|
Auteur |
Bericht |
caro
|
Geplaatst: zo 26 aug 2007 15:01 Onderwerp: Collega terug v zwangerschapsverlof, geen werk meer voor mij |
|
|
Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie hier een antwoord op hebben....
Sinds bijna 1,5 jaar werk ik bij een vrijwilligersorganisatie als betaalde kracht. Ik heb een vast contract voor 3 dagen (24 uur). Tijdens de sollicitatie is afgesproken dat ik 3 dagen werk, gedurende een half jaar, voor iemand die met zwangerschapsverlof is. Bij haar terugkeer blijf ik daar 2 dagen werken en 1 dag wordt ik ingezet in andere steden. Nu kan zij voor 4 dagen terugkomen, maar zij had besproken om voor 2 dagen terug te komen. Geheel onverwachts gaat ze toch 3 dagen werken en wel 3 dagen van 9 uur. Op de laatste dag van mijn vakantie word ik vervolgens opgebeld door mijn baas met deze mededeling over 'een verandering van werkplekken'. De dag later heb ik een gesprek op het hoofdkantoor om vervolgens de volgende dag naar een andere standplaats gestuurd te worden (denk dan aan afstand den bosch - utrecht). Besloten is om mij voor 1 dag in utrecht neer te zetten en de andere 2 dagen als vliegende kiep in het land (voorheen dus 1 dag). Kan dit nu zomaar? Ik weet dat de organisatie afhankelijk is van subsidie vanuit de overheid en dat dit er mee te maken heeft. Ik heb besloten om per direct 2 dagen te gaan werken ipv 3 omdat ik overvallen werd door het nieuws, niet weg wilde uit den bosch en niet ook nog eens 2 dagen vliegende kiep wil zijn. Immers, dit was niet zo besproken in het sollicitatiegesprek. In mijn contract staat dit:
'de werknemer verricht zijn werkzaamheden:
- in den bosch
- werknemer is op verzoek inzetbaar in andere arrondissementen' Het laatste zinsdeel heb ik speciaal nog nagevraagd kort na de sollicitatie en het hield in dat we dit alleen doen na overleg. Dus lijkt me instemming van beiden. Plus het was de bedoeling dat ik 2 dagen in den bosch zou blijven werken.
Op dit moment heb ik nog geen nieuw contract ondertekend, maar mn baas is wel akkoord gegaan met minder werken. Waarschijnlijk omdat ik niet al te enthousiast reageerde op het nieuws.
Ik wil het liefste natuurlijk in den bosch blijven, eventueel 1 dag voor vast. Nu probeerde ik 2 dagen voor vast in utrecht te werken ipv 1 dag voor vast. Volgens mijn baas is daar geen geld voor, terwijl ik 8 uur minder ga werken, in den bosch 5 uur vrij komen (27 van de 32 uur vervult mijn collega nu) en in utrecht 4 uur over is sowieso. Totaal dus 9 uur over. Dus ik zou 2 dagen voor vast in utrecht kunnen werken. (Of 1 dag voor vast in utrecht en 1 dag voor vast in den bosch, maar het is minder druk in den bosch waardoor ze daarvoor niet zullen kiezen.)
Wat denken jullie als jullie bovenstaande lezen? Mag dit zomaar? Ze zouden het erop kunnen gooien dat er geen geld voor is (economisch motieven) en misschien kunnen ze me zelf wel ontslaan op die grond uit economisch oogpunt en moet ik maar blij zijn dat in utrecht + als vliegende kiep nog werk is...
Hopelijk is er iemand die hier iets over weet ivm het ondertekenen van mijn nieuwe contract op korte termijn.... |
|
|
|
 |
Ilja
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 91
|
Geplaatst: di 28 aug 2007 13:41 Onderwerp: |
|
|
Heb je nu een contract voor onbepaalde tijd of voor bepaalde tijd? Je zegt namelijk dat je een vast contract hebt maar dat je binnenkort gaat praten over een nieuw contract.
Indien je een contract voor bepaalde tijd hebt dan zit je zonder werk als zij niet verlengen. Je hebt dan in principe geen poot om op te staan tenzij het je derde contract is geweest (dat is namelijk voor onbepaalde tijd)
Kijk dit even na want dat is van belang voor het beantwoorden van je vraag. _________________ Als je denkt dat je alles hebt gehad, is het tijd om iets weg te geven.
Tip: www.omdatikhetzeg.blogspot.com
Niet van mij, wel erg leuk! |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 28 aug 2007 14:08 Onderwerp: |
|
|
Een tijdelijke arbeidsovereenkomst geldt na 3 jaren aneengesloten contractsduur als en arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
Ook een werkgever moet zich aan de arbeidsvoorwaarden houden die in het arbeidscontract vermeld staan. In jouw contract staat dat je in ieder geval in Den Bosch werkt en dat de overige werkplekken in overleg worden overeen gekomen. Je kan het beste met je werkgever om de tafel en hem de bepalingen in het contract voorleggen. Hap niet te snel toe maar voer onderhandeling tot er iets uit komt waar je mee uit de voeten kan.
Jij hebt niets te maken met hoe veel of hoe weinig een collega werkt. Dat is iets tussen de werkgever en je collega.
Succes verder en wellicht kunnen medeforummers meer zinvolle informatie geven.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
caro
|
Geplaatst: di 28 aug 2007 15:10 Onderwerp: |
|
|
Zij hadden mij na een jaar al een vast contract gegeven. Dus de nieuwe standplaats hoeft alleen maar gewijzigd te worden. Dit blijft gewoon een vast contract, maar dat is het probleem ook niet. Het probleem is dat er blijkbaar geen werk/subsidie meer is (in haar ogen), waardoor ik dan maar 3 dagen vliegende kiep moet zijn en niet meer 2 dagen standplaats den bosch en 1 dag vliegende kiep.
Omdat mn baas mij zo overviel heb ik min of meer ja gezegd, omdat mijn collega in utrecht al meteen op vakantie ging en ik moest invallen, maar niet erg enthousiast. Maar nu is ze op vakantie en ik heb nog steeds geen nieuw, aangepast contract gehad waarin dit is vastgelegd, dus ik ga nog eens onderhandelen als ze terug is van vakantie. Ik neem aan dat ik nog terug kan komen van mn 'akkoord' aangezien er nog steeds niets definitiefs is?
Wel is het zo dat ik vanaf 1 september al minder ga werken en dus niet meer in den bosch.
Ik wil niet onaardig overkomen, maar ik ben gewoon een beetje gefrustreerd...ben wel erg blij dat jullie een reactie geven! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 28 aug 2007 18:51 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ik neem aan dat ik nog terug kan komen van mn 'akkoord' aangezien er nog steeds niets definitiefs is? | Mondeling geldt ook als "afgesproken".
Maar goed, probeer er in onderling overleg even uit te komen. Kan de collega bijvoorbeeld niet ook 1 dag vliegende kiep zijn? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Ilja
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 91
|
Geplaatst: di 28 aug 2007 19:54 Onderwerp: |
|
|
Als het over arbeidscontracten gaat heb je altijd recht om ergens over na te denken. Je mag niet worden overvallen met het een of ander. (blijkt uit jurisprudentie, iemand de arresten paraat?) _________________ Als je denkt dat je alles hebt gehad, is het tijd om iets weg te geven.
Tip: www.omdatikhetzeg.blogspot.com
Niet van mij, wel erg leuk! |
|
|
|
 |
caro
|
Geplaatst: wo 29 aug 2007 14:22 Onderwerp: |
|
|
Daarom wil ik er ook op terugkomen, omdat ik zo overvallen ben. Heb hen ook een dienst bewezen door meteen in te vallen in utrecht.
Mijn collega heeft recht op 4 dagen den bosch (en werkt al ook al veel langer dan ik), dus die zal niet 1 dag vliegende kiep worden. Staat ook niet in haar contract dat ze dat hoeft te doen. Ze heeft ook een kindje gekregen, dus die afstanden wil ze niet meer reizen. Dus die vraag hoef ik niet te stellen.
Wat zouden jullie gedaan hebben in zo'n geval? Heb zelf nog nooit gehoord dat iemand dit heeft meegemaakt. |
|
|
|
 |
|