|
Auteur |
Bericht |
Dictum
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 13 sep 2007 21:03 Onderwerp: Werk(en) en Bijstand |
|
|
Geachte leden, onlangs ontving ik het volgende:
Een mevrouw van 55 jaren jong zat al geruime tijd in de bijstand. Onlangs had zij een kleinkind gekregen en nu wilde zij voor 24 uur per week op de kleine passen. Dit wilde zij doen voor een bedrag van rond de E3,50 per uur. Hetgeen neerkomt op een slordige 350 euro per maand. Zij ontvangt tot op heden rond de 800 euro per maand aan bijstand.
Nu is zij naar de gemeente gegaan om te vragen of zij dit werk zou mogen doen en of zij voor het verschil tussen de bijstandsuitkering en haar nieuwe inkomsten een uitkering zou kunnen krijgen.
Dus waar de gemeente haar nu 800 euro per maand betaalde, vraagt zij om haar verdiende 350 euro aan te vullen met 450 euro om zo toch in haar levensonderhoud te kunnen voorzien, waardoor zij er per saldo niet op achteruit gaat.
Wonderbaarlijk kreeg zij van de gemeente nul op haar rekest.
Dus ben ik een beetje gaan surfen op het internet en kwam ik uit op de website http://www.rechtopalgemenebijstand.nl. Hier vond ik over werk en bijstand een hoop informatie, maar niet precies wat ik zocht.
Wel vond ik het volgende verwante:
Quote: | Bijstand en werken
Als u een bijstandsuitkering ontvangt en een (deeltijd)baan vindt, kan de gemeente besluiten dat zij tijdelijk een gedeelte van uw inkomsten niet kort op uw uitkering. De gemeente mag maximaal 6 aaneengesloten maanden tot 25% van uw inkomen vrijlaten, met een maximum van € 173 per maand. Voordat de gemeente daartoe besluit, zal zij beoordelen of uw (deeltijd)baan voor u de kans vergroot om uiteindelijk een baan te krijgen waarmee u genoegt verdient om uit de bijstand te komen. De gemeente kan zelf hebben bepaald in welke gevallen u een gedeelte van uw loon mag houden: |
Als er een regeling bestaat waar de gemeente inkomsten niet mag korten op een uitkering, dan moet er toch ook een regeling bestaan waarbij de gemeente wel de inkomsten kort op de uitkering. De gemeente kan toch niet zomaar besluiten om de uitkering te stoppen als mevrouw een baantje heeft gevonden voor 350 per maand? Of heeft dit ermee te maken dat de gemeente niet gelooft dat deze baan haar kansen op de arbeidsmarkt vergroot?
Hoe dan ook, een eenduiding antwoord heb ik niet kunnen vinden en ik zou het zeer waarderen als iemand mij van een antwoord zou kunnen voorzien.
Met vriendelijke groet,
Dictum |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 13 sep 2007 21:17 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Wonderbaarlijk kreeg zij van de gemeente nul op haar rekest. |
Ik heb het idee dat het te maken heeft met enerzijds zwarte inkomsten en anderzijds betaling onder het minimumloon.
Quote: | Als er een regeling bestaat waar de gemeente inkomsten niet mag korten op een uitkering, dan moet er toch ook een regeling bestaan waarbij de gemeente wel de inkomsten kort op de uitkering. |
Ik begrijp dit niet, maar ik ben niet thuis in deze materie.
Kun je het verhelderen. Misschien ook handig voor anderen.
Quote: | De gemeente kan toch niet zomaar besluiten om de uitkering te stoppen als mevrouw een baantje heeft gevonden voor 350 per maand? |
Is dit het geval? _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 13 sep 2007 21:28 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | Quote: | Wonderbaarlijk kreeg zij van de gemeente nul op haar rekest. |
Ik heb het idee dat het te maken heeft met enerzijds zwarte inkomsten en anderzijds betaling onder het minimumloon. |
Dat het zwart is weten we geloof ik niet, maar dat de gemeente iets tegen betaling (ver) onder het minimumloon heeft, kan ik me goed voorstellen.
Ik neem aan dat de gemeente de afwijzing heeft gemotiveerd (en helemaal als de uitkering is gestopt). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Dictum
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 15 sep 2007 12:04 Onderwerp: |
|
|
Mevrouw is van plan om via een instantie te werken voor haar dochter. Dit is dus zeker niet zwart en wordt keurig geregistreerd. Als mevrouw van plan was geweest om zwart te werken had zij net zo goed niet naar de gemeente kunnen stappen nietwaar?
Verder is mevrouw naar de gemeente gestapt met de vraag wat deze baan voor haar recht op uitkering zou betekenen. Daar werd zij door een medewerkster te woord gestaan. Het is niet zo dat mevrouw al werkt, zij wilde zich vantevoren vergewissen wat de eventuele gevolgen zouden zijn voor haar uitkering. De uitkering ontvangt ze derhalve nog steeds.
Naar mijn mening houdt mevrouw gewoon het recht op een uitkering en worden de verdiensten van mevrouw gewoon gekort op haar uitkering. Maar dit komt niet overeen met hetgeen zij van deze gemeentemedewerkster te horen kreeg. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 15 sep 2007 15:47 Onderwerp: |
|
|
Ook naar mijn mening houdt mevrouw gewoon het recht op een uitkering en worden de verdiensten van mevrouw gewoon gekort op haar uitkering.
Quote: | Wet werk en bijstand, X.6, artikel 19.
Voorwaarden
1. Onverminderd paragraaf 2.2, heeft de alleenstaande of het gezin recht op algemene bijstand indien:
a. het in aanmerking te nemen inkomen lager is dan de bijstandsnorm; en
b. er geen in aanmerking te nemen vermogen is.
2. De hoogte van de algemene bijstand is het verschil tussen het inkomen en de bijstandsnorm. |
Je kunt op internet zelf even in de wet snuffelen.
Misschien was de gemeentemedewerkster niet goed op de hoogte.
Ik raad aan het gesprek opnieuw aan te gaan.
Denk wel even aan het minimumloon! _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 15 sep 2007 16:27 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | Denk wel even aan het minimumloon! |
En dat lijkt mij het hele punt. Tegen minimumloon kom je met 100 uur per maand naar mijn berekening uit op 759,75 euro bruto. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|