maar losse gedachten omdat ik niet weet hoe ik het convenant precies moet opvatten.
Ben je onder huwelijkse voorwaarden getrouwd? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
*Shadow*
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: vr 16 nov 2007 11:28 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat de voorkeur van je dochter ook zal meespelen (tenzij ze heel jong is).
ze wordt in dec 7 jaar.. dus te jong lijkt mij om haar zelf de keuze te geven waar ze naar school zou willen gaan...
'scheiding van tafel en bed' uitgesproken door de rechter?
ja is uitgesproken door de rechter. we waren idd onder huwelijkse voorwaarden getrouwd omdat hij een eigen zaak heeft. het huis stond op zijn naam, de inboedel van ons samen als ik het goed heb en zijn zaak op zijn naam.. echter bleek ik wel recht te hebben op de helft van zijn jaarwinsten, dat vernam ik pas op het laatste moment toen het nog zo lekker ingewikkeld en raar ging wat betreft de termen etc...
nog een vraagje;
nu jij/jullie dit lezen... hebben jullie tips voor mij die ik op 6 dec. bij mijn advocate zou kunnen navragen? waar ik zelf misschien niet aan zou denken en jullie wel??
bedankt bona fides!! super dat je even mee denkt, hoewel het misschien erg lastig is zo... |
|
|
|
 |
|