Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 19:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ongewone betalingsverplichting in huishoudelijk reglement
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 08 sep 2007 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dof schreef:
Artikel 46
De vereniging kan, voor zover uit de statuten niet het tegendeel voortvloeit, ten behoeve van de leden rechten bedingen en, voor zover dit in de statuten uitdrukkelijk is bepaald, te hunnen laste verplichtingen aangaan. Zij kan nakoming van bedongen rechten jegens en schadevergoeding aan een lid vorderen, tenzij dit zich daartegen verzet.

Dit artikel is in dit verband niet relevant. Het gaat over verplichtingen die de vereniging aangaat met derden, ten laste van de leden. Dat is - als ik het goed heb begrepen - niet waarover het hier gaat.
Je moet op zoek naar een bepaling in de statuten die bepaalt welke verplichtingen leden jegens de vereniging hebben (denk aan contributiebetaling) c.q. welke verbintenissen er aan het lidmaatschap zijn verbonden en/of een bepaling onder welke voorwaarden en via welke procedure dergelijke verbintenissen c.q. verplichtingen kunnen worden geschapen. Vandaar de vraag van bona fides naar de regels voor wijziging van het huishoudelijk reglement.

Quote:
Ik heb net ook een beetje gekeken in BW2 en die artikelen vielen mij idd ook op. Betekent dit dat ze alleen zo een verplichting kunnen opnemen in de statuten en niet in het huishoudelijk reglement?

Nee het betekent dat uit de statuten moet volgen dát zo'n verplichting zou kunnen worden geschapen (bijv. in het huishoudelijk reglement), onder welke voorwaarden en hoe. De statuten moeten dus de grondslag bieden voor zo'n wijziging van het huishoudelijk reglement.

Quote:
Artikel 44
(...)
Volgt hier niet uit dat het bestuur niet bevoegd is om wijzigingen goed te keuren die niet de vereniging bindt? Dus dat ze alleen besluiten mogen nemen waarbij de vereniging ergens aan wordt gebonden?

Ik had begrepen dat het ging om een wijziging in het reglement. Voor zover ik weet is zo'n wijziging niet een besluit dat goedkeuring van het bestuur behoeft, c.q. een besluit van het bestuur is. Een wijziging van het reglement wordt meestal door de ledenvergadering genomen. Artikel 44 is hierop dus ook niet van toepassing.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 08 sep 2007 17:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie overigens dat in de statuten van mijn eigen vereniging staat:

Quote:
Het bestuur is bevoegd om aan de leden verplichtingen van financiële en andere aard op te leggen en om verbintenissen aan het lidmaatschap te verbinden, mits met toestemming van de algemene vergadering.

Het lijkt mij zo'n truc als in deze draad beschreven dus in principe ook op mijn vereniging mogelijk is. Misschien zien we toch iets over het hoofd?
bona fides

Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: za 08 sep 2007 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is een erg ruime bepaling, maar lijkt wel te voldoen aan art. 2:27 lid 4 sub c en 2:34a BW. Het commentaar op art. 2:27 lid 4 op Kluwer Plaza geeft aan dat een vereniging inderdaad heel ruime mogelijkheden kan hebben om verplichtingen, ook tussen leden onderling, op te leggen. (Tussen leden onderling, "omdat het niet in acht nemen van lidmaatschapsverplichtingen tegenover medeleden onrechtmatig kan zijn".)

Een lid kan wel uit de vereniging stappen om zich aan de opgelegde verplichting te onttrekken (art. 2:36 lid 3 BW).

Ik zie overigens nu pas dat dat artikel 46 niet uit de statuten van dof's vereniging komt maar uit boek 2. Maar vooral relevant lijkt mij de uitwerking in de statuten van art. 2:27 lid 4 sub c.

Wat ik eerder schreef klopt dus niet, zolang de statuten maar een basis bieden voor het opleggen van een verplichting.

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UA

BerichtGeplaatst: za 08 sep 2007 20:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"]
dof schreef:

Bevatten de statuten niet een artikel dat bepaalt hoe het huishoudelijk reglement gewijzigd kan worden?

In de statuten staat niets over betalingsverplichtingen, behalve de contributie.

Over het HR wijzigen staat dat dit kan gebeuren door de ALV, maar dat dit niet in strijd met de statuten of de wet mag zijn (ook niet als het geen dwingend recht is).
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2007 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als in de statuten niets staat over de manier waarop aan de leden (financiële) verplichtingen kunnen worden opgelegd / aan het lidmaatschap kunnen worden verbonden, dan lijkt het mij niet mogelijk om in het reglement zo'n verplichting op te nemen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds