|
Auteur |
Bericht |
g-licious
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 22 sep 2007 16:04 Onderwerp: aansprakelijk aanrijding |
|
|
Hoi,
Een vriendin heeft de leaseauto van haar moeder uitgeleend aan haar vrienden. Deze vrienden zijn in bezit van een rijbewijs. Helaas hebben zij een meisje zonder rijbewijs in de auto laten rijden en zij heeft een ongeluk veroorzaakt (zij is tegen een stilstaande auto gereden en beide auto's hebben schade). Een van de jongens met rijbewijs heeft nu de schuld op zich genomen. Mijn vraag is; hoe zit het met de verzekering en wie is officieel aansprakelijk.
Mijn vriendin was zelf niet bij het ongeluk en wilt nu gewoon dat de schade betaald wordt, maar bij wie moet ze die schade dan verhalen. Waarschijnlijk is het ook zo dat de verzekering het niet dekt (aangezien in de leaseauto niemand mag rijden behalve haar moeder)??
Weet iemand hier iets over?? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 22 sep 2007 18:06 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij dat de moeder van je vriendin hier als houder van de auto aansprakelijk is op grond van art. 185 WVW. De overmacht-uitzondering ziet volgens mij op diefstal en niet op een situatie waarin ze zelf haar autosleutels uit handen heeft gegeven.
Ik denk dat alle personen in de auto ook hoofdelijk aansprakelijk zijn, en wel langs art. 6:166 BW (groepsaansprakelijkheid). Als deelnemer van een groep behoor je m.i. niet toe te staan dat een lid van die groep zonder rijbewijs achter het stuur gaat zitten.
De persoon die schade lijdt mag zelf kiezen wie hij aanspreekt, de moeder of één van de deelnemers van de groep.
Onderling zijn de groepsdeelnemers voor gelijke delen aansprakelijk, "tenzij in de omstandigheden van het geval de billijkheid een andere verdeling vordert".
Verder is het de vraag hoe de aansprakelijkheid is verdeeld tussen de moeder en de groep. Het laten besturen van de auto door iemand zonder rijbewijs lijkt mij bijzonder kwalijk, dus staat m.i. wel vast dat de moeder de deelnemers van de groep hoofdelijk (dus moeder mag zelf kiezen wie) kan aanspreken op de volledige schade. Dus zowel de schade aan de lease-auto als de schade waarop zij eventueel door de eigenaar van de stilstaande auto wordt aangesproken. (Die laatste schade moet ze dus wel vergoeden, maar vervolgens kan zij die weer verhalen op de groep.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|