Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 18 aug 2025 8:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoe 24-uurs geluidsoverlast door carillon aan te pakken?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
OhJaJôh?

BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 14:17    Onderwerp: Hoe 24-uurs geluidsoverlast door carillon aan te pakken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kwestie: Carillon speelt 24 uur per dag 7 dagen in de week elk kwartier, toegestaan door speciale uitz. bepaling krachtens gemeentelijke APV.

Vraag van groep bewoners: Graag carillon uit tussen 23 en 7 uur, wij willen graag slapen en kunnen dat niet met het raam open doen, zodat er niet geventileerd kan worden en de kwaliteit van onze leefomgeving in het geding is.

Antwoord: Ga maar verhuizen als u er last van heeft. Carillon hoort bij historische en culturele erfgoed gemeente.

Onze repliek: Gevraagde beperking doet niets af aan het handhaven historische en culturele erfgoed binnenstad, immers die blijft 16 uur per dag gewaarborgd.

Ik ben geen jurist, maar logisch redenerend ga ik ervan uit dat een bestuursrechter zal oordelen over de criteria billijkheid en redelijkheid.

Billijk lijkt mij het verzoek alleszins: de liefhebbers blijven 16 uur per dag aan hun trekken komen

Redelijk idem dito, het verlangen naar een ongestoorde nachtrust lijkt ons niet bepaald onredelijk.

1) Is er milieuwetgeving/jurisprudentie te vinden op grond waarvan wij onze vordering straks juridisch kunnen onderbouwen, nu men niet op gronden van wellevenheid aan dit redelijke verzoek wenst te voldoen?

2) Is er een student die deze kwestie bij wijze van afstudeeropdracht zou willen uitzoeken en mogelijk zelfs oplossen?

In veel gemeentes speelt deze kwestie, dus het kan interessante jurisprudentie opleveren.

Alvast dank voor reacties!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed begrijp heeft het carillon altijd al om het kwartier gespeeld. Dan denk ik dat je wel heel goede argumenten moet hebben om hard te maken dat dit nu niet meer kan.

Wil je toch iets proberen, dan zijn er twee mogelijkheden. Of je vraagt de civiele rechter de eigenaar van het carillon te verbieden het carillon gedurende de nachtelijke uren te laten spelen, of je vraagt de gemeente bestuursdwang toe te passen (en bij weigering kom je bij de bestuursrechter).

Bij de civiele rechter grond je de vordering op onrechtmatige daad. De vraag is of het (nu opeens) onrechtmatig is. De situatie was altijd al zo, om historische en culturele redenen, en jij bent daar zelf komen wonen.

Als je om het toepassen van bestuursdwang vraagt, heb je het bijkomende probleem dat de APV het gewoon toestaat. De gemeente kan dan niet eens bestuursdwang toepassen. Aanvoeren dat de APV voor wat betreft de gemaakte uitzondering onverbindend is, lijkt mij niet erg kansrijk.

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rot. Het speelt ook al even. Heb je aangifte gedaan?
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 15:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het APV bungelt in de hiërarchie van wetten in materiële zin onderaan.
In geval van conflict moeten de voorschriften uit de gemeentelijke verordening toch wijken voor wetten in formele zin (die tevens wetten in materiële zin zijn)?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:

Grappig. Ik kwam daar tot een heel andere conclusie Smile. Ik betwijfel nu dat art. 431 Sr hier van toepassing is. (Al ben ik wel benieuwd of een eventuele aangifte iets heeft opgeleverd.)

Mijn verwijzing naar milieuwetgeving was misschien wel zinnig. Ik zag intussen dat het carillon vergunningplichting is op grond van categorie 19.1, onder d, Bijlage I, van het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer. De gemeente lijkt op grond van art. 8.23 Wet milieubeheer bevoegd te zijn om de voorwaarden van de vergunning (die er vermoedelijk wel zal zijn) strenger te maken. Zie bijvoorbeeld ABRvS 28 juni 2006, LJN: AX9468. Het feit dat dat carillon sinds 1738 elk kwartier de tijd heeft aangegeven hielp daar niet aan. De striktere voorwaarden waren immers in het belang van de bescherming van het milieu.

De vraag is nu of de gemeente niet alleen de bevoegdheid, maar ook de plicht heeft om het carillon gedurende de nachtelijke uren het zwijgen op te leggen. In ieder geval kan een belanghebbende op grond van art. 8.23 lid 2 Wet milieubeheer de gemeente vragen de vergunningvoorwaarden in het belang van de bescherming van het milieu aan te scherpen. De gemeente kan zo'n aanvraag volgens mij niet afdoen met een enkele verwijzing naar de historische en culturele waarde van het carillon (maar moet art. 8.6 t/m 8.17 Wet milieubeheer in acht nemen en de belangen zorgvuldig afwegen).

Dus ik kom terug op mijn bovenstaande bericht. Het bestuursrecht lijkt inderdaad mogelijkheden te bieden. De eerste stap is het indienen van een aanvraag op grond van art. 8.23 lid 2 Wet milieubeheer tot herziening van de vergunningvoorschriften voor het carillon.

BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 16:32    Onderwerp: Dank Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
JetKroket schreef:

Grappig. Ik kwam daar tot een heel andere conclusie Smile. Ik betwijfel nu dat art. 431 Sr hier van toepassing is. (Al ben ik wel benieuwd of een eventuele aangifte iets heeft opgeleverd.)

Mijn verwijzing naar milieuwetgeving was misschien wel zinnig. Ik zag intussen dat het carillon vergunningplichting is op grond van categorie 19.1, onder d, Bijlage I, van het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer. De gemeente lijkt op grond van art. 8.23 Wet milieubeheer bevoegd te zijn om de voorwaarden van de vergunning (die er vermoedelijk wel zal zijn) strenger te maken. Zie bijvoorbeeld ABRvS 28 juni 2006, LJN: AX9468. Het feit dat dat carillon sinds 1738 elk kwartier de tijd heeft aangegeven hielp daar niet aan. De striktere voorwaarden waren immers in het belang van de bescherming van het milieu.

De vraag is nu of de gemeente niet alleen de bevoegdheid, maar ook de plicht heeft om het carillon gedurende de nachtelijke uren het zwijgen op te leggen. In ieder geval kan een belanghebbende op grond van art. 8.23 lid 2 Wet milieubeheer de gemeente vragen de vergunningvoorwaarden in het belang van de bescherming van het milieu aan te scherpen. De gemeente kan zo'n aanvraag volgens mij niet afdoen met een enkele verwijzing naar de historische en culturele waarde van het carillon (maar moet art. 8.6 t/m 8.17 Wet milieubeheer in acht nemen en de belangen zorgvuldig afwegen).

Dus ik kom terug op mijn bovenstaande bericht. Het bestuursrecht lijkt inderdaad mogelijkheden te bieden. De eerste stap is het indienen van een aanvraag op grond van art. 8.23 lid 2 Wet milieubeheer tot herziening van de vergunningvoorschriften voor het carillon.

Dank iedereen voor de zeer bruikbare informatie en aanwijzingen. In elk geval bieden jullie weer nieuwe aanknopingspunten om een al langlopende kwestie tot een oplossing te brengen. Ikzelf ben er nog niet heel lang mee bezig, maar medebewoners hebben zo'n 20 jaar geleden al iets geprobeerd bij de rechter, maar kregen toen 0 op het rekest, hetgeen bij nieuwe pogingen (zoals die nu van mij) altijd tot zeer triomfalistische reacties leidt bij de toenmalige 'winnaars'. Intussen is de milieuwetgeving waarschijnlijk veel strenger geworden, waardoor de kans nu veel groter is, dat een rechter besluit tot herstellen van de nachtrust.

Je zou denken dat dit gewoon op lokaal politiek niveau geregeld zou moeten kunnen worden, Rolling Eyes, zonder ingewikkelde procedures, maar niet in ons kosmopolitische provinciestadje Sad . Daar regeert koning onverdraagzaamheid en staat de boerenkar in de coulissen al gereed om daarop liefhebbers van nachtrust rond te rijden in pek met veren....

Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 17:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb even wat gegoogled en heb veel gevonden. Het lijkt me een goed advies (gezamelijk) een jurist in de arm te nemen. Ik heb de indruk dat jullie een goede kans maken, maar tevens lijkt het me niet zo gemakkelijk het zelf te doen.
Als je zin hebt kun je zelf ook even googlen met bijvoorbeeld als zoektermen jurisprudentie, carillon, vergunning.

De Raad van State heeft de vergunning in zoverre aangepast dat bespeling slechts mag plaatsvinden van 09.00uur tot 21.45 uur.

Klokken luiden heeft mileuconsequenties.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds