Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 23:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

fraude tijdens WSNP
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Entanglement

Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 15 jul 2010 11:52    Onderwerp: fraude tijdens WSNP Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie kan mij adviseren in deze moeilijke kwestie?

Begin 2004 ben ik aangevallen door een familielid (waar ik al jaren de contacten mee verbroken heb), die daarna zijn hond op mij in heeft laten bijten en toen ik bloedend op de grond lag (openbaar terrein) mij op mijn hoofd geslagen en in mijn nek/rug geschopt heeft. Dit persoon heeft mij daarna gewond op straat laten liggen en ging 10 meter verderop een sigaretje roken.
Ik moest zelf 112 bellen, waarna er ambulance en politie arriveerde.

Hierna is de dader veroordeeld voor het betalen van een schadevergoeding (december 2005) waarna de dader in hoger beroep ging en de kanton rechter het vonnis in augustus 2006 ongewijzigd liet.

Hierna heeft er tot op heden geen betaling plaatsgevonden, maar wél heeft de dader vanaf het incident mij meerdere keren bedreigt en ook gedupeerd (gemeld bij politie).

Juni 2008 zou de deurwaarder beslag leggen op vermogen van de dader, waarna bleek dat de dader ineens in de WSNP was toegelaten.
Mijn schadevergoeding is in de lijst van schuldeisers opgenomen.

Begin dit jaar stuurt de dader mij ineens (weer) een brief met allerlei beschuldigingen, waaronder dat deze mij beschuldigd van (o.a.) een valse aangifte en het manipuleren van de getuigen in de zaak van het incident.
De dader schrijft mij geregeld beschuldigende brieven (met eigen naam of anoniem) rond de datum van het incident.
Dit is zeer pijnlijk voor mij, gezien ik er elk jaar op die manier aan herinnerd word en daarbij er een zekere dreiging uitgaat in de brieven, aangezien de dader schrijft dat deze 'claimt' dat ik verantwoordelijk ben voor alle punten die de dader beschrijft in de brieven en deze vergoed wilt zien van mij.
Het komt erop neer dat de dader van mening is dat hij slachtoffer is van mij.

Na deze brief van begin dit jaar, is de dader ook weer bij mijn huis gesignaleerd.
Ik heb toen besloten mijn advocaat te benaderen om een contact/straatverbod aan te gaan vragen, gezien ik dit alles achter mij wil laten en de dader constant mijn leven weer overhoop gooit.
Tevens had ik vernomen dat de dader de WSNP was uitgegooid, dus heb ik mijn advocaat ook gezegd de schadevergoeding te gaan innen.

Ondertussen ben ik benaderd door mensen die zeggen gedupeerd te zijn/opgelicht te zijn door de dader, waaruit blijkt dat dader tijdens de WSNP vermogen achterhield (het vermogen waar de deurwaarder destijds beslag op wilde leggen).

Nu blijkt dat de dader tóch nog in de WSNP zit, de vorige bewindvoerder ontslagen is wegens onenigheid met de dader.

Ik heb contact opgenomen met de nieuwe bewindvoerder en verteld dat ik benaderd ben door mensen en ik van het achterhouden van het vermogen bewijs heb.
De bewindvoerder liet blijken hier een beetje bezwaar tegen te hebben, vanwege empathie naar de dader en vroeg mij of ik dit kon begrijpen.

Ik heb hem gezegd dat ik daar als schuldeiser geen begrip voor heb.
Hierna vroeg de bewindvoerder mij de bewijzen naar hem op te sturen, zodat hij dit kon bekijken.

Nu zijn mijn vragen:

Waar moet ik zijn om deze fraude aan het licht te brengen?
Ik heb (gezien de reactie van de bewindvoerder) weinig vertrouwen dat dit opgehelderd wordt.
De rechter-commissaris is op de hoogte van het achtergehouden vermogen van de dader, maar hier is niets mee gedaan (ik vermoed dat de vorige bewindvoerder hiermee aan de slag is gegaan, dat het de dader daardoor te heet onder de voeten werd en de vorige bewindvoerder ontslagen is).

De dader heeft IN de WSNP inmiddels al bijna 3.000,- nieuwe schulden gemaakt.
Dit mag toch niet?

Daarnaast vond ik op internet dat de WSNP niet wordt toegekend aan iemand die 5 jaar voor de aanvraag een strafbaar feit gepleegd heeft.

Hoe kan het dan dat de dader (gezien het strafbare feit begin 2004) wél in de WSNP is toegelaten in juni 2008?

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor wat de strafbare feiten betreft: uit je post maak ik niet op of de dader nu strafrechtelijk werd veroordeeld of "slechts" tot het betalen van een schadevergoeding. Het 2e is nml geen strafrechtelijke veroordeling.

Als de dader vermogen heeft achtergehouden neem ik aan dat hij in ieder geval valsheid in geschrifte heeft gepleegd bij het invullen en ondertekenen van overeenkomsten in het kader van de WSNP. Hij zal ergens verklaard hebben niet te beschikken over vermogen. Je zou hier aangifte van kunnen doen bij de politie. Zorg wel dat je over echt duidelijke bewijzen beschikt anders heeft dat weinig zin. Of de zaak vervolgens ook opgepakt wordt zal afhangen van prioriteiten etc.
Entanglement

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo LM,

Heel erg bedankt voor je reactie.

Ik weet niet precies hoe de strafzaak gelopen is, mijn advocaat heeft de stukken niet naar mij gestuurd i.v.m. de emotionele impact die dit op mij had.
Ik heb mijn advocaat inmiddels gevraagd hoe dit zit.
Wél weet ik dat de politie mij in het ziekenhuis opzocht, met de vraag of ik aangifte wilde doen van mishandeling, dit heb ik toen gedaan.

De politie heeft dit toen in behandeling genomen.

Je adviseerd mij aangifte te doen bij de politie, gezien het achterhouden van vermogen, moet ik dan aangifte doen van valsheid in geschrifte of van fraude?

Mijn ervaring is (helaas) dat de politie mij telkens wegstuurd (en ook anderen die gedupeerd zijn door dit familielid) met de woorden:
.....(naam familielid) ? Tja, daar kunnen wij weinig aan doen, hij weet té goed hoe alles werkt.

Dus mijn vraag is ook, waar zou ik aangifte moeten doen? In mijn eigen woonplaats of de woonplaats van de dader?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn reactie.

Groetjes
BG

BG

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 11:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien je nauwe betrokkenheid en het feit dat je er ook emotioneel bij betrokken bent, zou ik je adviseren dit voor te leggen aan je advocaat. Je advocaat weet als het goed is ook hoe jij aan je geld zou moeten kunnen komen.
LM

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een aangifte doe je in beginsel in de plaats waar het strafbare feit gepleegd werd, in dit geval lijkt mij dat de woonplaats van de verdachte.

Realiseer je wel dat dit een lastige zaak is en ik kan mij de reactie van de politie wel voorstellen. Jij zult goed gedocumenteerd daar moeten aankomen en de vraag is of je dat lukt. Jij weet wellicht niet precies wat de verdachte heeft verklaard in het kader van de schuldsanering. Misschien heeft hij het wel gemeld of ligt het allemaal wat genuanceerder. Hoe hard kan jij maken dat hij wel vermogen had, maar dit niet heeft gemeld? Dat zou je eigenlijk moeten weten en vervolgens met de harde bewijzen dat hij daar over (op papier) heeft gelogen, daarmee pleegde hij valsheid in geschrift. Oplichting zie ik vooralsnog niet.

Je kan ook proberen afspraken te maken met de bewindvoerder. Dat je een serieuze reactie verdacht en anders een klacht indient.
Entanglement

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Gezien je nauwe betrokkenheid en het feit dat je er ook emotioneel bij betrokken bent, zou ik je adviseren dit voor te leggen aan je advocaat. Je advocaat weet als het goed is ook hoe jij aan je geld zou moeten kunnen komen.

Ja, dat heb ik al vaker geadviseerd gekregen, maar ik heb de indruk dat ik constant alles moet uitzoeken, van mijn advocaat hoor ik weinig tot niets momenteel.

Ik heb de indruk dat mijn advocaat niet goed weet wat hij hiermee moet, het is een advocaat in familierecht. Misschien een andere advocaat zoeken?
Entanglement

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Een aangifte doe je in beginsel in de plaats waar het strafbare feit gepleegd werd, in dit geval lijkt mij dat de woonplaats van de verdachte.

Dit familielid was tijdens toekenning wsnp woonachtig in mijn woonplaats, tijdens wsnp verhuisd naar een andere plaats. Heb ik het goed begrepen dat ik dan tóch in mijn eigen woonplaats moet zijn?

LM schreef:
Realiseer je wel dat dit een lastige zaak is en ik kan mij de reactie van de politie wel voorstellen. Jij zult goed gedocumenteerd daar moeten aankomen en de vraag is of je dat lukt. Jij weet wellicht niet precies wat de verdachte heeft verklaard in het kader van de schuldsanering. Misschien heeft hij het wel gemeld of ligt het allemaal wat genuanceerder. Hoe hard kan jij maken dat hij wel vermogen had, maar dit niet heeft gemeld? Dat zou je eigenlijk moeten weten en vervolgens met de harde bewijzen dat hij daar over (op papier) heeft gelogen, daarmee pleegde hij valsheid in geschrift. Oplichting zie ik vooralsnog niet.

Ik heb inmiddels de verslagen van de wsnp binnen, daar verklaard dit familielid het vermogen 5 jaar geleden verkocht te hebben (er is een koopovereenkomst getoond) Het persoon dat meegewerkt heeft aan deze koopovereenkomst heeft 3 jaar geleden mij aangeschreven dat dit een onjuiste overeenkomst is, gezien het familielid anders geen uitkering kon aanvragen. (Deze correspondentie heb ik bewaard).
Dit familielid heeft dit persoon ook geprobeerd te duperen d.m.v. het achterhouden van waardegoederen (zeg ik het zo goed), waarna dit persoon contact zocht met de politie en zwaaide met de onjuiste overeenkomst (als hij zijn waardegoederen niet mee kreeg, dan zou hij het vermogen, dat op de overeenkomst hem toebehoorde, meenemen). Hierna kon hij gewoon zijn eigen goederen ophalen.
Het vermogen betreft goederen die geregistreerd zijn, die staan nog steeds op naam van dit familielid. Dit jaar heeft dit familielid een ander 'slachtoffer' zover gekregen wat 'over te nemen' alleen dit persoon heeft tot op heden de geregistreerde goederen niet op naam gekregen (en kan nu ook niet aantonen dat dit hem toebehoord en ondervind hier nu problemen van).

LM schreef:
Je kan ook proberen afspraken te maken met de bewindvoerder. Dat je een serieuze reactie verdacht en anders een klacht indient.

Contacten met de nieuwe bewindvoerder zijn net gemaakt, al gaat dit stroef (zie begin topic). Ik heb mijn advocaat ook al gevraagd wat mijn rechten zijn als schuldeiser als deze bewindvoerder hier niets mee doet. Ik heb enkele bewijsstukken naar die bewindvoerder opgestuurd en meegedeeld dat dit nog maar een kleine greep is uit een stapel van 64 stukken (die ook al bij de rechter-commissaris liggen sinds vorig jaar).

Ik heb begrepen dat als iemand uit de wsnp wordt gezet, dat de bewindvoerder dan geen salaris uitgekeerd krijgt, ik kan dus ook wel weer begrijpen dat die bewindvoerder inziet dat al zijn werkzaamheden niet betaald zullen worden en er niet om zit te springen om dit uit te zoeken.
Ik vind het gewoon niet acceptabel als dit de rede is dat er geen recht wordt toegepast, dus ik heb hier dan ook moeite mee.

Ik hoop dat ik wat meer duidelijk heb kunnen maken, zodat ik geadviseerd kan worden hoe ik dit kan aanpakken. Ik begrijp ook wel dat ik sterker zal staan als alle gedupeerden aangifte zouden doen, maar ik hoor vooral dat men bang is voor 'tegenacties' van dit familielid.
Entanglement

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even een vraag, hoe zit het met die nieuwe schulden die zijn gemaakt tijdens de wsnp?
Het betreft een nieuwe belastingschuld, huurschuld en energieschuld.

Alleen de energieschuld wordt in het rapport aangehaald als 'gemotiveerd' toegelicht door de schuldenaar, de rest wordt niet over geschreven.

Is dit voldoende om iemand in de wsnp te houden?

Dan heb ik wederom een vraag, mijn advocaat schreef in zijn laatste brief aan mij, dat ná de schuldsanering hoogstwaarschijnlijk 100% niet wordt uitgekeerd, wegens onvoldoende geld dat in de pot belandt (familielid geeft aan niet te kunnen werken en heeft een uitkering).

Klopt het dat mijn 'schadevergoeding' dan inderdaad niet meer opeisbaar is? Ik had begrepen dat de 'schone lei' niet voor schadevergoedingen geldt. (Ook dit heb ik gevraagd aan mijn advocaat in mijn schrijven terug, maar geen antwoord tot op heden).
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 13:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Ik heb begrepen dat als iemand uit de wsnp wordt gezet, dat de bewindvoerder dan geen salaris uitgekeerd krijgt, ik kan dus ook wel weer begrijpen dat die bewindvoerder inziet dat al zijn werkzaamheden niet betaald zullen worden en er niet om zit te springen om dit uit te zoeken.

Ik heb niet genoeg kennis van de materie die hier speelt om je te helpen, maar ik kan je verzekeren dat een ambtenaar gewoon zijn loon krijgt uitbetaald wanneer iemand de WSNP uit wordt gezet. Ik weet van bekenden die als ambtenaar wekzaam zijn in dit vakgebied dat het veelvuldig voorkomt dat er mensen uit de WSNP worden gezet. Het zou natuurlijk van de gekke zijn als er daarom loon ingehouden zou kunnen worden.

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Quote:

Ik heb niet genoeg kennis van de materie die hier speelt om je te helpen, maar ik kan je verzekeren dat een ambtenaar gewoon zijn loon krijgt uitbetaald wanneer iemand de WSNP uit wordt gezet. Ik weet van bekenden die als ambtenaar wekzaam zijn in dit vakgebied dat het veelvuldig voorkomt dat er mensen uit de WSNP worden gezet. Het zou natuurlijk van de gekke zijn als er daarom loon ingehouden zou kunnen worden.

Wat ik nu weet, is dat deze bewindvoerder aangesloten is/werkzaam is vanuit een advocatenkantoor. Dus daar dan ook zijn inkomsten van krijgt.

Wat ik begrepen had (googlen) was dat als een bewindvoerder extra uren gemaakt had, hij dit op het eind van de schuldsanering bij de rechter moet neerleggen en de rechter dan bepaald of hij die extra uren uit de boedel betaald krijgt.
Het lijkt mij dan ook aannemelijk dat het kantoor waar hij werkt, niet juicht als hij extra uren in een schuldsanering steekt als dit 'niet hoeft' (ervan uitgaande dat het niet zeker is als die vanuit de boedel betaald worden)...

Of heb ik dit verkeerd gelezen?

Nou ja, ik vind in ieder geval dat dit geen invloed mag hebben op de hele situatie zoals die er nu ligt, dat moet die man toch ook begrijpen, daarbij zegt hij zelf dat hij de schuldeisers vertegenwoordigd..
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 22 jul 2010 8:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geem idee. Wel verschilt hetgeen wat je nu aandraagt nogal met wat je eerder aangeeft over het niet ontvangen van salaris.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds