Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 4:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Abusievelijk aanzegging beroep in cassatie gekregen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RaZoR

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2007 22:35    Onderwerp: Abusievelijk aanzegging beroep in cassatie gekregen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo mensen,

Dit is mijn eerste bericht hier. Februari dit jaar ben ik vrijgesproken van het overtreden van de maximumsnelheid (strafrecht, eerste aanleg). Voor geïnteresseerden: http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewtopic.php?t=31323&sid=6528068fdd685cef2672028996456280

Ongeveer twee weken later kreeg ik een brief van de OvJ getiteld 'aanzegging beroep in cassatie'. Ik heb er zelf toen overheen gelezen, maar dit had natuurlijk 'aanzegging hoger beroep' moeten zijn, zonder 'in cassatie'. Zover is het nog niet Laughing

Vorige week kreeg ik de dagvaarding met datum waarop het hoger beroep dient en vandaag onverwacht een excuusbrief namens de advocaat-generaal dat er een vergissing is gemaakt zoals ik hierboven heb beschreven en dat dit inmiddels voor de OvJ is rechtgezet.

Op zich wil ik wel een inhoudelijke uitspraak in het hoger beroep, maar
- is zo'n foutje reden voor niet-ontvankelijk verklaring?
- Kan dit zomaar gecorrigeerd worden?
- Is dat niet te laat i.v.m. de 14 dagen die ervoor staat?
- Is de brief van de OvJ aan de rechtbank misschien wél correct geweest en alleen de 'aanzegging' aan mij foutief?

Mzzl,
RaZoR
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 7:20    Onderwerp: Re: Abusievelijk aanzegging beroep in cassatie gekregen Reageer met quote Naar onder Naar boven

RaZoR schreef:
Hallo mensen,

Dit is mijn eerste bericht hier. Februari dit jaar ben ik vrijgesproken van het overtreden van de maximumsnelheid (strafrecht, eerste aanleg). Voor geïnteresseerden: http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewtopic.php?t=31323&sid=6528068fdd685cef2672028996456280

Ongeveer twee weken later kreeg ik een brief van de OvJ getiteld 'aanzegging beroep in cassatie'. Ik heb er zelf toen overheen gelezen, maar dit had natuurlijk 'aanzegging hoger beroep' moeten zijn, zonder 'in cassatie'. Zover is het nog niet Laughing

Vorige week kreeg ik de dagvaarding met datum waarop het hoger beroep dient en vandaag onverwacht een excuusbrief namens de advocaat-generaal dat er een vergissing is gemaakt zoals ik hierboven heb beschreven en dat dit inmiddels voor de OvJ is rechtgezet.

Op zich wil ik wel een inhoudelijke uitspraak in het hoger beroep, maar
- is zo'n foutje reden voor niet-ontvankelijk verklaring?

Het begint er al mee dat voor zover ik weet op grond van Sv 409 het OM een mededeling van appel moet betekenen aan de verdachte. Overtreding hiervan hoeft overigens - volgens T&C - geen nietigheid tot gevolg te hebben, maar het kan wel.

In ieder geval, zo lees ik daar, mag de dagvaarding niet uitgebracht worden zolang de mededeling van het appel niet aan de verdachte is betekend.

Mijn vraag is dus of u de aanzegging cassatie gewoon heeft ontvangen of dat deze aan u betekend is?
Bekijk de homepage
ydneW

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zover ik kan nagaan is dit geen rede voor niet ontvankelijk verklaring. Naar ik begreep is deze fout niet gemaakt in de dagvaarding en als deze verder aan alle eisen van art 261 Sv voldoet is deze iig in orde. Voor verdere redenen waardoor niet ontvankelijkheid zou kunnen onstaan is het vrij simpel om de zogenaamde stappen (voorvragen) van art 348 Sv te doorlopen. Deze zijn vrij duidelijk.

Veel succes
RaZoR

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De foutieve 'aanzegging cassatie' begin dit jaar heb ik volgens mij gewoon per post gekregen. Nooit aan gedacht dat dit van belang zou kunnen zijn, dus de envelop heb ik weggegooid. De dagvaarding die ik daarna kreeg is wel correct en heb ik op het postkantoor op moeten halen. In de excuusbrief staat dat de foutieve aanzegging cassatie 'aan mij in persoon is betekend' dus dat zal dan wel...

Al met al lijkt het er op dat ik waarschijnlijk niets met deze fout/vergissing ga bereiken? Bovendien ben ik geen jurist dus ik brand mijn vingers er niet aan. Ik ga wel inhoudelijk op de zaak in tijdens de zitting. Als ik zo weer win geeft dat ook een beter gevoel.

Bedankt voor jullie hulp.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RaZoR schreef:
De foutieve 'aanzegging cassatie' begin dit jaar heb ik volgens mij gewoon per post gekregen. Nooit aan gedacht dat dit van belang zou kunnen zijn, dus de envelop heb ik weggegooid. De dagvaarding die ik daarna kreeg is wel correct en heb ik op het postkantoor op moeten halen. In de excuusbrief staat dat de foutieve aanzegging cassatie 'aan mij in persoon is betekend' dus dat zal dan wel...

assumption is the mother of all fuckups.

Ik zou op zijn minst het verweer voeren dat elementaire vormen verzuimd zijn, omdat er geen aanzegging appel is betekend en dat derhalve het OM niet ontvankelijk moet worden verklaard.
Quote:

Al met al lijkt het er op dat ik waarschijnlijk niets met deze fout/vergissing ga bereiken? Bovendien ben ik geen jurist dus ik brand mijn vingers er niet aan. Ik ga wel inhoudelijk op de zaak in tijdens de zitting. Als ik zo weer win geeft dat ook een beter gevoel.

Waarom laat je je niet bijstaan door een jurist? Er zijn er vast wel die dat vanwege de inhoud van zaak om niet willen doen. Ook advocaten worden wel eens geflitst Smile (ik tenminste wel)
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2007 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of je als verdachte zelf ook het dossier van de griffie mag inzien, maar een advocaat mag dat wel. Mijn tip: even naar de datum kijken waarop het HB is aangetekend (moet binnen 14 dagen na het RB-vonnis). Voor "je weet maar nooit".

En ik zou op zijn minst ter zitting gaan piepen over de gang van zaken en evt opgewekte verwachtingen dat er verder geen vervolg aan zou komen.

Maar je zaak is toch ook sterk?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds