|
Auteur |
Bericht |
diderick
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 29 jul 2007 21:00 Onderwerp: interpretatie BW5 erfscheidingen |
|
|
ik ben slechts een drs ing, dus geen rechtenstudent cq mr.
ik weet dus niet of dit onderwerp in burgerlijk recht of civiel recht thuis hoort.
het betreft een interpretatiekwestie van enige artikelen uit het burgerlijk wetboek.
ik begin voorlopig maar met 1 vraag:
BW5 titel 4 art 43 geeft een definitie van een muur als erfscheiding. voldoet een traliescherm van 1.40 m of 2.00 m geheel begroeid met groenblijvende hedera (is een klimplant) aan de definitie? of moet je dit toch als heg aanmerken? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 29 jul 2007 22:55 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij valt dat onder "muur" in de zin van 5:43 BW.
Het maakt alleen bij een traliewerk voor de doorzichtigheid wat uit of er beplanting op zit (in het door jou genoemde voorbeeld zit die er op, waardoor ondoorzichtigheid ontstaat), maar een schutting is een schutting (of muur, dus), of die nu begroeid is of niet.
Maar vertel eens over de achtergrond van je vraag. Wat is de situatie? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
diderick
|
Geplaatst: ma 30 jul 2007 20:48 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je antwoord simone.
De situatie is als volgt:
de gemeente denkt een leuke oplossing gevonden te hebben gevonden om woningen af te schermen van de publieke ruimte. Ze gebruiken deze artikelen van BW5 titel4, die vlgs mij door de wetgever voor "gewone" buren zijn bedoeld. Vlgs art 49 mogen ze, nu ik van jou hoor dat bedoelde afscheiding als scheidingsmuur kan worden beschouwd, deze muur niet op de erfscheiding van mijn woning en de strook (ca 2 meter breed) gemeentegrond zetten. Ze willen deze nu 0,50 meter uit de erfscheiding zetten, op gemeentegrond dus, als ware het een heg. Ikzelf denk dat dit niet mag, maar heb niet genoeg kennis van deze zaken (evt jurispudentie).
Als ze het hier echter voor elkaar krijgen (betreft ca 50-100 koopwoningen), kunnen ze dat straks voor elke woning in nederland doen!
Ik ben benieuwd naar je antwoord. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 30 jul 2007 20:53 Onderwerp: |
|
|
Die publieke ruimte is openbare weg? Waarom zou de gemeente woningen van de openbare weg willen afschermen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
diderick
|
Geplaatst: wo 01 aug 2007 22:32 Onderwerp: |
|
|
>bona fides.
Een klein aantal huurders en kopers houdt z'n tuin niet goed bij.
Ipv hiertegen actie te ondernemen heeft men gemeend het zicht op alle tuinen te ontnemen vanaf de openbare weg. Vandaar.
Maar weet je ook een antwoord op mijn vraag? |
|
|
|
 |
|