|
Auteur |
Bericht |
Stef
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 16 aug 2007 20:05 Onderwerp: Laden & Lossen en bekeuring |
|
|
Hoi allemaal
Ik heb een vraag over het volgende:
Het gaat over een winkel gevestigd in een drukke straat. Er moet zo nu en dan geladen + gelossen worden en dan staat de bestelbus op de stoeprand geparkeerd, omdat er zelden parkeerplek is. Dit word al jarenlang gedaan en het word ook zeer vaak door de parkeerwachters oogluikend toegestaan.
Vandaag echter kwamen er twee parkeerwachters die dit anders zagen. Ze trokken zonder in discussie te gaan de bon uit hun machientje en zeiden dat het kortweg niet toegestaan is om op de stoeprand te staan/ half op het fietspad. Ze waren daarnaast echt niet om aan te spreken en voor voorbijgangers heeft het als een uit de hand gelopen ruzie geklonken.
Nu vraag ik me af of het zowieso niet is toegestaan om kort te stoppen om te laden/lossen, tenzij er een doorgetrokken gele lijn op de grond staat. Daarbij maakt het toch niet uit of je nou half op het trottoir staat of op het fietspad, want dat is toch juist heel het idee van snel laden/lossen? Verder hoor ik ze vaak zegge ndat ze niet zagen dat we aan het lossen waren, want de deur van de bestelbus stond niet open, maar deze kan je om veiligheidsredenen toch niet altijd openlaten?
Verder vraag ik me af wat ik hiertegen kan doen. In bezwaar gaan tegen de bekeuring, maar inprincipe geldt dan mijn woord tegen een proces verbaal van de politie. En anders zou ik geloof ik ook nog een laad/los haven kunnen aanvragen, maar hoe groot is de kans dat dat nou wordt goedgekeurd. Het is toch een behoorlijke klus om zo'n plek te maken voor 1 onderneming.
Ik heb dus ontzettend het gevoel dat dit heel erg onredelijk is. Iedereen lost/laadt op deze manier en er word elke keer iets anders geargumenteerd door de parkeerwachters: je staat op het stoep/je staat op het fietspad/ ik zie je niet laden/lossen. Ik word hier helemaal gek van, ik kan zo toch geen normale bedrijfsoefening voeren.
Gaarne uw reactie. |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 16 aug 2007 20:17 Onderwerp: |
|
|
Over de redelijkheid van de bekeuring kan ik geen uitspraak doen. Bezwaar maken tegen de bekeuring zal zeer waarschijnlijk geen zin hebben. Het parkeren op de stoep, half of helemaal, mag gewoon niet, ook al is het om te laden en lossen. De bekeuring is dus juridisch gezien juist. In situaties waarin laden en lossen wel is toegestaan, bijvoorbeeld bij een gele onderbroken streep, mag u ook geen voertuig op de stoep plaatsen. U kunt de gemeente een brief schrijven met daarin uitleg over het feit dat u op deze wijze geen bedrijfsvoering kan uitoefenen en met daarin bijv. een aantal voorstellen. Wellicht dat de gemeente iets voor u kan betekenen.
Succes. |
|
|
|
 |
Stef
|
Geplaatst: do 16 aug 2007 20:31 Onderwerp: |
|
|
Als ik het goed begrijp mag er dus niet aan de kant worden geladen/lossen, tenzij er een gele onderbroken lijn is? Ik dacht namelijk:
- gele onderbroken lijn : kort stoppen is toegestaan
- gele lijn : niet stoppen aan de zijkanten
- bij geen lijn: stoppen mag altijd
Mag er dan wel worden geladen/lossen, niet parkerend op de stoep, maar tegen de stoeprand aan?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dat niet mogelijk is, gezien iedereen dat doet. |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: do 16 aug 2007 20:37 Onderwerp: |
|
|
Bij een gele onderbroken streep is laden en lossen toegestaan, maar niet op de stoep, dus wel op straat tegen de trottoirrand aan inderdaad.
Bij gele ononderbroken streep is dit uberhaupt verboden en bij het ontbreken van een streep is het toegestaan tenzij andere verkeersregels danwel tekens (borden) zich hiertegen verzetten. |
|
|
|
 |
Stef
|
Geplaatst: do 16 aug 2007 21:39 Onderwerp: |
|
|
Ik heb zojuist nieuwe informatie doorgespeeld gekregen, want ik was zelf niet aanwezig bij het incident
De bestelbus stond NIET op de stoeprand geparkeerd, hij stond tegen de rand geparkeerd. De auto stond dus op de weg, op een soort van fietspad. De parkeerwachters schreven een bon uit, omdat de auto op de weg stond. Op onze reactie dat we aan het laden/lossen waren zeiden ze dat dit konden zien en dat we een bekeuring kregen, omdat het niet toegestaan is om op het fietspad te staan.
Het is officieel geen fietspad, het is niet rood van kleur, het is een "vrije" fietspad. Maar als ik het goed begrijp heeft elke weg een "vrije" fietspad en sta je bij het laden/lossen dus per definitie op een fietspad.
Mijn herziende vraag: de auto stond niet op de stoep, slechts op het fietspad te laden/lossen. Dit is toch officieel toegestaan?
Verder nog een vraag over het "zien laden/lossen". Is het zo dat het dus wel toegestaan is om te laden/lossen als je dit feitelijk aan het doen bent? Want je kunt natuurlijk begrijpen dat om veiligheidsredenen niet altijd de deuren open kunt houden en je de lading ook naar binnen moet brengen, voordat je aan de volgende lading kunt beginnen. Ik vind het dus raar dat ze je kunnen bekeuren omdat je niet feitelijk aan het laden/lossen bent, maar eigenlijk wel met alle handelingen erom heen bezig bent.
Hopelijk meer duidelijk hierover. Sorry voor de verwarring, maar i'm desperate zoals je het hoort.
En vooralsnog is het zeker in bezwaar gaan zeker niet zo zinvol toch? Want het is atlijd jou woord tegen die van de politie toch?
THANKS |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: do 16 aug 2007 23:03 Onderwerp: |
|
|
Indien een fietspad een verplicht fietspad is mag er niet op geparkeerd worden danwel gebruik van worden gemaakt om te laden lossen. Indien dit niet het geval is mag dit wel, tenzij verkeersregels danwel tekens zich hiertegen verzetten.
Laden en lossen mag, maar is strikt ingekaderd in jurisdprudentie:
HR. 15 juli 1993, nr. 92-93-V, VR 1993, 164: Onder onmiddellijk laden en lossen dient te worden verstaan het onmiddellijk nadat het voertuig tot stilstand is gebracht, bij voortduring in- of uitladen van goederen van enige omvang of van enig gewicht, gedurende de tijd die daarvoor nodig is.
HR. 14 januari 1997, nr. 621-96-V VR 1997, 112: Door betrokkene werd aangevoerd dat van ‘parkeren’ geen sprake is geweest nu het desbetreffende motorrijtuig ter plaatse ongeveer tien minuten heeft stilgestaan in verband met het feit dat zij haar echtgenoot, die zeer slecht ter been was, na het uitstappen naar hun bovenwoning heeft geleid. De Hoge Raad verwerpt deze overweging van de betrokkene, stellend: De kennelijke opvatting van de betrokkene dat onder de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk uitstappen van een passagier, begrepen is de tijd die de passagier na het uitstappen nodig heeft om zijn bestemming te bereiken, is onjuist.
Dat een deur geopend of afgesloten is is niet relevant, wel wordt vaak door de verbalisant geobserveerd of er sprake is van direct laden en lossen. Indien er sprake is van een aantal minuten geen laad/los acitiviteiten (stelregel: 10 minuten, niet gebasseerd op jurisprudentie maar een richtlijn van de politie) wordt een bezwaar moeilijker.
Een bezwaarschrift kan weldegelijk helpen indien je in je recht staat. Je geeft je verweer en de verbalisanten van de parkeerpolitie vermelden hun bevindingen en de officier van justitie geeft vervolgens een oordeel. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 17 aug 2007 8:59 Onderwerp: |
|
|
Is het niet relevant dat de parkeerwachters tot nog toe het laden en lossen hebben gedoogd? Dan kan men toch niet plotseling, zonder verdere waarschuwing, tot handhaving overgaan? _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: vr 17 aug 2007 11:05 Onderwerp: |
|
|
Nee, je kunt je afvragen of het handig is, maar voor zover ik het nu begrijp is er nooit een echt gedoogbeleid geweest vanuit de gemeente, de parkeerpolitieambtenaren hebben echter gebruik gemaakt van haar discretionaire bevoegheid om te beslissen of ze wel of niet bekeurden. De verkeersregels blijven gewoon in stand. |
|
|
|
 |
Stef
|
Geplaatst: do 23 aug 2007 19:51 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nog even een foto van de situatie gemaakt, met daarin een rood kader om de plek waarover het gaat.
Ik heb zelf al besloten geen bezwaar te maken tegen de bekeuring, omdat ik weinig heil daarin zie. Heb besloten om een laad/loshaven aan te vragen bij de gemeente, hopelijk biedt dat uitkomst.
Voor de zekerheid deze foto. Zoals je ziet is het een straat met beide kanten auto's geparkeerd met een vrij fietspad. De plek met het rode kader betreft het begin van de straat. De fietser komen van een weg waar een fietspad is aangegeven met een wit doorbroken lijn. Wanneer ze onze straat binnenfietsen komen gaat het fietspad over naar een vrij fietspad. Ik las ergens dat de eerste 5 m waarin fietser van verplicht naar vrij fietspad gaan, er niet gelost of geladen mag worden.
Nu mijn vraag wat het in dit geval is. Mag ik in het rode kader staan om te lossen/laden? Dus waar nu het rode busje te zien is?
http://clingypingy.spaces.live.com/photos/cns!4C868D5FAF131141!611/cns!4C868D5FAF131141!612/?owner=1
Ik hoop dat de url het doet, anders probeer ik het op een andere manier.
Bedankt. |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: vr 24 aug 2007 0:15 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Je Space kan op dit moment niet worden weergegeven
Deze Space is beperkt of bestaat niet.
Wat is de volgende stap? Je kunt je aanmelden om na te gaan of je toestemming hebt om deze Space weer te geven, of je kunt andere Spaces van Windows Live bekijken. |
|
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 24 aug 2007 4:50 Onderwerp: |
|
|
Zet de foto ff op photoshack ofzo. MSN spaces zuigen voor dit soort dingen. Moet ik me eerst met m'n msn aanmelden enzo. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
Stef
|
|
|
|
 |
|