Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 17:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verklaring Omtrent Gedrag
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Student1983

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 10 jul 2007 17:33    Onderwerp: Verklaring Omtrent Gedrag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende:

Ik zit in de afrondende fase van mijn rechtenstudie en binnenkort wil ik gaan solliciteren naar de baan van paralegal. Ik heb echter een half jaar geleden een hele grote fout gemaakt die ik tot de dag van vandaag betreur. Ik ben toen namelijk tijdens een feest opgepakt met xtc pillen in mijn zak. Door de daar aanwezige OvJ werd mij medegedeeld dat ik 400 euro kon betalen en daarmee strafvervolging kon voorkomen. (Omschrijving strafbare feit: Art.2 ahf/ond C Opiumwet - aanwezig hebben van stof lijst I)

Tevens vertelde hij mij dat er een acceptgiro thuis opgestuurd zou worden. Deze heb ik echter nooit ontvangen. Omdat ik binnen een maand moest betalen, heb ik uiteindelijk zelf het initiatief genomen en het bedrag overgemaakt op de rekening van het CJIB. Ik heb hier echter verder nooit meer iets van gehoord.

Nu vroeg ik mij af of ik uberhaupt nog een verklaring omtrent mijn gedrag kan krijgen? Kan ik nog wel paralegal worden? Of in de toekomst advocaat of jurist?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 10 jul 2007 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een verklaring van goed gedrag wordt niet voor iedere willekeurige baan verstrekt, dus kan ook niet voor iedere willekeurige baan worden gevraagd. Ik denk niet dat een bedrijf een potentiële paralegal om een verklaring van goed gedrag zal (en kan) vragen. Idem voor de gemiddelde positie van jurist. (Een positie als jurist bij zeg de AIVD is uiteraard niet gemiddeld.)

Voor beëdiging als advocaat is zo'n verklaring vermoedelijk wel nodig. Of dit akkefietje aan zo'n verklaring aan de weg kan staan is mij niet direct duidelijk. Ik denk zelf van niet, als je verder niets op je kerfstok hebt...

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 10 jul 2007 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je het CJIB gebeld voor opheldering? Vreemd dat je geen AC hebt ontvangen en dat je op je betaling nooit iets hebt gehoord.
Als ik me goed herinner heb je recht op inzage in je justitiële documentatie.
Het onderwerp is vaker ter sprake gekomen op dit forum. Gebruik de zoekfunctie eens.
Of je met JD advocaat kunt worden, zou je aan een advocatenkantoor kunnen vragen. Paralegal of jurist lijkt me meer af te hangen van het bedrijf dan van de functie. Voor justitie zul je bedoelde verklaring moeten overleggen. Zelfs administratief medewerkers moeten dat. Hier staat tegenover dat het niet geheel blanco hoeft te zijn (voor administratief medewerkers). Het hangt ervan af wat erop staat.
Zelf zou ik het precies willen weten. Geen onaangename verrassingen; solliciteren is al spannend genoeg.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 10 jul 2007 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om beëdigd te worden, moet je een VOG overleggen. En eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat een overtreding van de opiumwet door de vingers zal worden gezien.
Bekijk de homepage
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: di 10 jul 2007 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik goed ben geïnformeerd (dus niet gebaseerd op juridische kennis):
Een VOG vraag je zelf aan bij de gemeente. Deze geeft het ook af. Je ontvangt slechts een VOG. Dus geen nadere informatie over eventuele JD. Voor het afgeven van zo’n verklaring wordt gekeken naar het strafbare feit in relatie tot de functie waarvoor de VOG moet worden afgegeven. Concreet: ben je veroordeeld voor het rijden onder invloed, dan ontvang je geen VOG voor taxichauffeur maar wel voor onderwijzer.
Rijst de vraag welke criteria worden gehanteerd voor een advocaat of jurist.
Student1983: Zou het je helpen als je eens contact opnam met de gemeente, vooropgesteld dat mijn verhaal juist is.
Quote:
Hier staat tegenover dat het niet geheel blanco hoeft te zijn (voor administratief medewerkers). Het hangt ervan af wat erop staat.

Correctie: ik bedoelde het strafblad/JD. Justitie kan dit zelf opvragen. En doet?/deed dit ook. Dus naast een VOG (formele procedure).
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 10 jul 2007 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Om beëdigd te worden, moet je een VOG overleggen. En eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat een overtreding van de opiumwet door de vingers zal worden gezien.

Dat hangt geheel af van de eisen die vooraf aan de inhoud van de VoG zijn gesteld. OP zou aan de plaatselijke Orde kunnen vragen of dit vergrijp een echt obstakel is of dat de Orde hier toch nog mee akkoord kan gaan. Het is iets wat per geval bekeken wordt, zo heb ik begrepen.

Als er overigens in de 4 jaar vooraf aan de beoordeling van de aanvraag geen justitiele antecedenten zijn, behoudens zeden delicten en indien je in de gevangenis hebt gezeten, wordt de VoG zonder meer verstrekt. OP kan dus ook eerst promoveren en -als hij zich rustig houdt- na zijn promotieonderzoek gaan solliciteren. Dit heb ik uit :

http://www.justitie.nl/images/vog2_tcm34-34230.pdf
bona fides

BerichtGeplaatst: di 10 jul 2007 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Zijn niet alle advocaten aan de coke? Very Happy

Maar serieus, ik denk echt niet dat deze overtreding een probleem is om advocaat te worden. Verstandig is anders, maar zoiets toont m.i. niet aan dat je op het verkeerde pad bent geraakt. Als het echt van belang is dat advocaten nooit eens een pilletje hebben geslikt, dan moet daar maar eens medisch op worden getest. Het aantal overtreders lijkt me dermate hoog dat het weigeren van alleen de personen die er ooit op gepakt zijn mij nogal willekeurig voorkomt.

Ik vind:
Quote:
Een verklaring omtrent het gedrag (VOG) wordt afgegeven als er over de aanvrager in de afgelopen vier jaar geen informatie in de justitiële documentatie terecht is gekomen. Daarop zijn twee uitzonderingen. De aanvrager heeft in die vier jaar enige tijd in de gevangenis doorgebracht of er is in het verleden sprake geweest van een zedendelict. Indien een aanvrager in de vier jaar voor de aanvraag wel in de justitiële documentatie voorkomt, vindt er vervolgonderzoek plaats.

Dus 4 jaar braaf zijn volstaat in ieder geval. Als je voor die tijd al advocaat wilt worden, dan lijkt het me verstandig eerst uit te zoeken of de transactie met enige waarschijnlijkheid van belang is.

Ook interessant:
Quote:
Meegewogen wordt onder andere de leeftijd van de aanvrager ten tijde van het plegen van het strafbare feit, de zwaarte van het delict, de wijze waarop de strafzaak is afgedaan en in hoeverreer gevaar is voor recidive. Bij twijfel kan informatie worden ingewonnen bij het Openbaar Ministerie en bij reclasseringsinstellingen.

Bij het afgeven van een VOG gaat het er volgens mij om of er reden is aan te nemen dat de persoon voor de functie niet geschikt is. Niet om iemand nav een fout in het verleden (waar al voor geboet is) nog eens een trap na te geven.

JetKroket

BerichtGeplaatst: di 10 jul 2007 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de overheid hierin echt streng zou zijn, zou dat leiden tot (massa) werkloosheid. Ze willen waarschijnlijk alleen de rotte appels uit de mand halen. Vraag is of jij een rotte appel in de rechtenmand bent, nu je één maal bent gepakt met wat XTC- pillen op zak.
Een tip: mocht het ooit ter sprake komen, hou een luchtig verhaal en zomogelijk voordat je wordt gevraagd verantwoording af te leggen van dit feit.
David van Beek

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2007 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Very Happy

Laatst aangepast door David van Beek op di 29 jul 2008 22:05, in totaal 1 keer bewerkt
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2007 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zelf aanvragen kan niet zomaar; een VoG wordt altijd beoordeeld in het licht van de toekomstige werkgever of functie. Bij de aanvraag moet je ook zeggen waar het voor is. Dus op de bonnevooi een aanvraag indienen, om te zien of je er nog voor in aanmerking komt, gaat niet lukken.

Rolling Eyes
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2007 20:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De kneep zit 'm inderdaad in:
postbus 51 schreef:
In aanvulling op het formulier dient u (een) document(en) te overleggen waaruit het doel van uw aanvraag blijkt. De ambtenaar dient op grond van deze informatie te kunnen vaststellen waarvoor de aanvraag wordt ingediend.

JetKroket

BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2007 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eens. Ik had ‘m ook gezien. Je slooft je uit en ’n mens reageert niet.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2007 21:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Je slooft je uit en ’n mens reageert niet.

Hij zal het te druk hebben met dealen Rolling Eyes

JetKroket

BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2007 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Yesss Yesss Yesss
Student1983

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2007 4:33    Onderwerp: Dank jullie wel voor alles. Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides, JetKroket, StevenK, Komodo en David van Beek

Dank jullie wel voor jullie meningen en adviesen.

Het spreekwoordelijke lichtje is nu in ieder geval weer in zicht aan het einde van de tunnel.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds