|
Auteur |
Bericht |
nako
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 jul 2007 12:04 Onderwerp: recht op grond |
|
|
Hallo,
Graag zou ik wat advies willen inzake een zaak:
Mijn buurman claimt 30 cm grond die aan "mijn kant" van de afscheiding ligt. De afscheiding is zijn schuur en een houten schutting over de volle breedte tussen onze tuinen (circa 30 meter lang).
Ik ben hier net komen wonen, heb de afgelopen maanden mijn huis opgeknapt en mede bestrating aangelegd.
In een woordenwisseling (los van de "cm-zaak") komt hij opeens met het verhaal dat ik mijn bestrating 30 cm moet opschuiven omdat dit zijn grond zou zijn.
Nou geloof ik dat best, maar deze situatie is al 12 jaar zo en daarnaast kan hij de grond niet benutten, omdat hier A een vrijstaande garage staat en b een lange schutting.
Ik heb weinig zin om mijn bestrating (oprit) er weer uit te halen en het 30 cm naar recht opnieuw te gaan leggen.
Valt dit onder "verworven" rechten oid?
Met andere woorden: wat zijn mijn rechten? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 19 jul 2007 12:07 Onderwerp: |
|
|
Verjaringstermijn is 10 jaar bij goede trouw, anders 20 jaar. |
|
|
|
 |
nako
|
Geplaatst: do 19 jul 2007 13:00 Onderwerp: |
|
|
Vanaf dat de huizen zijn geplaatst (1994/1995) en de scheiding tot stand is gekomen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 19 jul 2007 20:26 Onderwerp: |
|
|
Vanaf het moment dat de scheiding tot stand is gekomen. Overigens lijkt het erop dat de buurman zelf die schuur en schutting heeft geplaatst. Als dat klopt, kan dat niet worden gezien als een inbezitneming van die 30cm door de vorige eigenaar van jou woning. Als de strook al die tijd verder niet echt is gebruikt (afgezien van de recente aanleg van bestrating), zie ik niet wat er aan het verjaren zou zijn.
Verder is van goede trouw geen sprake, tenzij het verkeerd in het kadaster staat (onwaarschijnlijk). Twaalf jaar is dus te kort.
Wat zegt het kadaster? Klopt het dat die 30cm volgens het kadaster van de buurman zijn? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
nako
|
Geplaatst: do 19 jul 2007 21:09 Onderwerp: |
|
|
De buurman woont er nu circa 1,5 jaar. 12 jaar geleden zijn zijn woning + schuur/garage geplaatst. Vanaf die tijd staat er ook een schutting als erfscheiding. Wij hebben ons huis circa 8 maanden geleden gekocht ban de eerste eigenaar. Deze heeft indertijd een siertuin aangelegd maar heeft de boel erg laten onderkomen.
Waar wij een terras hebben gemaakt, was een overwoekerd stuk tuin idem wat betreft onze oprit
Het enige wat ik kan opmaken uit de papieren van het kadaster is dat de garage direct aan de scheidingslijn ligt. Er zit op de tekening geen ruimte tussen. Maar wellicht wil dit niks zeggen.
Zijn er andere manieren om hier achter te komen?
Eigenlijk is dit te zielig voor woorden, als je het nuchter bekijkt. Ik heb dik 600 m2 grond, hij 1000m2 en hij begint te zeuren over 30 cm. Waar hebben we het over? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 19 jul 2007 22:24 Onderwerp: |
|
|
Ik heb weinig verstand van kadastrale tekeningen, maar die lijken mij hier wel te bepalen wie recht heeft op de strook. Als iemand die er verstand van heeft kan bevestigen dat de strook volgens de tekening van jou is, dan kun je de buurman verder negeren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
nako
|
Geplaatst: do 19 jul 2007 23:35 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt me ook, maar goed, ik heb er al helemaal geen verstand van.
Ik zal kadaster eens bellen. Misschien dat ik dan wat wijzer wordt.
Ik hoop dat ik gewoon een hoop gezeur kan besparen |
|
|
|
 |
|