|
Auteur |
Bericht |
dof
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UA
Berichten: 188
|
Geplaatst: ma 08 feb 2010 19:10 Onderwerp: Product binnen de garantie niet gerepareerd |
|
|
Hallo,
Ik heb een 2 jaar geleden een computer gekocht. Nu waren daar wat problemen met de grafische kaart. Dit heb ik gemeld en het is 'gerepareerd' binnen de garantie (na 21 maanden). Nu is het 5 maanden later en is de grafische kaart weer kreupel aan het worden. Echter nu weigeren ze gratis te repareren omdat het buiten de garantie is!
Heb ik nog bepaalde rechten, het is duidelijk dat de eerste reparatie niet voldoende was. Zo wordt het toch veel te makkelijk om de garantie te omzeilen? |
|
|
|
 |
apconius
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 42
|
Geplaatst: zo 14 feb 2010 16:39 Onderwerp: |
|
|
eigenlijk slaan de nederlandse garanties niet echt ergens op. Juridisch gezien dienen ze ter aanvulling van de wettelijke garanties maar in de praktijk vinden ze vaak eerder plaats in de vorm van een beperking.. wat niet zomaar kan.
Het feit dat op een gekocht product bv maar 1 jaar garantie zit wil niet zeggen dat je na dat jaar niet meer bij de winkel kan aankloppen als het product na 1,5 jaar kapot gaat. Je moet wel kunnen stellen dat een dergelijk product toch zeker wel zo lang mee kan gaan.
Nu weet ik niet wat de rechtspraak aangeeft als termijn waarvan je kan verwachten dat een computer toch zeker wel mee moet kunnen gaan. Het lijkt me dat dit rond de 3 jaar ligt (dat doet de belastingdienst volgens mij ook).
Je kan de verkoper dan aanspreken op de toerekenbare tekortkoming in de nakoming (zoals gesteld in 6:74 BW).
Het heeft dus niet echt veel nut om veel waarden aan de garantie periode te geven. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1040
|
Geplaatst: ma 15 feb 2010 7:27 Onderwerp: |
|
|
7:17, tweede lid, BW:
"Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten."
art. 7:18, tweede lid, BW:
"Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet."
De garantieperiode heeft het enige voordeel, dat er geen discussie ontstaat over de kosten van de reparatie. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 791
|
Geplaatst: vr 19 feb 2010 2:49 Onderwerp: |
|
|
De consumentenbond geeft 3-5 jaar aan. Uneto-VNI 3 jaar, dacht ik. Het Duitse C't blad had ooit eens onderzocht dat computers, in het algemeen, gemiddeld zes jaar meegaan.
Ik zou me op standpunt stellen dat er door de reparatie een nieuwe aflevering heeft plaats gevonden en daarom de termijn van zes maanden opnieuw ingaat. Dan volgt daarop het recht op hetzij kosteloos herstel of vervanging (7:21) of ontbinding met gebruiksvergoeding. (7:22) _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
|