Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 19:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

schutting
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mrschuit

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 18 aug 2007 13:39    Onderwerp: schutting Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,

een half jaar geleden heb ik een nieuw,bestaand huis gekocht, ik wil graag een schutting plaatsen tussen de buren en mij ,wel op mijn eigen grond.
nu heb ik het volgende probleem:de grond/tuin van de buren is over de gehele lengte van het perceel bebouwd tegen de erfgrens (20cmvrij) met daarin 8 ramen die kijken op mijn tuin, nu wil een schutting plaatsen op mijn grond maar de buren vinden dat dit niet mag, tja die schutting gaat wel voor die ramen langs maarhebben dan even goed 25cm ruimte tussen de schutting en hun muur. ik wil privacy.

mag ik die schutting plaatsen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 18 aug 2007 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Grenst het huis van de buren (met 8 ramen) vrijwel direct aan jouw grond, of hebben de buren een muur rond hun tuin met ramen erin?

In beginsel heb je recht op privacy, maar de vraag is of er een erfdienstbaarheid bestaat op grond waarvan de buren een raam direct op jouw tuin mogen hebben. Verder hebben de buren wellicht recht op lichtinval.

Een erfdienstbaarheid kan ooit gevestigd zijn, maar ook zijn ontstaan door verjaring. Hoelang is de situatie al zo?

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 18 aug 2007 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk niet dat het makkelijk is hier één juist antwoord op te geven.
De wet bepaalt dat je geen schutting mag bouwen op je eigen grond als die schutting je buren hindert (bijvoorbeeld door het onthouden van licht) op zo'n manier dat die hinder geldt als "onrechtmatig" . Met "onrechtmatig" wordt in dit geval bedoeld , dat sprake is van

Quote:
een inbreuk op een recht of een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.

(art. 5:37 BW jo. 6:162 BW)

Ik denk dat het cursieve tekstdeel hier het belangrijkst is, en dat betekent in de praktijk denk ik, dat de rechter (als de buren die inschakelen) een afweging zal maken tussen (o.a.) jouw recht op privacy en hun recht op licht/uitzicht (ik neem aan dat licht zwaarder zal wegen dan uitzicht op jouw tuin). Ik weet niet of er jurisprudentie (eerdere rechterlijke uitspraken) is die aangeeft hoe dit soort afwegingen vaak uitvalt.

In elk geval lijkt me niet gerechtvaardigd om bijv. een schutting te bouwen die hoger is dan 1 verdieping, als die vóór ramen komt te staan. Je moet denk ik uitgaan van wat gebruikelijk is, en dat is (denk ik) níet dat er op de begane grond 8 ramen van iemand anders uitkijken op jouw tuin maar wél dat ramen van andere verdiepingen dat doen.

Tot slot: burenruzies kun je natuurlijk beter voorkomen dan (proberen te) genezen. Gaat het je buren om het uitzicht op jouw tuin? Of om de lichtinval? In het laatste geval kun je misschien iets met een halfdoorzichtige of matglazen constructie? Zijn jullie beiden tevreden...
arizona

BerichtGeplaatst: za 18 aug 2007 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oeps, het is nog wat ingewikkelder. Of juist niet...

Zie art. 5:50 BW:

Het is verboden om ramen te maken binnen 2 meter van de erfgrens, die uitzicht bieden op het erf (dan zitten je buren dus fout), tenzij de eigenaar van dat erf daar toestemming voor heeft gegeven (of dit ook de vorige eigenaar kan zijn, weet ik niet zeker).
Er zijn wel uitzonderingen (zie het wetsartikel).
Als de (vorige) eigenaar de situatie te lang onweersproken heeft gelaten, dan kan de situatie verjaren. In dat geval mag jij binnen 2 meter van het raam geen schutting bouwen die "onredelijke hinder" veroorzaakt.

Edit: Dit sluit dus (lijkt mij) aan bij de post van bona fides.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 18 aug 2007 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dacht inderdaad aan art. 5:50 BW, al zag ik daarbij de mogelijkheid van toestemming over het hoofd.

Volgens Snijders nr. 184 geldt toestemming ook voor nieuwe eigenaars, en kan een gegeven toestemming worden ingeschreven in de registers (art. 3:17 lid 1 sub a BW). Dit laatste betekent gezien art. 3:24 BW dat een niet-ingeschreven toestemming aan een nieuwe eigenaar niet kan worden tegengeworpen (vind ik in Groene serie op Kluwer Plaza), tenzij die nieuwe eigenaar het kende.

Dus als jij bij de overdracht van het huis geen weet had van toestemming aan de buurman om die ramen te hebben, en zo'n toestemming ook niet in de registers is ingeschreven, dan kan de buurman op die toestemming geen beroep doen (zo hij al kan bewijzen dat er toestemming is gegeven). Als ik het goed begrijp.

Daarnaast kan er dus ook sprake zijn van een erfdienstbaarheid.

Toevoeging: de uitzonderingen die in art. 5:50 BW worden genoemd zouden best wel eens van toepassing kunnen zijn. Als er ooit (of nog steeds) binnen twee meter van de ramen een muur heeft gestaan die al het verdere uitzicht wegneemt, dan waren de ramen geoorloofd en blijven ze dat ook na sloop van de muur. In ieder geval is geen eenduidig antwoord te geven zonder de precieze situatie en de geschiedenis ervan te kennen.

BerichtGeplaatst: za 18 aug 2007 17:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is een schuur.
arizona

BerichtGeplaatst: za 18 aug 2007 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zover ik zie, maakt het voor artikel 5:50 niet uit of het een schuur of het huis is; ramen die uitzien op andermans erf zijn - behoudens uitzonderingen - niet toegestaan, en tenzij er sprake is van zo'n uitzondering zouden je buren de ramen dus moeten afdekken in plaats van dat jij een schutting moet bouwen.

Ik denk dat het voor de afweging of een schutting 'onredelijk hinderlijk' o.i.d. is, wel verschil maakt dat het een schuur is. Maar aan deze afweging kom je dus pas toe, als je weet of die ramen wel rechtmatig zijn.

Heb je er behoefte aan als we alle uitzonderingen voor je op een rij zetten? Je kunt het ook zelf proberen na te lezen in art. 5:50 en 5:37 BW. Het lijkt me een complexe zaak die je misschien beter even met iemand van een rechtswinkel ofzo kunt bespreken. Om de situatie te beoordelen helpt het als je meer details weet over sinds wanneer die ramen er zitten, of de vorige eigenaar toestemming heeft gegeven voor die ramen, en hoe de situatie in jouw tuin was toen de ramen werden aangebracht.
mrschuit

BerichtGeplaatst: zo 19 aug 2007 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik kan in de papieren niets vinden dat de vorige bewoners toestemming hebben gegeven voor het plaatsen van de ramen, waarschijnlijk is het mondeling afgesproken!!
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 19 aug 2007 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet je wel wie de ramen heeft geplaatst en wanneer? Is er iets bekend over een erfdienstbaarheid?

BerichtGeplaatst: ma 20 aug 2007 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

er is geen erfdienstbaarheid

de buurman heeft de ramen geplaatst
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: ma 20 aug 2007 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu nog even informeren bij 't kadaster voor die inschrijving.

Overigens, als 't een schuur is dan zal, neem ik gemakshalve aan, de lichtinval voor de buurman 't voornaamste issue zijn. Wellicht dus dat een oplossing zoals EJB schreef mogelijk is.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds