|
Auteur |
Bericht |
gaste
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 06 aug 2007 21:06 Onderwerp: borg |
|
|
Vraag;
Stel iemand wordt opgepakt voor een misdrijf. familielid betaald borg. verdachte komt vrij tot aan rechtszaak, maar maakt zich gelijk uit de voeten.
Wat voor gevolgen kan dit hebben voor degene die borg stond? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 06 aug 2007 21:46 Onderwerp: |
|
|
Je hebt te veel films gezien . In Nederland worden verdachten niet op borgtocht vrijgelaten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 06 aug 2007 21:55 Onderwerp: |
|
|
Hoewel borgbetaling in Nederland niet is uitgesloten, zoals blijkt uit art 80 Sv, komt het voorzover ik weet niet voor.
Mocht het toch gebeuren, dan vervalt de waarborg som aan de staat als de rechter dat beslist. Artikel 83 Sv bepaalt: "Geschiedt de opheffing [van de schorsing van de voorlopige hechtenis] wegens het niet nakomen van voorwaarden, dan kan bij de beslissing tot opheffing tevens de zekerheid [dit is de borgsom] worden vervallen verklaard aan den Staat. Bestaat de zekerheid in eene verbintenis van den waarborg [dit is bijvoorbeeld het familielid dat te kennen heeft gegeven borg te willen staan], dan wordt deze alsdan bij die beslissing veroordeeld tot het betalen van het als zekerheid gestelde bedrag aan den Staat, ook bij lijfsdwang op hem te verhalen"
Dit betekent dus dat het familielid in principe zelfs in gijzeling kan worden gehouden om de betaling af te dwingen. Dit kan nooit langer zijn dan 6 maanden indien de waarborg het bedrag niet kan betalen, maar kan hervat worden als de waarborg op enig moment wel in staat zou zijn om te betalen. Mocht overigens na het opheffen van de schorsing van de voorlopige hechtenis de verdachte zich ontrekken aan die hervatting van de voorlopige hechtenis, dan vervalt de zekerheid zeker.
Maar goed, zoals gezegd: dit komt niet of nauwelijks voor in Nederland.
En nu moet ik weer verder met privaatrecht  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 06 aug 2007 22:04 Onderwerp: |
|
|
komodo schreef: | Hoewel borgbetaling in Nederland niet is uitgesloten, zoals blijkt uit art 80 Sv, komt het voorzover ik weet niet voor. |
Pfff, ik heb niets gezegd.  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 06 aug 2007 23:52 Onderwerp: |
|
|
Het komt wel voor, maar inderdaad niet zo heel vaak.
Een recent arrest over deze kwestie: HR 12 september 2006, nr. 01924/05 _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 07 aug 2007 0:30 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Het komt wel voor, maar inderdaad niet zo heel vaak.
Een recent arrest over deze kwestie: HR 12 september 2006, nr. 01924/05 |
AX3752 _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 07 aug 2007 8:20 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het arrest.  |
|
|
|
 |
gaste
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 07 aug 2007 18:26 Onderwerp: |
|
|
"Je hebt te veel films gezien Wink. In Nederland worden verdachten niet op borgtocht vrijgelaten"
Je bent nooit te oud om te leren.
Dit ging trouwens niet om een zaak in Nederland maar in het buitenland. En geen film dus.
Borg was al betaald en verdachte maakte zich gelijk uit de voeten.
Wilde dus weten of de "borg" alleen zijn geld kwijt was, of dat er nog andere "strafmaatregelen" zouden kunnen volgen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 07 aug 2007 18:51 Onderwerp: |
|
|
gaste schreef: | Je bent nooit te oud om te leren. |
Zo heb ik inderdaad ondervonden
Quote: | Dit ging trouwens niet om een zaak in Nederland maar in het buitenland. En geen film dus. |
Dus toch het buitenland. In het algemeen lijkt het mij dat de borg typisch slechts zijn geld kwijt zal zijn (voor zover de borg verder niets valt te verwijten!). Of die algemene regel ook van toepassing is op het specifieke maar onbekende land waar het hier om gaat, valt natuurlijk niet met zekerheid te zeggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 07 aug 2007 20:18 Onderwerp: |
|
|
gaste schreef: | Wilde dus weten of de "borg" alleen zijn geld kwijt was, of dat er nog andere "strafmaatregelen" zouden kunnen volgen. | Eh ja .... van borg richting gevlucht familielid, denk ik  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|