bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 09 sep 2007 15:32 Onderwerp: |
|
|
Tilda schreef: | Maar wat als de buurman (goedbedoeld en ongevraagd) iets voor mij besteld. Hij weet misschien dat ik de pest heb aan dit soort verkooptruuks en dat ik het boek zal houden maar niet betalen. Als ik hem vraag blijft hij, mysterieus glimlachend, ontkennen. Wat dan? |
Dan sta jij, zoals ik het nu begrijp, in je recht. De boekhandel heeft een vordering uit onrechtmatige daad (en ook op grond van art. 3:70 BW) op de buurman, ook al is de boekhandel niet met de identiteit van deze persoon bekend. De buurman is wellicht ook strafbaar.
Quote: | De bewijslast ligt toch niet bij jou? |
Dat ben ik met je eens.
De boekhandel zal eerst vragen de factuur te betalen op grond van de koopovereenkomst. Jij betwist het bestaan van zo'n overeenkomst. De boekhandel zal dit moeten bewijzen en daar niet in slagen.
Vervolgens zal de boekhandel je vragen het boek te retourneren op grond van onverschuldigde betaling (er was namelijk geen rechtsgrond voor de levering). Hiertegen doe je een beroep op art. 7:7 BW tot de tenzij-clausule. De bewijslast voor dit deel rust op jou. De verkoper kan proberen dit verweer te ontkrachten met een beroep op de tenzij-clausule, maar zal dan moeten bewijzen dat de toezending jou is toe te rekenen.
Als je als onschuldige ontvanger van het boek een beroep doet op art. 7:7 lid 2 BW moet je misschien dus wel bewijzen dat het om een niet door jou bestelde zaak gaat... Dit lijkt mij eigenlijk niet de bedoeling van de regeling. De onderliggende richtlijn 97/7/EG lijkt op dit punt echter geen eisen te stellen, dus misschien moet de ontvanger in het geval van lid 2 inderdaad bewijzen dat hij niet zelf besteld heeft (of anders een beroep doen of lid 1, of als dat niet opgaat het boek retourneren). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|