|
Auteur |
Bericht |
Haarlem
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: ma 29 nov 2010 22:17 Onderwerp: privéschulden verhalen op BV? |
|
|
Kan je privé schulden verhalen op een goed lopende BV? Privé heeft iemand zoveel schulden dat het bedrag oninbaar is dat terwijl hij een BV heeft.
Kan er beslag gelegd worden op de aandelen of wordt het dan een gewoon loonbeslag? Moet het aangetoond worden met Actio Pauliana?
Alvast bedankt voor het meedenken. |
|
|
|
 |
Roro25
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 34
|
Geplaatst: ma 29 nov 2010 23:34 Onderwerp: |
|
|
Heb je zelf ook een idee voor een antwoord op de opgaven van je opleiding? Bedoeling daarvan is dat je er namelijk iets van leert. Ik kan namelijk hier niet uit opmaken dat er sprake is van een live casus! |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 30 nov 2010 9:02 Onderwerp: priveschulden verhalen op een BV? |
|
|
Dag,
Het beetje dat ik weet van ondernemingsrecht:
Art. 2:175 lid 1 BW Een BV heeft een afgescheiden vermogen. Dit is niet uitwinbaar door privecrediteuren van de oprichters/bestuurders. In geval van persoonlijke vorderingen zijn de crediteuren aangewezen op het persoonlijk vermogen van de oprichter of bestuurder (art. 3:276 BW).
Aandelen behoren in eigendom toe aan de aandeelhouders. Daarop kan alleen beslag gelegd worden door hun privecrediteuren, niet door zakelijk rediteuren van de BV en ook niet door privecrediteuren van de bestuurders.
Actio Pauliana: is de rechtshandeling tot oprichting van een BV met het doel privecrediteuren te benadelen, vernietigbaar door de schuldeisers? Het lijkt me dat in dit geval aan de voorwaarden voor het succesvol instellen van de Actio Pauliana voldaan is.
Met vriendelijke groet,
Marja Verstralen |
|
|
|
 |
|