|
Auteur |
Bericht |
domgeweest
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 5:41 Onderwerp: Dom geweest en graag advies wat nu verder te doen. |
|
|
Ik heb heb hele domme fout gemaakt geloof ik en probeer dit te herstellen. Hopelijk kan iemand mij hiermee adviseren.
Twee jaar geleden heb ik een bedrag van 1000 euro geleend van een vriend. Dit geld heeft hij mij per bank overgemaakt op mijn rekening. Een tijdje daarna kreeg ik een dure laptop kadoo en omdat ik dergelijke kadoo's te buitensporig vind, laat staan aanneem, heb ik destijds aangeboden om de laptop te betalen.
De laptop is steeds in het huis van mijn vriend gebleven en ik gebruikte hem, eigenlijk iedereen die op dat moment het apparaat wilde gebruiken.
Na lang aandringen van mijn kant werd er een officieel kontrakt opgesteld waarin het bedrag van de lening en de laptop verwerkt waren en een aflossingsbedrag werd vastgesteld. De laptop werd niet vermeld in het kontrakt en ik heb overigens ook nooit een rekening gezien van het apparaat, dus alleen de duizend euro het bedrag wat de laptop (volgens mijn vriend) gekost zou hebben + de rente.
Inmiddels heb ik de duizend euro terugbetaald, per bank iedere maand met rente (kan ik aantonen middels bankafschriften) en tijdens een woordenwisseling heb ik het kontakt met mijn vriend totaal verbroken. Ik heb de laptop, die eigenlijk nooit in mijn bezit is geweest in het huis van mijn vriend gelaten (in eerste instantie kreeg ik hem niet eens mee) en duidelijk gezegd dat ik hem niet eens meer wil en omdat ik er geen aanspraak op maak, ook het "restbedrag" van de lening niet zal terugbetalen.
Mijn vraag is nu of ik de laptop (volgens het kontrakt) nog moet betalen, aangezien hij niet eens in mijn bezit was en is? Ik wil graag deze vervelende zaak netjes oplossen, maar onder geen enkele voorwaarde de laptop hebben, laat staan betalen. Hoe los ik dit op?  |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 13:21 Onderwerp: |
|
|
Het antwoord op jouw vraag is afhankelijk van wat er precies is afgesproken. Wat is er precies over en weer verklaard, wat is in het contract geregeld? Welke betekenis hebben jullie beiden daar redelijkerwijs van af mogen leiden en wat kan er over en weer redelijkerwijs verwacht worden van elkaar?
Vooralsnog ga ik er maar even vanuit dat het initiële schenkingsaanbod niet is aanvaard en dat door jouw aanbod om te betalen (wat jouw vriend daarna heeft aanvaard) een koopovereenkomst tot stand is gebracht. Ik denk dus dat je het apparaat gewoon moet betalen en dat je de laptop kunt revindiceren (opeisen als jouw eigendom). Dit is alleen zo als je ervan uitgaat dat de laptop is geleverd aan jou en dat jij er zelf voor hebt gekozen om hem bij je vriend te laten staan.
Een andere invalshoek zou kunnen zijn dat de laptop nooit aan jou is geleverd. Dan is het te hopen dat jouw vriend hem ook niet aan jou WIL leveren. Je kunt hem dan in gebreke stellen. In deze ingebrekestelling krijgt hij een termijn waarbinnen hij de mogelijkheid heeft om alsnog te leveren (bijvoorbeeld 2 weken). Na die termijn is de verkoper in verzuim en kun je de overeenkomst (schriftelijk) ontbinden. |
|
|
|
 |
domgeweest
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 14:53 Onderwerp: |
|
|
Dankjewel alvast voor de raad.
Ik vraag me alleen af hoe ik de laptop kan opeisen als in het kontrakt alleen een bedrag (als lening) is opgenoemd. Van dat bedrag heb ik al duizend euro terugbetaald en dat was dus echt een lening van 1000 euro die ik in tien maandelijkse termijnen van 106 euro heb terugbetaald. Er staat niet in het kontrakt dat het restbedrag voor de laptop was.
Ik heb ook nooit een rekening gehad van de laptop dus ik ben gewoon accoord gegaan met het bedrag wat mijn vriend noemde, dat hij schijnbaar ervoor betaald had. Dit is wel op rekening van zijn zaak gegaan, maar ik heb er totaal geen gegevens van verder.
De laptop is nu al twee jaar oud maar is echt nooit uit het huis van mijn vriend geweest.
Toen ik hem wilde ophalen, en dan zou ik mijn verplichtingen ook gewoon zijn nagekomen, kreeg ik hem niet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 18:39 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: |
Het antwoord op jouw vraag is afhankelijk van wat er precies is afgesproken. Wat is er precies over en weer verklaard |
Dit betekent dat ook hetgeen buitenom het contract is afgesproken rechtsgeldig is. Het contract moet je dan enkel zien als een soortje van vaststellingsovereenkomst of nog beter voortbouwende overeenkomst om vast te leggen welk bedrag je nu precies verschuldigd bent. Maar de feitelijke overeenkomst is eigenlijk mondeling gegaan.
Wel is het zo dat alles wat mondeling is gezegd moeilijker bewezen kan worden dan hetgeen is vastgelegd, maar de mondelinge overeenkomst waarvan een gedeelte (namelijk de betalingsregeling in een contract is vastgelegd) is gewoon rechtsgeldig. Is het nu zo dat de wederpartij weerspreekt dat dat restgeld voor de laptop is? Zo nee, dan is er geen probleem. Zo ja, dan heb je een bewijsprobleem. Maar ik denk dat gezien de afschriften waaruit blijkt wat je geleend hebt en wellicht getuigeverklaringen of wat dan ook dat uiteindelijk wel te bewijzen is wat de mondelinge overeenkomst is geweest.
Stel: Jij stelt dat het restbedrag voor de laptop is. Hij stelt dat het restbedrag niet voor de laptop is. Dan stelt hij impliciet dat jij dat restbedrag om een andere reden verschuldigd bent. Welke reden is dat dan? Lening? Dan kun jij stellen dat dat niet het geval is en dit aantonen met bankafschriften. Ik denk dat daarna de bewijslast op hem rust om dit te weerleggen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 19:12 Onderwerp: Re: Dom geweest en graag advies wat nu verder te doen. |
|
|
domgeweest schreef: | Mijn vraag is nu of ik de laptop (volgens het kontrakt) nog moet betalen, aangezien hij niet eens in mijn bezit was en is? |
Maakt je (ex-)vriend er een probleem van dat je het bedrag dat de laptop gekost heeft niet hebt betaald?
Zo nee, dan kun je of de hele zaak gewoon vergeten, of voor de zekerheid vragen om op papier te zetten dat hij afziet van verdere betaling in ruil voor de laptop, bijvoorbeeld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
domgeweest
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 21:54 Onderwerp: |
|
|
Nee hoor, zover dat er bewezen moet worden dat het restbedrag voor de laptop is ben ik nog niet. Er zijn wel genoeg getuigen die weten dat ik die laptop niet kadoo wilde hebben maar betalen.
Toen ik hem wilde meenemen kreeg ik hem niet en daarom zit ik nu met dat kontrakt in mijn maag. Ik wil dadelijk niet voor verrassingen komen te staan dat iemand aan de deur staat voor het restbedrag voor iets wat ik niet eens in mijn bezit heb. En bovenal wil ik het netjes regelen.
Het bedrag van 1000 euro wat gold als lening in kontant geld heeft mijn ex-vriend overigens ook omschreven in de overschrijving per bank, dus dat kan ik "bewijzen". Van een ander geldbedrag, dat op mijn rekening is gestort is nooit sprake geweest.
Dank jullie allemaal voor de tips en het advies.  |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 22:23 Onderwerp: |
|
|
Ik zie de moeilijkheid hierin gelegen dat als je het netjes af wilt handelen, je je wellicht problemen op de hals haalt omdat je slapende honden dreigt wakker te maken in de zin dat je ex vriend nu nog niet weet dat ie moeilijk kan doen en dat straks misschien wel gaat doen als je met zwaar geschut zoals een ingebrekestelling aan komt zetten. Maar dat is misschien te negatief gedacht.
Om toch nog even mee te denken:
Als je het netjes wilt doen en er zeker van wilt zijn dat er later geen problemen komen kun je misschien een kort vriendelijk briefje schrijven waarin je samenvat dat je de terugbetaling van de lening van 1000 Euro hebt voldaan en dat derhalve alle schulden jouwerzijds nu zijn voldaan. Als je dan niks hoort zou ik het laten rusten. Als je dan een half jaar later gezeur krijgt dan sta je sterk. |
|
|
|
 |
|