|
Auteur |
Bericht |
beany
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 13 sep 2007 15:12 Onderwerp: Gedeeltelijke ontbinding koopovereenkomst |
|
|
Hallo,
Onze zaak ligt bij onze rechtsbijstand verzekering, maar ik heb wat twijfels gekregen over wat de rechtsbijstand ons verteld. Onze situatie:
In mei 2006 een badkamer aangeschaft. Deze is begin juli 2006 geleverd, op het badkamermeubel na. Dit was niet gemeld, en de leverancier had wel geeist dat het volledige bedrag op hun rekening zou staan op de dag van levering. Badkamermeubel dus wel betaald, maar niet geleverd.
Juli & augustus installatie badkamer, nog geen badkamermeubel(scheen in bestelling te zijn. Normale levertijd is 8 weken).
In september zijn wij op vakantie, maar leverancier installeert het meubel wat eindelijk gearriveerd is. Bij terugkomst blijkt het meubel niet het geen te zijn wat wij besteld hebben.
In december staat de leverancier voor onze deur met het juiste meubel, dacht hij want het was wederom de verkeerde.
Wij stellen de leverancier in gebreke, en stellen eisen. Leverancier zweert dat het week 8 binnenkomt. Week 9: geen meubel. Leverancier meldt nu dat het meubel week 12 binnenkomt. Week 13: geen meubel. Einde week 13 sturen wij een fax dat we de koopovereenkomst wat betreft het badkamermeubel ontbinden. De volgende dag belt de leverancier 'hallo, we waren ons magazijn aan het opruimen, en vonden jullie meubel. Wanneer zullen we het komen installeren?'. Geen woord over onze fax of zo.
We zijn zo kwaad, dat we vasthouden aan de ontbinding die feitelijk al plaats heeft gevonden(toch?). Onze rechtsbijstand bevestigt dit min of meer(ze zijn er niet heel duidelijk in). De rechtsbijstand zegt nu dat aangezien de leverancier tot levering bereid is(onder hun voorwaarden wel te verstaan, qua tijdstip van plaatsing en dat ze verwachten dat er een gemoedelijke sfeer zal zijn als ze bij ons thuis bezig zijn(???)) een rechter onze eis tot teruggaaf van ons geld niet zal inwilligen omdat de leverancier alsnog wil leveren. En dit ondanks dat de koopovereenkomst ontbonden is.
- Is de koopovereenkomst ook ontbonden nu?(leverancier is aangesloten bij de branchevereniging CBW)
- Zal een rechter onze eis inderdaad niet inwilligen omdat de leverancier alsnog bereid is om te leveren?
De algemene voorwaarden van de CBW stellen dat ontbinding van de koopovereenkomst kan plaats vinden als de leverancier niet kan leveren. Hij krijgt de mogelijkheid om als nog te leveren voor de duur van maximaal 1 maand. De ontbinding kan plaats vinden zonder tussenkomst van een rechter, alsdus de CBW voorwaarden |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 14 sep 2007 0:09 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij dat de koop voor wat betreft het meubel rechtsgeldig ontbonden is. De winkelier zal moeten terugbetalen. Zie ook de CBW website:
Quote: | Met de winkelier heb ik een levertijd afgesproken maar hij heeft zich hier niet aan gehouden. Wat kan ik hiertegen doen?
Wanneer de levertijd wordt overschreden, dan krijgt de ondernemer in eerste instantie een nadere termijn om alsnog te leveren. Dit is maximaal een maand. Mocht de ondernemer uw bestelling dan nog niet afgeleverd hebben, dan kunt u de bestelling kosteloos annuleren of een schadevergoeding vragen. Er moet dan wel sprake zijn van financiele schade als gevolg van het uitblijven van de levering, bijvoorbeeld een uitgestelde verhuizing (extra huur) of de huur van een noodkeuken. De schade moet niet te voorkomen of te beperken zijn. |
Als de winkelier niet wil betalen, dan kun je naar de Geschillencommissie Wonen. Het lijkt me sterk dat je geen gelijk krijgt, en ik zou bij de geschillencommissie gelijk wettelijke rente vorderen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: vr 14 sep 2007 20:30 Onderwerp: |
|
|
En ter aanvulling:
1. Er is hier sprake van een tekortkoming in de nakoming van de verbindtenis, die de wederpartij volgens art 6:265 lid 1 BW het recht geeft de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
2.Volgens mij is er rechtsgeldig ontbonden, namelijk via de schriftelijke weg die in art 6:267 lid 1 BW vereist: "De ontbinding vindt plaats door een schriftelijke verklaring van de daartoe gerechtigde". De koper is in casu zeker gerechtigd.
3. En tot slot bepaald art 6:277 lid 1 dat indien een overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbonden wordt, de partij die tekortkwam verplicht is haar wederpartij de schade te vergoeden. |
|
|
|
 |
beany
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 15 sep 2007 11:46 Onderwerp: |
|
|
Dan blijft er voor mij nog maar 1 vraag over eigenlijk: Waarom doet de rechtsbijstand zo moeilijk? Zij roepen dat een rechter ons waarschijnlijk niet in het gelijk zullen stellen ????
Het gaat om een bedrag van 1850,- euro, zou de rechtsbijstand het een flut zaakje vinden en er geen moeite aan willen besteden? |
|
|
|
 |
Mr. in spé
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 115
|
Geplaatst: za 15 sep 2007 17:10 Onderwerp: |
|
|
Waarom de rechtsbijstand dat doet, weet ik niet. Ik kan wel zeggen dat ik geen hoge pet van ze op heb. |
|
|
|
 |
|