Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 8:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Casusvraag: doodslag?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rambot2040

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 06 okt 2007 15:01    Onderwerp: Casusvraag: doodslag? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb hieronder een casus staan. Ik denk zelf dat het gaat om doodslag, maar wil het ff zeker weten.

En kan deze doodslag ook nog een gekwalificeerd of een geprivilegieerd delict opleveren?

Thnx.

De zwerver

Jan loopt in de winter in de binnenstad van Amsterdam over een gracht wanneer hij wordt aangesproken door een zwerver. Deze man verkeert duidelijk in benevelde staat; hij heeft een blikje bier in zijn hand, staat onvast op zijn benen en ruikt naar alcohol. De zwerver vraagt om geld. Wanneer Jan niets wil geven ontstaat een ruzie, die uit de hand loopt. De zwerver spuugt op een gegeven moment Jan in zijn gezicht. Jan ontsteekt in woede. Hij pakt de zwerver vast en sleurt hem naar de gracht. Een toevallig passerende voorbijganger probeert hem tegen te houden: ‘Niet doen, straks verdrinkt hij nog!’. ‘Dan heeft hij pech!’, antwoordt Jan, en duwt de zwerver de gracht in. Deze verdwijnt onder water en komt niet meer boven. Jan loopt weg. De voorbijganger springt in het water, maar weet de zwerver niet te vinden. Overige omstanders bellen de politie. Deze arriveert na enkele minuten en weet op basis van het signalement dat de omstanders geven Jan een kwartier later en een kilometer verderop aan te houden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 06 okt 2007 15:11    Onderwerp: Re: Casusvraag: doodslag? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rambot2040 schreef:
Ik heb hieronder een casus staan. Ik denk zelf dat het gaat om doodslag, maar wil het ff zeker weten.

Het gaat niet om het antwoord, maar om de motivering. Kun je uitleggen hoe je op doodslag komt?

Quote:
En kan deze doodslag ook nog een gekwalificeerd of een geprivilegieerd delict opleveren?

Wat denk je zelf, en waarom?

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 06 okt 2007 20:57    Onderwerp: Re: Casusvraag: doodslag? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rambot2040 schreef:
lijkt mij ook: Artikel 287
Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Quote:

Nee ik zou niet weten welke... .
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 06 okt 2007 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voorwaardelijk opzet, dan toch? Gezien het:
Quote:
‘Dan heeft hij pech!’, antwoordt Jan, en duwt de zwerver de gracht in.

Hoewel je daar m.i. ook nog over kunt twisten. Waarom niet bewuste schuld? En dan wordt het delict anders...
Dictum

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 1:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij zulk soort gevallen gaat het zoals gezegd om de motivering en niet om het antwoord.

Dus bij deze wat gekunstelde definities.

Doodslag is het opzettelijk, maar niet met voorbedachten rade, beroven van het leven van een ander.

Er is sprake van opzet als de dader wist dat zijn handeling iemands dood zou kunnen veroorzaken, ongeacht of dat zijn bedoeling was.

Er is sprake van voorwaardelijk opzet indien de dader weet dat zijn daad een bepaald gevolg kan hebben (mogelijkheidsbewustzijn), maar desondanks de gevolgen op de koop toe neemt.

Verder is het nog van belang dat de zwerver natuurlijk een zwakke gesteldheid heeft, waarover nog een hoop leuke jurisprudentie te vinden is.

Voorwaardelijk opzet lijkt mij het meest voor de hand liggende. Anderzijds loopt hij gewoon weg nadat de zwerver kopje onder is gegaan en hij gezien moet hebben dat deze niet meer boven water komt. Dat gaat alweer verder dan op de koop toe nemen.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 10:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

even afgezien van de vraag van welk soort opzet er sprake is: wat maakt het uit of het onder gewone opzet of voorwaardelijke opzet valt? het blijft toch doodslag dan of heeft dit te maken met de strafmaat?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 11:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien het huiswerkkarakter van de vraag is het van belang Wink.

Ik neem aan dat oogmerkopzet over het algemeen zwaarder wordt bestraft dan voorwaardelijk opzet, maar het lijkt me dat een rechter bij het bepalen van de strafmaat kijkt naar alle omstandigheden van het geval (en de persoon van de dader) en niet eerst die omstandigheden deels abstraheert tot het opzettype en daarmee verder "rekent"'. Dus op de strafmaat is het denk ik alleen indirect van invloed.

Voor de motivering van het vonnis is het natuurlijk weer wel van belang.

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wow gelijk een discussie op gang gezet. Smile

Doodslag wordt het dus. Voorwaardelijk opzet heeft met mijn huiswerk niet zoveel te maken, alhoewel ik dat natuurlijk nog wel ergens kan toevoegen als extra informatie.

Voorwaardelijk opzet is namelijk niet terug te vinden als delict in het wetboek, en het gaat er om dat het erin staat. Ik moet namelijk aan de hand van het artikel, doodslag dus, de vrijheidsbenemende middelen gaan bespreken (voorbereiden onderzoek) en aangeven welke van toepassing is, want bijvoorbeeld bij inverzekeringstelling moet er sprake zijn van een strafbaar feit waarvoor voorlopige hechtenis is toegelaten.

Iemand had het ook nog over jurisprudentie, weet iemand daar een aantal van die zijn op te zoeken?

Groeten!
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 12:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet hoe het er op hogescholen aan toegaat, maar jullie hoeven dus niet uit te kunnen leggen hoe je aan een antwoord komt? Of eigenlijk, jullie hoeven niet te begrijpen waar jullie mee bezig zijn? Confused

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is mijn bewuste schuld helemaal uit beeld nu? Rolling Eyes Zien jullie niets daarin?

En @ Rambot n.a.v. je
Quote:
Iemand had het ook nog over jurisprudentie, weet iemand daar een aantal van die zijn op te zoeken?
Ja Mr. Green
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Is mijn bewuste schuld helemaal uit beeld nu? Rolling Eyes Zien jullie niets daarin?

Daar zie ik inderdaad niets in, en wel om de zin die je in hetzelfde bericht quote. De man is zich niet alleen bewust van de mogelijkheid dat iemand die in het water terecht komt verdrinkt, maar accepteert deze mogelijkheid.

Van bewuste schuld zou sprake zijn als hij ervan overtuigd was dat het wel goed zou aflopen.

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sputter nog even. Uit mijn aantekeningen van materieel strafrecht (waarvan jullie best mogen roepen dat die volslagen de plank mis slaan, hoor!)

Quote:
Voorwaardelijk opzet: bewust (willens en wetens) de aanmerkelijke kans aanvaarden dat (en het gevolg op de koop toe nemen). Dolus eventualis, mogelijkheidsbewustzijn.

Nodig:
1. kenniselement: bewustzijn, kennis van mogelijkheid intreden gevolg
2. risico-element: mogelijkheid van verwezenlijking van dat gevolg dient aanmerkelijk te zijn
3. wilselement: wilsvereiste (de kans willens en wetens aanvaarden, voor lief of op de koop toe nemen)

(noot ’t Hart bij Porsche-arrest, herhaald door AG in HIV I)

Alleen het bewust zijn van de mogelijkheid is onvoldoende!!! (Porsche arrest) Dan kom je op bewuste schuld of (grove) onachtzaamheid

Jan uit de casus denkt niet zo helder, want die heeft een woedeaanval.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Jan uit de casus denkt niet zo helder, want die heeft een woedeaanval.

Ik ben bang dat als de rechtspraak deze leer aanvaardt, er nog maar weinig doodgeslagen wordt Wink.

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hihi.... ja dat begrijp ik ook wel, maar het draait natuurlijk niet allemaal om die kleine toevoeging van mij, maar om of in de casus werkelijk voldaan is aan alle criteria die voor opzet en voorwaardelijk opzet worden gesteld.

't Is natuurlijk sowieso een buitenproportionele reactie van Jan.
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het niet ook van belang dat Jan de zwerver naar de gracht sleept, wat blijkbaar zo lang duurt dat hij nog kan worden aangesproken en ook nog eens tijd vindt om antwoord te geven? In die tijd had Jan zich kunnen, en moeten, beraden op de aanmerkelijke kans dat dit nog eens flink fout afloopt. De zwerver was in kennelijke staat wat Jan er ook van had moeten weerhouden de zwerver in de winter(!) in de gracht te gooien.

Er is voorwaardelijk opzet aanwezig, want Jan accepteert de aanmerkelijke kans dat de zwerver verzuipt maar misschien zelfs wel voorbedachte rade gezien de aanzienlijke tijd die Jan nodig had om de zwerver in de gracht te duwen. Dan zou het nog gekwalificeerde doodslag zijn ook, ofwel: moord. (hoewel van kalm en rustig overleg weinig sprake zal zijn geweest...)
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: liwovosa

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds