|
Auteur |
Bericht |
Chagalle
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 04 okt 2007 17:08 Onderwerp: Beslag op goederen door schuld vriend |
|
|
Ik heb al een beetje rond gekeken maar ieder verhaal is toch weer anders, dus vandaar dat ik maar mijn eigen verhaal even neerzet in de hoop dat iemand me toch nog tips kan geven.
Mijn vriend is sinds 1 mei dit jaar bij mij ingetrokken, het huurhuis waar we wonen staat op mijn naam. We hadden allebei een bijstandsuitkering en per 1 mei werd dit omgezet naar een uitkering voor samenwonenden. We wonen samen, maar hebben geen samenlevingscontract of iets dergelijks, ook hebben we nooit een akte van bezittingen bij een notaris gemaakt. Maar nu waren gisteren 2 deurwaarders hier geweest om een lijst te maken van spullen die ze 16 nov. gaan veilen. Allebei kwamen ze voor mijn vriend, maar ze hebben beslag gelegd op alles wat van mij is. Ik woon al sinds 2005 in dit huis, alles wat hier staat is gegeven door mijn ouders of al jaren in mijn bezit. Ik kan dit alleen niet aantonen. Toen mijn vriend hier in trok kwam hij met niks meer dan alleen kleren. Hij heeft dit ook tegen ze gezegd, maar toch hebben ze de lijst opgemaakt. (bankstellen, 2 vloerlampen, grote stoel, eethoek, tv, dvdspeler, vriezer, koelkast, gasfornuis, magnetron, pcmeubel, tvmeubel en oventje.) Nu is mijn vraag, kan ik hier nog iets tegen doen? Er is al beslag gelegd op onze uitkering, we hebben allebei schulden, daarom zitten we in de budgetering, schuldhulptraject nog niet want hij heeft ook aantal CJIBboetes. Ik heb ergens op een site gelezen dat we voor de wet eigenlijk vreemden zijn, klopt dat? En heb ik daar iets aan? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 04 okt 2007 17:25 Onderwerp: |
|
|
Het klopt dat dat de schuldeiser van je vriend zich niet kan verhalen (door beslag en executieverkoop) op spullen die jouw eigendom zijn.
Wat nu het verstandigst is om te doen weet ik niet precies. Het zou mooi zijn als jullie de schuldeiser ervan kunnen overtuigen dat het om spullen gaat die jouw eigendom zijn. Als dat niet lukt, en de schuldeiser dreigt tot executieverkoop over te gaan, dan kun je een kort geding aanspannen. In zo'n kort geding moet je dan voor de rechter aannemelijk maken dat de spullen van jou zijn.
Omdat de spullen in jullie huis zijn aangetroffen ligt het voor de hand dat de spullen van één van jullie of van jullie samen zijn. Als je nu zo goed als je kunt opschrijft hoe jij aan je spullen bent gekomen, ondersteund door verklaringen van ouders en kennissen en van je vriend, dan denk ik dat de rechter het voldoende aannemelijk zal achten dat het om jouw spullen gaat.
Waarschijnlijk kom je in aanmerking voor rechtsbijstand. Iemand hier kan vast wel vertellen waar je precies moet aankloppen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Chagalle
|
Geplaatst: do 04 okt 2007 17:43 Onderwerp: |
|
|
bedankt ik ga gelijk even op internet zoeken enzo... |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 04 okt 2007 19:04 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Waarschijnlijk kom je in aanmerking voor rechtsbijstand. Iemand hier kan vast wel vertellen waar je precies moet aankloppen. |
Bij een advocaat. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 04 okt 2007 19:20 Onderwerp: |
|
|
Hoewel een ander verhaal, kan het toch zinvol zijn deze topic door te lezen.
Ook hier het probleem hoe rechtsgeldig aan te tonen dat de goederen uw eigendom zijn.
Voor rechtsbijstand kunt u even kijken op www.hetjl.nl _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: do 04 okt 2007 21:22 Onderwerp: |
|
|
Het beslag is er:
Quote: | Allebei kwamen ze voor mijn vriend, maar ze hebben beslag gelegd op alles wat van mij is.
(bankstellen, 2 vloerlampen, grote stoel, eethoek, tv, dvd-speler, vriezer, koelkast, gasfornuis, magnetron, pc-meubel, tv-meubel en oventje.)
|
Quote: | 3. Wanneer u noch schuldenaar noch schuldeiser bent en ten onrechte op uw goederen beslag wordt gelegd:
Het is mogelijk dat u betrokken wordt in een beslagprocedure daar waar u noch de oorspronkelijke schuldeiser noch de oorspronkelijke schuldenaar bent meer bepaald wanneer beslag wordt gelegd op goederen die uw eigendom zijn.
De met het beslag gelaste gerechtsdeurwaarder is immers gerechtigd om beslag te leggen op alle roerende goederen die zich in de domicilie van de schuldenaar bevinden.
Zo zullen bijvoorbeeld in het geval van samenwonende de goederen die de woning stofferen geacht worden aan de concubinerende in onverdeeldheid toe te behoren wanneer het eigendomsrecht niet duidelijk vaststaat.
Degene die eigenaar is op het ogenblik van het beslag en geen schuldenaar is van de beslaglegger kan zich tegen het gelegde beslag op de goederen die zijn / haar eigendom zijn verzetten.
Zulks dient te gebeuren bij dagvaarding in revindicatie.
Deze revindicatieprocedure dient derhalve gevoerd en ook bekostigd te worden door diegene die beweert eigenaar te zijn van de in beslag genomen goederen zonder dat hij of zij schuldenaar is van de beslaglegger.
Samen met dit dagvaardingsexploot dienen alle bewijsstukken van eigendom zoals bijvoorbeeld facturen of andere bewijzen van verkrijging van de in beslag genomen goederen te worden voorgebracht.
|
U kunt u dus, tegen het gelegde beslag op goederen die uw eigendom zijn, verzetten bij dagvaarding in revindicatie.
Hét probleem is hoe u rechtsgeldig aan kunt tonen dat genoemde goederen uw eigendom zijn.
Kan het een oplossing zijn als iemand de goederen waarop beslag is gelegd koopt (voor een prikkie – het levert doorgaans weinig op) en dat u het terugkoopt? _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: do 04 okt 2007 21:33 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Kan het een oplossing zijn als iemand de goederen waarop beslag is gelegd koopt (voor een prikkie – het levert doorgaans weinig op) en dat u het terugkoopt? |
Een aankoopbewijs op naam onder vermelding van artikel, merk, nummer....!!! _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 04 okt 2007 21:37 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | Kan het een oplossing zijn als iemand de goederen waarop beslag is gelegd koopt (voor een prikkie – het levert doorgaans weinig op) en dat u het terugkoopt? |
Beslag is er juist om dit te voorkomen. Bovendien zoek je nu naar methoden om de wet te ontduiken, terwijl dat nergens voor nodig is als je als niet-schuldenaar al de eigenaar bent.
Gewoon zo uitgebreid mogelijk de waarheid omtrent de herkomst van de goederen die in beslag zijn genomen uit de doeken doen. Verklaringen erbij van mensen die dit op onderdelen kunnen bevestigen. Je hoeft je eigendom niet waterdicht te kunnen bewijzen, zie de uitspraak waar ik in de andere draad naar link. Geen gekke trucs uithalen die op fraude neerkomen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: do 04 okt 2007 21:53 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Kan het een oplossing zijn als iemand de goederen waarop beslag is gelegd koopt (voor een prikkie – het levert doorgaans weinig op) en dat u het terugkoopt? |
Quote: | Beslag is er juist om dit te voorkomen. Bovendien zoek je nu naar methoden om de wet te ontduiken,... |
Of je hebt het niet begrepen of ik was niet duidelijk.
De bedoeling van op beslag gelegde goederen is dat zij worden verkocht. Dit gebeurt in mijn voorstel. Dat het doorgaans weinig weinig oplevert is een feit.
Het is wel zo dat in mijn idee een “ingewijde”optreedt. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: do 04 okt 2007 22:12 Onderwerp: |
|
|
Dan wanneer de deurwaarders akkoord gaan zie ik geen probleem, geen fraude of zoiets.
Ik zie, hoop ik, een acceptabele oplossing voor Chagalle. Ze heeft haar spullen terug voor een prijs waarvoor ze het in de winkel niet kan kopen.
Quote: | Gewoon zo uitgebreid mogelijk de waarheid omtrent de herkomst van de goederen die in beslag zijn genomen uit de doeken doen. Verklaringen erbij van mensen die dit op onderdelen kunnen bevestigen. |
Ik heb hier geen/onvoldoende vertrouwen in.
Vandaar deze reactie. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 04 okt 2007 22:20 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | Of je hebt het niet begrepen of ik was niet duidelijk.
De bedoeling van op beslag gelegde goederen is dat zij worden verkocht. Dit gebeurt in mijn voorstel. Dat het doorgaans weinig weinig oplevert is een feit.
Het is wel zo dat in mijn idee een “ingewijde”optreedt. |
Behalve dat het zo niet werkt: dit vind jij geen oplichting?!
Het werkt zo niet omdat de eigenaar van een zaak waarop beslag is gelegd uiteraard niet meer beschikkingsbevoegd is (dat is juist de bedoeling van beslag). Het is de beslaglegger die kan verkopen, en dat moet door een openbare executieverkoop (want anders kan de beslaglegger die truc uithalen: verkoop voor een appel en een ei aan een stroman en pluk de schuldenaar nog verder kaal).
En afgezien daarvan: het gaat om de spullen waarvan het beslag onrechtmatig is, omdat de spullen niet van de schuldenaar zijn. Er is dus helemaal geen getruc nodig. Het is zaak om het recht hier goed zijn werk te laten doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: do 04 okt 2007 23:35 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Behalve dat het zo niet werkt: dit vind jij geen oplichting?! |
Het is in ieder geval niet mijn bedoeling.
Ik volg het in zoverre dat de eigenaar van een zaak waarop beslag is gelegd niet meer beschikkingsbevoegd is en dat het de beslaglegger is die kan verkopen en dat het moet door een openbare executieverkoop.
Concreet: op de openbare executieverkoop komt X aan en die biedt voor de goederen bedrag Y. De beslaglegger gaat akkoord. Verkocht. X verkoopt nadien de goederen aan de schuldenaar voor de prijs Y.
Quote: | ...(want anders kan de beslaglegger die truc uithalen: verkoop voor een appel en een ei aan een stroman en pluk de schuldenaar nog verder kaal). |
In zoverre vat ik het niet.
Quote: | En afgezien daarvan: het gaat om de spullen waarvan het beslag onrechtmatig is, omdat de spullen niet van de schuldenaar zijn. Er is dus helemaal geen getruc nodig. Het is zaak om het recht hier goed zijn werk te laten doen. |
Het klopt dat (ook) in deze zaak de spullen niet van de schuldenaar zijn.
Dat ik geen/onvoldoende vertrouwen heb, heb ik al uitgesproken. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
JetKroket
|
|
|
|
 |
Chagalle
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 13:22 Onderwerp: |
|
|
Allemaal nogmaals bedankt...ik laat onze gezinscoach er naar kijken want hopelijk kan zij er iets mee doen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 14:36 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | Mijn vertrouwen is gegroeid. |
Die situatie is heel anders; er is beslag gelegd op spullen die wel degelijk eigendom van de schuldenaar zijn, maar door bijzondere omstandigheden is het onzinnig om die te voorkomen (de kosten van de veiling zouden de opbrengst overstijgen, o.a.).
Zie de uitspraak waar ik in de andere draad naar heb gelinkt voor een situatie die beter aansluit bij de huidige. De huidige situatie is nl. dat de spullen waarop beslag is gelegd geen eigendom zijn van de schuldenaar (dit is essentieel!). Het zijn spullen waar de schuldeiser zich helemaal niet op kan verhalen. Het punt is de bewijskwestie.
De uitspraak waar ik naar link laat zien dat het voor een derde (hier: Chagalle) min of meer voldoende is om aannemelijk te maken dat zij een beter recht heeft. Ofte wel, als Chagalle met een goed sluitend verhaal komt over hoe zij aan de spullen is gekomen, en de schuldeiser stelt daar niets tegenover (en hoe zou de schuldeiser dat kunnen doen als Chagalle de waarheid vertelt?), dan zit er voor de rechter niet veel anders op dan te gebieden het beslag op te heffen.
Het is wel belangrijk dat Chagalle hier werk van maakt, dus naar een advocaat stapt. De advocaat zal dan de aanvraag voor rechtsbijstand doen. Zie hier.
-----------
Wat betreft de voorgestelde trucjes. Ten eerste ga je er dan vanuit dat de rechtmatige weg niet werkt, blijkbaar wegens "gebrek aan vertrouwen" (in de rechtsstaat?). Ten tweede heb je een andere voorstelling van een openbare verkoop dan ik heb. In beslag genomen spullen worden bij openbare verkoop geëxecuteerd om zowel de belangen van de beslaglegger als de belangen van de beslagene te waarborgen. Als de beslagene de spullen via een stroman voor een habbekrats zou kunnen terugkrijgen, dan wordt de beslaglegger opgelicht. Als de beslaglegger via een stroman voor een habbekrats de spullen zou kunnen wegkapen (waarna de schuld niet is afgelost, en de beslaglegger opnieuw bij de schuldenaar kan aankloppen voor de rest van zijn veren), dan wordt de beslagene opgelicht. Vandaar een openbare verkoop: alle geïntereseeerden kunnen een bod uitbrengen en bij een regulier verloop van de verkoop komt er een redelijke prijs uit. Iemand naar de verkoop sturen om de inboedel tegen een lage prijs op te kopen werkt niet, want dan zal een ander uiteraard meer bieden. Maar goed, het gaat er dus om dat de verkoop van de spullen van Chagalle wordt voorkomen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|