|
Auteur |
Bericht |
ane
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 12 jul 2007 20:21 Onderwerp: biologische vader |
|
|
ik had een vraag. mijn vriend gaat mijn baby erkennen als de biologische vader. het is nog niet geboren maar we gaan dat wel voor de geboorte regelen.
maar mijn exvriend denkt dat hij de vader is, ik zeg van niet, maar kan hij, als het kind door mijn huidige vriend is erkend daar iets mee?
ik bedoel kan hij proberen het recht te krijgen?  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 12 jul 2007 20:30 Onderwerp: |
|
|
Als hij niet de biologische vader is, zal hem dat in ieder geval nooit lukken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ane
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 12 jul 2007 20:40 Onderwerp: |
|
|
nee, ok. maar als hij echt denkt dat hij mofelijk de vader is kan hij dan een test of iets anders afdwingen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 12 jul 2007 21:28 Onderwerp: |
|
|
ane schreef: | nee, ok. maar als hij echt denkt dat hij mofelijk de vader is kan hij dan een test of iets anders afdwingen? |
Dat valt niet helemaal uit te sluiten. Als hij de vader niet is, lijkt het me verstandig om direct mee te werken. Dan ben je in 1x van alles af.
Maar laten we even aannemen dat het vaderschap niet zeker is. Als jouw huidige vriend eenmaal erkend heeft, dan kan die erkenning in beginsel slechts ongedaan worden gemaakt op de manier beschreven in art 1:205 lid 1 BW, dus op grond dat de erkenner niet de biologische vader is, en dan alleen op verzoek van het kind zelf, de erkenner, of de moeder. Bovendien kunnen de erkenner en de moeder dit alleen indien zij door bedreiging of dwaling tot de erkenning zijn bewogen.
De biologische vader kan de erkenning echter toch proberen vernietigd te krijgen wegens 'misbruik van recht' door de moeder: dat jij je vriend toestemming tot erkenning hebt gegeven, alleen om de biologische vader te schaden. Het lijkt me niet te voorspellen hoe een rechter daarover zou oordelen (en ik ken alle omstandigheden natuurlijk niet), maar het lijkt mij niet op voorhand uit te sluiten dat dit kan lukken.
Natuurlijk moet dan wel eerst 'juridisch' vast staan dat je ex de biologische vader is. Dat kan bijvoorbeeld door een DNA onderzoek. De rechter kan je kind niet echt (fysiek) dwingen tot zo'n onderzoek, maar als je niet meewerkt zou de rechter daar wel de conclusie aan kunnen verbinden dat je ex 'dus' de biologische vader is. Nogmaals, het valt niet te voorspellen of de rechter daadwerkelijk die conclusie zou trekken.
Hoe jouw huidige vriend over de situatie denkt weet ik natuurlijk niet, maar als hij denkt te weten de vader te zijn, maar dat later toch niet blijkt te zijn, dan zou hij ook de erkenning kunnen vernietigen op grond van bedrog.
Als je vriend op de hoogte is van de onzekerheid, maar desondanks wil erkennen, dan kan hij dat later niet meer. Bovendien kun je na de geboorte eenvoudig laten testen of je vriend de biologische vader is. Als hij dat blijkt te zijn, heb je gelijk bewijs dat je ex dat niet is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|