|
Auteur |
Bericht |
hyxawi
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 sep 2007 16:46 Onderwerp: Mislukte beroving |
|
|
Het volgende heeft zich voorgedaan:
Iemand heeft aan een aantal criminelen een tip gegeven waar geld te halen zou zijn. De beroving heeft plaatsgevonden maar is mislukt. Er zijn geen gewonden gevallen en geen schoten gelost. Iedereen is gearresteerd en het geld is teruggevonden. De tipgever was niet bij de overval aanwezig. De tipgever is zelf naar de politie gegaan, heeft bekend en heeft ook geen strafblad.
Mijn vraag is wat de tipgever als straf zou kunnen verwachten. Ik ga er van uit dat de rovers beslissen om de overval te plegen en niet de tipgever. |
|
|
|
 |
Marckus
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
|
|
|
 |
hyxawi
|
Geplaatst: ma 17 sep 2007 18:10 Onderwerp: |
|
|
Hallo Marckus,
Bedankt voor je antwoord!
Uitlokking dus...
Mijn vraag blijft echter wat de straflengte zou kunnen zijn. Op dit moment zitten alle verdachten 2 weken in voorarrest.
Zou de tipgever een voorwaardelijke straf kunen krijgen? ( geen strafblad, zich zelf aangemeld, bepaalde persoonlijke omstandigheden enz..)
Dus waar praten we hier over? 2 weken, 2 maanden, 2 jaar? |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: ma 17 sep 2007 18:43 Onderwerp: |
|
|
De vraag is onder welk delict de handeling van de feitelijke plegers valt. De casus is hiervoor niet concreet genoeg. Wellicht gaat het om diefstal met geweld of bedreiging maar aangezien er niets gestolen is een poging hiertoe waardoor de MAXIMALE straf van 9 jaren met 1/3 wordt verminderd. Maar het kan heel goed onder een ander delict vallen. Is de persoon al iets ten laste gelegd? Als dit het geval is, is de maximale straf makkelijk op te zoeken. Echter de rechter kan de op te leggen straf matigen.
Bij uitlokking is er geen sprake van dat de maximaal op te leggen straf ten opzichte van het daadwerkelijk gepleegde delict verminder wordt. |
|
|
|
 |
hyxawi
|
Geplaatst: ma 17 sep 2007 19:09 Onderwerp: |
|
|
Hallo cia76,
Ook bedankt voor het antwoord!
Het dossier is nog niet vrijgegeven dus een aanklacht is nog niet geformuleerd! Ook de advocaat heeft nog geen verklaringen kunnen lezen! Het onderzoek gaat nog steeds door.
Tijdens de overval is met een pistool gedreigd en met de platte kant van een groot mes geslagen. Verder geen geweld, ook niet bij de aanhoudingen die binnen een uur later waren.
Het gaat mij er vooral om, om verzachtende omstandigheden voor de tipgever te vinden daar deze helemaal geen criminele geschiedenis heeft en iedereen is verbaasd over deze daad. Het is iemand die altijd klaar staat voor iedereen! |
|
|
|
 |
|