Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Roel54
Leeftijd: 71 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 31 jul 2007 14:19 Onderwerp: Alimentatie verlagen meerderjarige kinderen |
|
|
Goedemiddag,
Mijn beide kinderen resp. 18- en negentien jaar oud, ontvangen van mij
sinds 10 jaren alimentatie. Op dit moment is dit het bedrag van 250,- per kind, per maand.
Beiden studeren nog; mijn zoon beroepsonderwijs (18), en mijn dochter(19) gaat HBO doen.
Beiden zullen dan een studietoelage ontvangen. Ik vermoed rond de
200,- euro per persoon. Dit zal ook zijn gevolgen hebben voor de aftrekpost "levensonderhoud kinderen" bij de belasting. Tevens hebben beiden een bijbaantje waar ze ook inkomsten uit verkrijgen.
Bij een rechtszaak van mijn stiefzoon i.z. verhoging alimentatie jegens zijn vader, werd door de familierechter uitspraak gedaan, dat een man/jongen van zijn leeftijd (19), moet kunnen rondkomen met een "inkomen" van 512,- euro. Hij kreeg geen alimentatie meer. Hij volgt een opleiding tot monteur. 4 dagen werken, en 1 dag studeren.
Mijn vraag in deze: Ik wil graag met mijn eigen kinderen rond de tafel gaan zitten, en bespreekbaar proberen te maken voor verlaging van hun alimentatie.
Wat kunt u mij adviseren.
Met vriendelijke groet, Roel Struik |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 31 jul 2007 15:16 Onderwerp: |
|
|
Bedoel je met studietoelage studiefinanciering? Ik begrijp niet goed waarom dat invloed heeft op aftrekposten die jij kunt opvoeren.
Het lijkt mij dat studerende kinderen niet kunnen worden gezien als personen die in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Tot hun 21e hebben ze dan recht op kinderalimentatie. Voor de studiefinanciering wordt ook uitgegaan van de ouderlijke bijdrage.
Onderhandelen met de kinderen over een nieuw bedrag is natuurlijk mogelijk, maar als puntje bij paaltje komt (dwz je laat de rechter de knoop doorhakken) kun je, denk ik, hun inkomsten uit een bijbaantje niet verrekenen met jouw bijdrage. Tenzij dat baantje echt "werk" is waar ze van zouden kunnen leven, want dan vervalt jouw onderhoudsplicht.
Hoe redelijk of onredelijk een bedrag van 250 euro per kind per maand is kan ik verder niet zeggen. Daarvoor zou je het hele financiële plaatje moeten kennen (en bij het NIBUD moeten zijn).
Dit is slechts hoe ik het zie; veel kennis van alimentatiezaken heb ik niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 31 jul 2007 22:33 Onderwerp: |
|
|
Als het goed is gaat dat geld niet op aan leuke dingetjes voor de kinderen, maar aan hun levensonderhoud in het algemeen (school, boeken, eten, kleding etc). Dat hoef jij natuurlijk niet alleen te dragen.
Het bedrag dat jij noemt zal wel een normbedrag zijn voor de alimentatie, maar k zou het helemaal niet onredelijk vinden als je gaat praten met de kinderen.
Van kinderalimentatie of alimentatie in het algemeen weet ik te weinig. Wel denk ik dat je er voor moet opletten dat het niet alleen bij informele afspraken blijft; dat die eventuele verlaging ook formeel wordt vastgesteld. Anders krijg je misschien achteraf gezeur/vorderingen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|