|
Auteur |
Bericht |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: do 20 mrt 2008 0:31 Onderwerp: verjaring contractueel uitsluiten? |
|
|
Een korte vraag: Is bij het sluiten van een overeenkomst toepasselijkheid van art. 3:307 BW uit te sluiten zodat de schuldeiser zijn vordering nooit zal zien verjaren? Ik zie zo snel even niet waarom het niet zou kunnen maar toch ben ik in overeenkomsten nooit een dergelijke bepaling tegen gekomen. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 20 mrt 2008 1:22 Onderwerp: |
|
|
Zie art. 3:322 lid 3 BW. Het beding zou nietig zijn vanwege afstand bij voorbaat van een beroep op een wettelijke verjaringstermijn. Een kortere verjaringstermijn dan de wettelijke verjaringstermijn overeenkomen kan wel, behoudens de toepasselijkheid van algemene voorwaarden. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 20 mrt 2008 1:28 Onderwerp: Re: verjaring contractueel uitsluiten? |
|
|
Grappige vraag. 3:307 heeft betrekking op een geven of een doen. Ik denk dat in verband met de rechtszekerheid die termijn is aangehouden, al pleit tegen die stelling dat de verbintenis tot vervangende schadevergoeding daar niet onder valt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: do 20 mrt 2008 14:16 Onderwerp: |
|
|
abraxes schreef: | Zie art. 3:322 lid 3 BW. Het beding zou nietig zijn vanwege afstand bij voorbaat van een beroep op een wettelijke verjaringstermijn. Een kortere verjaringstermijn dan de wettelijke verjaringstermijn overeenkomen kan wel, behoudens de toepasselijkheid van algemene voorwaarden. |
ah bedankt! Ik dacht al dat er een dergelijke bepaling zou zijn maar ik kon hem zo snel niet vinden. |
|
|
|
 |
|