|
Auteur |
Bericht |
Reint
Leeftijd: 83 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 20 dec 2006 18:17 Onderwerp: Alleenstaand of samenwonend voor de AOW - Beroep op Privacy |
|
|
Mijn AOW-uitkering is geschorst omdat ik weiger vragen te beantwoorden die vallen op terrein van mijn persoonlijke levenssfeer. Ik woon op hetzelfde adres als mijn huisgenoot. We betalen ieder 50% van de woonlasten en dat is dat. Mijn financiën zijn mijn privéterrein, wat dat betreft doe ik alles alleen.
Een ambtenaar van de SVB is bij me geweest. Ik heb daar een videoverslag van gemaakt. Nu, ruim een maand later krijg ik de schorsing van 3 maanden, en kan bezwaar maken tegen de maatregel. Op welke wetten/regelingen/uitspraken kan ik een beroep doen?
De video is te zien op de website http://www.zeeteevee.nl , onder 'Privacy'.
Daar staat ook op de nieuwspagina een kopie van de SVB brief.
Met vriendelijke groeten,
Reint Laan |
|
|
|
 |
Mirjam28
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 70
|
Geplaatst: wo 20 dec 2006 19:06 Onderwerp: |
|
|
Wat is dan precies het probleem? Ik bedoel: u woont overduidelijk samen, en wil dat wel tegen ons (iedereen die het leest) zeggen, maar niet tegen de SVB..
Het is toch best redelijk dat als je iets van de overheid krijgt, (de premie die je betaalt staat in geen verhouding met de kosten) ze dan onderzoeken of je daar recht op hebt?
Als je met iemand samenwoont heb je minder geld nodig om rond te komen. Je kunt dan bijvoorbeeld je huur delen. Dan is het toch ook logisch dat iemand wiens vrouw bijvoorbeeld overleden is wat meer geld krijgt?
Ik ben benieuwd wat u er van vind! |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: wo 20 dec 2006 19:12 Onderwerp: |
|
|
Mirjam28 is me net voor. De SVB is gerechtigd om te onderzoeken of u al dan niet samenwoond. Zij moet immers kunnen vaststellen of u recht heeft op een alleenstaanden-AOW of een 'gehuwden'-AOW (dat laatste is de officiële term waar ook huisgenoten/samenwoners onder vallen, tenzij u bloedverwanten in de rechte lijn bent, d.w.z. vader en zoon/moeder en dochter, etc.)
Huisgenoten worden -ook blijkens de bestaande jurisprudentie- al heel snel als 'gehuwden' aangemerkt in de zin van de AOW (en andere socialezekerheidswetten). Alleen als u kunt aantonen dat álles gescheiden is, incl. huishouden (apparatuur e.d.) en dat u alleen de noodzakelijke dingen samen deelt (zoals een opstalverzekering, omdat die nu eenmaal niet gesplitst kan worden als het één huis betreft), kunt u toch in aanmerking komen voor een alleenstaanden-AOW. En dat is nu juist het probleem: dat wilt u kennelijk niet.
Nu de SVB formeel niet kan vaststellen op welke AOW u recht heeft (alleenstaanden- of 'gehuwden'-norm), omdat u weigert inlichtingen te verstrekken, is zij gerechtigd de AOW op te schorten. Ik raad u aan toch in te gaan op de informatieverzoeken van de SVB (mits ze redelijk zijn uiteraard, maar enige inzage in de verdeling van de financiële lasten e.d. is onvermijdelijk). Doet u dat niet, dan blijft de AOW vermoedelijk geschorst... _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 20 dec 2006 21:01 Onderwerp: |
|
|
Sluit me aan bij de vorige schrijfsters, maar ik begrijp best dat het lastig kan zijn het belang van privacy af te wegen tegen onder onderzoeksbelang dat de SVB heeft.
Overigens beweert u in het filmpje iets dat niet waar is. U vertelt daar namelijk dat u premie voor uw eigen AOW hebt betaald (of ik moet dat al verkeerd gehoord hebben) en dat daarom ... etc.
De premie voor de AOW wordt echter betaald voor de mensen die het nu nodig hebben. Heel simpel: ik draag nu mijn deel bij voor onder andere uw AOW. Het is niet een soort spaarpot ofzo, zo moet je het niet zien.
Voor het overige verbaasde het me wat dat u ondanks uw wens uw privacy niet te schenden toch zonder blikken of blozen antwoorden geeft bij de vragen over de financiën (bijv. of u wel eens voor elkaar pint of dat er een gezamenlijke bankrekening is).
Maar dat allemaal terzijde. Kern is, dat u vermoedelijk ofwel over uw bezwaar heen moet stappen of de gevolgen van principeel gedrag moet accepteren. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 21 dec 2006 2:40 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het filmpje ook gezien, en ik moet zeggen dat het me toch wel verbaasde hoe ver de man van de SVB nog doorvroeg. Ik had oorspronkelijk het idee dat het al voldoende zou zijn om tot samenwonen te concluderen als ieder 50% van de woonlasten voor zijn rekening neemt (want wat maakt het dan nog uit of een getrouwd stel de hele dag+nacht samen doorbrengt, of gewoon ieder volledig zijn eigen weg gaat?). Maar kennelijk is het voor de wet wél van belang of je lief en leed deelt of niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 21 dec 2006 11:49 Onderwerp: |
|
|
Ja tuurlijk, anders krijgen al die 65-plus kamerbewoners een groot probleem. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 21 dec 2006 23:51 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Ja tuurlijk, anders krijgen al die 65-plus kamerbewoners een groot probleem. |
Klopt natuurlijk. Maar toch is het een beetje vreemd dat je gekort wordt alleen omdat je "innig" met elkaar omgaat.
Het is nodig om het stelsel financierbaar te houden (nou ja, houden...). Maar als je er met een moderne blik naar kijkt is het toch een beetje raar, vind ik. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Reint
Leeftijd: 83 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 22 dec 2006 11:06 Onderwerp: Wat is precies het probleem? |
|
|
Mirjam28 schreef: | Wat is dan precies het probleem? Ik bedoel: u woont overduidelijk samen, .. |
Ik woon overduidelijk met een ander volwassen persoon op hetzelfde adres. Ieder betaalt 50% van de directe woonlasten. Verder voer ik een eigen financiële huishouding.
Als de SVB wil onderzoeken of ik in de termen val voor een uitkering bestemd voor een alleenstaande dan wel die voor een samenwonende, ben ik alleen bereid daar publiekelijk bereikbare gegevens over te verstrekken. Verder doorvragen beschouw ik als een aantasting van mijn privé-sfeer.
Met vriendelijke groeten en dank voor alle reacties op dit forum,
Reint Laan
NB Het verbaast mijzelf ook dat ik op allerlei vragen over bijv. wederzijds gebruik pinpas etc. inging. Ik ben blijkbaar een braaf burger die de overheid maar al te graag van dienst wil zijn. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: vr 22 dec 2006 11:46 Onderwerp: |
|
|
Voor ieders info nog even een quote van Kennisring.nl:
Quote: | Wanneer precies voert u een 'gezamenlijke huishouding'?
Twee volwassenen die in één huis wonen en die samen voor het huishouden of voor elkaar zorgen, vormen een gezamenlijke huishouding. Betaalt u voor uw huisgenoot de boodschappen of kookt u het eten voor beide? Doet uw huisgenoot de was of het onderhoudswerk in huis? Of doet u samen belastingaangifte? Dan voert u waarschijnlijk een gezamenlijke huishouding. Zijn u en uw huisgenoot vroeger getrouwd geweest of hebt u samen een kind? Dan gaat de SVB er vanuit dat u een gezamenlijke huishouding voert.
Er zijn ook situaties waarin twee volwassen die in een huis wonen géén gezamenlijke huishouding voeren:
- Een volwassen kind en een ouder (familie in eerste graad) die samen een huis bewonen vormen geen gezamenlijke huishouding. Woont u samen met een broer, zus of een andere familielid, dan is dat wel een gezamenlijke huishouding.
- Een hospita en een huurder vormen geen gezamenlijke huishouding. Er moet dan wel een huurcontract zijn, de huur mag niet te laag zijn en er moet bewijs van het betalen van de huur zijn. | De normen zijn inderdaad streng, men wil veel van de AOW-gerechtigde weten. Dat zie je niet alleen bij de AOW, maar bijvoorbeeld ook bij WWB-gerechtigden. Kennelijk betaal je een privacy-prijs voor het ontvangen van gelden van de overheid... _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 22 dec 2006 12:54 Onderwerp: Re: Wat is precies het probleem? |
|
|
Reint schreef: | Verder doorvragen beschouw ik als een aantasting van mijn privé-sfeer.
|
Dat is het ook.
Maar aantasting van de privésfeer is niet per definitie onaanvaardbaar. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 22 dec 2006 13:20 Onderwerp: |
|
|
Je kunt je afvragen waarom een samenwonende broer en zus wél recht hebben op ieder 70%. Het idee is wellicht dat je op je 65e je oude vader of moeder in huis kunt nemen.
En wat is het verschil tussen 2 personen die 1 huis huren, en een hospita/huurder (=bijv. huurder/onderhuurder) relatie?
Kennelijk zijn de regels nodig om de persoon die ergens een klein kamertje huurt te beschermen. Anders kun je toch gewoon zeggen "2 mensen in 1 zelfstandige woonruimte = samenwonend". Dan hoef je niet te vragen of ze dezelfde tube tandpaste gebruiken.
Helemaal onredelijk vind ik de privacyinbreuk in het geval van Reint niet. Ieder heeft natuurlijk in ieder geval recht op de AOW voor samenwonenden, en dat is het probleem ook niet. Maar je wilt meer, op basis van regels die dat ook toelaten. Maar die regels stellen condities die met je manier van leven te maken hebben. Ik ben het met je eens dat dit rare regels zijn. Maar zonder die regels ben je gewoon samenwonend. Dus als je er gebruik van wilt maken, dan zul je het spelletje moeten meespelen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mirjam28
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 70
|
Geplaatst: vr 22 dec 2006 13:28 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Je kunt je afvragen waarom een samenwonende broer en zus wél recht hebben op ieder 70%. Het idee is wellicht dat je op je 65e je oude vader of moeder in huis kunt nemen.
En wat is het verschil tussen 2 personen die 1 huis huren, en een hospita/huurder (=bijv. huurder/onderhuurder) relatie? |
Een samenwonende broer en zus hebben toch juist geen recht op ieder 70%? Als ze samen de woonlasten delen voer je net zo goed een gezamenlijke huishouding.
Bij de zoon of dochter die één van zijn ouders in huis neemt: dit is voor de bijstand soms ook een probleem, omdat je dan met iemand je woonlasten deelt heb je geen recht op de alleenstaanden toeslag. |
|
|
|
 |
LeChat
|
Geplaatst: vr 22 dec 2006 14:07 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Je kunt je afvragen waarom een samenwonende broer en zus wél recht hebben op ieder 70%. Het idee is wellicht dat je op je 65e je oude vader of moeder in huis kunt nemen. |
Nou, het idee erachter was vooral dat mensen zich niet gedwongen zouden voelen hun kind de deur uit te schoppen tegen de tijd dat zij (de ouder dus) AOW-gerechtigd zouden zijn. Ter bescherming van de 'nestblijvers' dus. En omgekeerd natuurlijk indirect ook wel om de ouder te beschermen: die komt niet (vanwege het geld) zonder de steun/het gezelschap van zijn/haar inwonende kind te zitten.
Quote: | En wat is het verschil tussen 2 personen die 1 huis huren, en een hospita/huurder (=bijv. huurder/onderhuurder) relatie?
Kennelijk zijn de regels nodig om de persoon die ergens een klein kamertje huurt te beschermen. Anders kun je toch gewoon zeggen "2 mensen in 1 zelfstandige woonruimte = samenwonend". Dan hoef je niet te vragen of ze dezelfde tube tandpaste gebruiken. |
De uitzondering voor hospitahuur wordt gemaakt omdat AOW-ers zich anders gedwongen zagen hun (mede)huurder (= inkomstenbron) eruit te mikken zodra hun AOW erdoor verlaagd dreigt te worden. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 22 dec 2006 14:42 Onderwerp: |
|
|
LeChat schreef: | Nou, het idee erachter was vooral dat mensen zich niet gedwongen zouden voelen hun kind de deur uit te schoppen tegen de tijd dat zij (de ouder dus) AOW-gerechtigd zouden zijn. Ter bescherming van de 'nestblijvers' dus. |
Quote: | De uitzondering voor hospitahuur wordt gemaakt omdat AOW-ers zich anders gedwongen zagen hun (mede)huurder (= inkomstenbron) eruit te mikken zodra hun AOW erdoor verlaagd dreigt te worden. |
En wie beschermt dan de partner van iemand die 65 wordt?  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LeChat
|
Geplaatst: vr 22 dec 2006 15:26 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | En wie beschermt dan de partner van iemand die 65 wordt?  |
Voor zolang het nog duurt krijgt de AOW-er een toeslag als die arme partner, zelf nog jonger dan 65, geen of weinig eigen inkomsten heeft. Na 2015 heeft 'ie dikke pech... _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
|