|
Auteur |
Bericht |
Martine Redacteur
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 485
|
Geplaatst: wo 23 aug 2006 20:26 Onderwerp: Brand op werkplek: wat te vorderen? |
|
|
Een vraagje: stel je kunt een poosje niet gaan werken omdat je werkplek is afgebrand buiten jouw schuld en buiten de schuld van de werkgever. Je wilt (een gedeelte van) je loon over die periode vorderen. Maar wat kun je (in theorie) nog meer vorderen? Vakantiedagen over die periode; andere dingen?
Hebben jullie een idee hierover? |
|
|
|
 |
Sleepy
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 23 aug 2006 20:56 Onderwerp: |
|
|
Lijkt mij dat je gewoon recht hebt doorbetaling van het loon zoals dat gewoonlijk ook is... Verder is het aan je werkgever om te zorgen dat hij de mogelijkheid biedt om je werk verder te verrichten... biedt je dus altijd als beschikbaar voor werk aan en laat hem verder gewon uitbetalen...
Groetjes.. Sleepy |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 24 aug 2006 10:11 Onderwerp: |
|
|
Quote: | 7:628 BW
1. De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever dient te komen. |
Een brand in het bedrijfspand komt voor rekening en risico van de werkgever. Deze zal dus het gehele loon dienen door te betalen. Opbouw van vakantiedagen gaat gewoon door.
Voor de werkgever levert dit schade op, wel loon betalen maar maar geen tegenprestatie krijgen. Voor deze schade had hij zich kunnen verzekeren, en mogelijk is hij hier ook voor verzekerd.
Het is nu aan de werkgever om zo snel mogelijk voor een andere werkplek te zorgen. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
baba
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 18 sep 2006 17:58 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij kan dit nog gepreciseerd worden. Mij lijkt dat je ook aanspraak kunt maken op de verhoging wegens vertraging en op de wettelijke rente.
De verhoging is de 4 t/m 8e dag 5% per dag en daarna voor elke opvolgende dag 1% tot maximaal 50% (!)
Art. 7:628 jo. 7:625 jo. 6:119 BW
Als je dit aan je werkgever verteld dan komt hij misschien ook tot inzicht dat het misschien het beste is als hij/zij jouw loon op tijd betaald. Het is dan een win-win situatie, jij krijgt je loon en je werkgever hoeft de verhogingen niet te betalen. |
|
|
|
 |
MrWhite
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 14 jul 2007 20:55 Onderwerp: |
|
|
Let wel dat de werkgever zich altijd kan beroepen op overmacht (... in redelijkheid voor rekening van de werkgever dient te komen). _________________ "The greatest obstacle to discovery is not ignorance -- it is the illusion of knowledge."
-- Daniel J Boorstin |
|
|
|
 |
nako
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 20 jul 2007 11:00 Onderwerp: |
|
|
Wanneer de hele zaak gesloten wordt (ivm bijvoorbeeld heropbouw) en
de werkgever heeft tijdelijk geen werk voor jou, kan de werkgever volgens mij naar het UWV toestappen voor een tijdelijke inkomensvoorziening. Zolang het contract niet ontbonden wordt (door overeenstemming beide partijen, ontslagvergunning of uitspraak kantongerecht) blijft hij betalingsplichtig! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 20 jul 2007 11:11 Onderwerp: |
|
|
Mee eens. Een beroep op overmacht gaat niet snel op, juist omdat de kosten in redelijkheid al snel voor rekening van de werkgever komen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|