Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 4:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bewijsuitsluiting mogelijk?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 23:35    Onderwerp: Bewijsuitsluiting mogelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sta op een beslispunt v.w.b. advies in een juridische kwestie en ik zou daarom graag van iemand horen of bewijsuitsluiting in een civiele procedure mogelijk is.

Bedrijf X doet aan telefonische verkoop. Bedrijf stelt dat er een ovk tot stand is gekomen. Omdat dit betwist wordt heb ik de bandopnames van het gesprek met mijn cliënt gevraagd, zodat ik zelf kan beoordelen of in casu sprake is van een geldige ovk. Daarop kwam slechts het antwoord (aan cliënt, niet aan mij) dat men de opnames nog eens beluisterd had en dat het allemaal geldig was. Ook de door mij gevrgaade kopie van de bevestigingsbrief die naar cliënt zou zijn gezonden heb ik niet ontvangen.
Daarop heb ik meegedeeld dat dat niet mijn vraag was en bedrijf X nogmaals verzocht de geluidsopnamen te sturen. "Natuurlijk" is dat niet gebeurd.

Ik kan me zo voorstellen dat dit bedrijf mijn cliënt wegens het niet betalen zal gaan dagvaarden. En daarbij ineens wél met die opnamen op de proppen zal komen.

Mijn gevoel zegt dat dat erg onredelijk zou zijn, juist omdat er twee maal expliciet om gevraagd is. Maar ja, het gaat in het recht niet om gevoel, maar om feiten.

Kun je in zo'n geval dan eisen dat zulke opnamen van het bewijs worden uitgesloten?
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2007 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is je klant in prive benaderd, of zakelijk? In het eerste geval zou je de bandopname aan kunnen vechten als inbreuk op de privacy, op grond waarvan deze als bewijs kan worden uitgesloten. In zakelijk verkeer blijkt uit de jurisprudentie dat een opname van telefoongesprekken geen inbreuk op de privacy is.

Je moet je zelf overigens de vraag stellen of je niet vraagt om een te grote sanctie. Als er immers een overeenkomst tot stand is gekomen, is het niet onredelijk dat de wederpartij eist dat deze wordt nagekomen.
De onredelijkheid zit er in dat de wederpartij hiervan geen bewijs verstrekt, waardoor een gerechtelijke procedure mogelijk onafwendbaar wordt. De proceskosten die hiermee gemoeid zijn, zijn dan het probleem. De rechter kan besluiten deze kosten voor rekening van de wederpartij te laten.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2007 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De klant is een consument. Ik denk dat in dit geval de opname zelf niet zo'n probleem vormt, omdat dit vrij gebruikelijk is in de sector en bij deze manier van verkoop. Maar het zou wel goed zijn ook dat eens even na te gaan.

Quote:
Als er immers een overeenkomst tot stand is gekomen, is het niet onredelijk dat de wederpartij eist dat deze wordt nagekomen.
Dat klopt, maar ik heb in mijn verzoek juist aangegeven dat ik de band nodig heb om zelf te kunnen beoordelen of er een ovk tot stand is gekomen en cliënten te adviseren.

Quote:
De onredelijkheid zit er in dat de wederpartij hiervan geen bewijs verstrekt, waardoor een gerechtelijke procedure mogelijk onafwendbaar wordt. De proceskosten die hiermee gemoeid zijn, zijn dan het probleem. De rechter kan besluiten deze kosten voor rekening van de wederpartij te laten.
Dat lijkt me hier niet meer dan vanzelfsprekend. Wink
Maar ik vind het eigenlijk te gek voor woorden dat je het zover zou moeten laten komen en los daarvan: als het dan ineens wél kan, dan is dat toch een beetje flauw, dus vandaar die vraag.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2007 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dat lijkt me hier niet meer dan vanzelfsprekend.

Maar een tegenargument is dat de cliënt er zelf bij was, en dus zelf zou moeten weten of hij ergens mee akkoord is gegaan.

Verder vind ik het een interessante vraag in hoeverre een vordering "hard" moet worden gemaakt voordat je wettelijke rente en incassokosten in rekening kunt brengen, en met het oog op de proceskosten. Ik zou niet zo snel weten waar in de wet een verplichting kan worden gevonden om een schuldeiser te dwingen open kaart te spelen, maar er lijkt mij geen maatschappelijk belang mee gediend als je iemand onder dreiging van een proces tot betaling kunt dwingen zonder aan te hoeven tonen dat de vordering daadwerkelijk bestaat.

Gevoelsmatig zou ik denken: als ik (nog buitengerechtelijk) stellig ontken dat de vordering bestaat en om bewijs vraag, en de eiser komt niet over de brug, dan zou die eiser in een rechtszaak niet alsnog bewijs mogen inbrengen dat hij al eerder had kunnen overleggen en waarnaar ik had gevraagd. Maar bestaat er zo'n regel van rechtsverwerking in het procesrecht?

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2007 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat is het dus precies.
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 15 sep 2007 3:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien het de tegenpartij is die nakoming vordert en dus ook moet bewijzen zullen zij bij een eventuele dagvaarding het bewijs moeten overleggen. Ik zou dus, zeker nadat ik al twee keer om bewijs heb gevraagd, die dagvaarding afwachten en eens zien of het bewijs daar bij zit. Zit dat bewijs er niet bij dan zou ik niet de forfaitaire kosten van rechtsbijstand vorderen maar de volledige kosten.

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 15 sep 2007 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tegen die tijd zullen zij het ineens wel op tafel gooien. Dat is de ellende juist.
Maar goed, dan is het tegen die tijd in elk geval niet onze schuld dat het tot een procedure moest komen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds