Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 23:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bestraft door NS..
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dAAb

dAAb

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

er wordt erg veel nadruk gelegd op het wel of niet met de voeten op de bank zitten. Op de "posters" die de NS heeft opgehangen tussen de coupe's in staat duidelijk dat DAT niet mag. Dus de conducteur staat wat dat betreft in zijn recht. Echter, hij schreef deze bon uit vanwege het feit dat hij zich beledigd voelde.

(ja ik geef toe, het was niet slim, maar om daar nu 45 euro voor te willen vangen.)

Daarnaast heeft hij geen "officieel" papier gebruikt (zover dat bestaat) maar het op een trajecten-bonnen-boek geschreven.

Stel het volgende dat ik helemaal uit mijn dak zou zijn gegaan, en ik gebruik dermate schutting taal tegen die conducteur (en hij had idd een snor, dus een grap was makkelijk gemaakt, als voorstander zijnde van Hans Teeuwen) dat ik een prent verdien. Op welke wijze moet hij die prent dan uitschrijven? Kan dat zomaar op willekeurig papier?

Groet dAAb.
Verstuur e-mail
MterHeide

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is het wel zo dat een proces-verbaal aan bepaalde vereisten moet voldoen, maar dan gaat het om de inhoud. Op wat voor papier het is geschreven maakt dan volgens mij niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
Volgens mij is het wel zo dat een proces-verbaal aan bepaalde vereisten moet voldoen, maar dan gaat het om de inhoud. Op wat voor papier het is geschreven maakt dan volgens mij niet.

Dat papiertje dat je meekrijgt is ook maar de aankonding van de beschikking. Meer niet. Zo kan je je vast instellen op wat er komen gaat. Zie het als service naar de klant Wink Het kan desnoods best op wc papier geschreven worden.
Het zou best mooi zijn als je zonder zo'n papiertje geen bon zou kunnen krijgen. Hoevaak gebeurt het dat stoere jongelui de parkeerbonnetjes onder de ruitenwissers van foutgeparkeerde auto's weghalen? De aankondiging van de beschikking komt zo niet bij de kentekenhouder aan, maar de echte beschikking is wel degelijk geldig.
Mocht jezelf nu op het lumineuze idee komen om ook eens parkeerbonnetjes te gaan weghalen, realiseer je dan dat dat strafbaar is. Ziet de politie jou dat doen, dan krijg jij daar persoonlijk een bonnejte voor! Uiteraard geen parkeerbonnetje in dat geval.

BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Ergo Sum: Jij gaat er dus van uit dat NS de bevoegdheid heeft om boetes op te leggen. Een parkeerbon is een beschikking als bedoeld in de Awb, waartegen bezwaar en beroep openstaat. Als de NS NV inderdaad van het ministerie van V en W de bevoegdheid heeft gekregen boetes op te leggen heb je gelijk. Hoe zo'n beschikking er uit ziet maakt wel degelijk uit. Deze moet voldoen aan een aantal eisen gesteld in de Awb.
Bekijk de homepage
MterHeide

BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

(Hoofd)Conducteurs zijn beëdigd als Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) en zijn dus bijzondere opsporingsambtenaren in de zin van het Wetboek van Strafvordering. Dit alles op basis van het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar NS Groep 2003. Op basis daarvan zijn zij bevoegd tot het opsporen van feiten welke strafbaar zijn gesteld in de Wet Personenvervoer 2000. Er is dus geen sprake van een bestuursrechtelijke maar van een strafrechtelijke sanctie.
mr. crowley

BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helder.
Bekijk de homepage
bouwhelm

Leeftijd: 54
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben benieuwd welk overtreden artikel nu precies in de bon staat...
Verstuur e-mail MSN messenger
dAAb

dAAb

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies weet ik het ook niet, maar zoals de conducteur het ongeveer beargumenteerde en zoals ik het kon lezen, stond in de "bon" (zover je het een bon kon noemen) slordig gekrabbeld: bel. van cond. en verst. openb.o. (hij had maar weinig ruimte, de arme man)
Naar mijn idee verstoorde ik de openbare orde door de conducteur te beledigen (?) Of heeft iemand een andere (leuke) suggestie?

Groet dAAb.
Verstuur e-mail
MterHeide

BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je verstoorde de openbare orde door misbruik te maken van de voorzieningen. Dat is een strafbaar feit op grond van art. 72 Wet Personenvervoer 2000 jo. art. 53 Besluit Personenvervoer 2000. Daar valt ook voeten op de bank onder.
bouwhelm

Leeftijd: 54
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan bedoelt hij waarschijnlijk 266 - 267 Strafrecht.

Het lijkt mij (zonder verdere juridische onderbouwing/research) dat als jij een wedervraag stelt :"doe je dat thuis ook" die niet als een eenvoudige belediging kan worden gekwalificeerd omdat de ambtenaar deze vraag eerst stelde.

Het stellen van een vraag "doe je dat thuis ook" door de conducteur lijkt mij ook geen vordering of een anders toegekende bevoegdheid (rechtmatige uitoefening/ niet voldoen aan vordering). Nu de conducteur begint met een dergelijke (beledigende) vraag, kan de vraag worden terug gesteld:"beledigt hij jou niet eerst?"

Dat jij door een tegenvraag een sfeer creert waarin hij zich beledigt voelt, moet hij maar voor lief nemen. Het is zo'n bekende grap, dat je haast kunt spreken van uitlokking door de conducteur.

Ik ben zelf ook BOA (gelukkig niet bij de NS), maar ik zou er niet over piekeren om voor een dergelijke opmerking een proces-verbaal op te maken.......

Mijn advies:
Wacht de beslissing van Justitie af. edit> Of heb je geen proces-verbaal gekregen maar een beschikking zie^? Er staat toch een artikel en welke wet je hebt overtreden? <edit
Verstuur e-mail MSN messenger
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bouwhelm schreef:
Het stellen van een vraag "doe je dat thuis ook" door de conducteur lijkt mij ook geen vordering of een anders toegekende bevoegdheid (rechtmatige uitoefening/ niet voldoen aan vordering). Nu de conducteur begint met een dergelijke (beledigende) vraag, kan de vraag worden terug gesteld:"beledigt hij jou niet eerst?"

Dat jij door een tegenvraag een sfeer creert waarin hij zich beledigt voelt, moet hij maar voor lief nemen. Het is zo'n bekende grap, dat je haast kunt spreken van uitlokking door de conducteur.

Er bestaat trouwens een uitspraak van de Nationale Ombudsman (ik weet zo niet welke) waarin hij oordeelt dat het zomaar tutoyeren van de 'klant' door de BOA de rechtmatigheidstoetsing niet kan doorstaan. De BOA moet jou normaal behandelen
Dit neemt natuurlijk niet weg dat je op die manier onder elke boete uit kunt komen, maar in een geval als het bovenstaande zou het best kunnen zijn dat de boete wegens belediging de rechtmatigheidstoets van de Nationale Ombudsman niet kan doorstaan. Wat justitie daar vervolgens mee doet is natuurlijk de volgende vraag, omdat de uitspraken van de Nationale Ombudsman geen bindende kracht bezitten.

BerichtGeplaatst: vr 10 dec 2004 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overtreding van art. 72 Wet personenverkeer 2000 is overigens een economisch delict o.g.v. art. 1 sub 4 WED.
Daafke

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 19:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe is het afgelopen? toegegeven, ik ben er wat laat mee, maar heb me ook pas sinds vandaag aangemeld en ik zag jouw topic, vandaar.

Als ik mijn menig evne mag geven:

1: conducteur had gelijk. Jij dient als reiziger te weten dat je niet met de voeten op de bank mag zitten (stukje opvoeding, die je wellicht niet hebt meegekregen). Sinds jan 2003 word je als reiziger erbij geholpen middels de reisregels die zijn opgehangen. Ga je met de trein, dan ga je met NS een overeenkomst aan. NS heeft de plicht jou gerieflijk en op tijd te vervoeren. Jij hebt als reiziger de plicht voor een geldig kaartje te zorgen en je aan de reisregels te houden, punt uit!

2: De boete is misschien wat hoog, (in 2002 kostte het, meen ik ,27 Euro), maar bedenk dat het NS jaarlijks tienduizenden euro's kost om zittingen vaak t emoeten vervangen, omdat vele reizigers het gewoon vinden om als aso's met hun schoenen erop te zitten. De prijs wordt vrolijk doorberekend in het treinkaartje, ik betaal dus meer voor een kaartje dankzij mensen zoals jou.

3: Je zult ongetwijfeld wel vaker diezelfde fout zijn begaan, smeer de 45 Euro uit over de aantal keren dat je je eraan gezondigd hebt.

4: Bedenk dat een conducteur ook maar een mens is en alleen maar daar is om zijn werk te doen en toebvallig troef je eentje die wel goed volgens de regels hanteerde en zonder pardon je op de bon slingerde. Waarom waarwchuwingen krijgen, als men er zich later niets meer van aantrekt? Daar zijn boetes ook voor bedoeld.

Maar ach, beschouw de 45 Euro als leergeld, hopelijk ben je sindsdien watslimmer geworden en doe je het niet meer. Doe je het nog wel, dan zul je vroeg of laat toch wel weer tegen de lamp lopen. Tip: doe je schoenen uit, of leg er ee nkrant onder, dan weet je zeker dat je geen boete aan je broek (of liever gezeg, schoen), krijgt, hihi.

Groeten,

Daafke

P.S. misschien wat belerend, maar ach je bent nooit te oud om iets te leren, toch?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds