|
Auteur |
Bericht |
ydneW
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 17:17 Onderwerp: Geen executies in hiv-zaak Libië |
|
|
Iedereen heeft vast wel iets van de berichtgeving opgevangen omtrent de zaak van de ruim 400 met HIV besmette kinderen in Libie. Hiervoor zijn vijf Bulgaarse verpleegsters en een Palestijnse arts die ervan beschuldigd worden kinderen in Libië met hiv te hebben besmet veroordeeld, in eerste instantie tot de doodstraf, maar dit is inmiddels onder grote westerse druk omgezet tot levenslang.
Ik ben erg benieuwd hoe iedereen tegen deze zaak aankijkt, en dan doel ik op alle aspecten en niet alleen het omzetten van de straf. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 18:19 Onderwerp: |
|
|
Voor geld is veel te koop. Ik begreep dat er 460 miljoen euro aan Bulgaars en EU-geld richting de families van de besmette kinderen gaat. Of de families er veel van zullen zien is een andere vraag.
De Palestijn heeft inmiddels de Bulgaarse nationaliteit gekregen, zodat hij ook in de deal kon worden betrokken. Dat is prettig. Zijn familie woont overigens in Nederland, als ik me niet vergis.
Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Ik neem aan dat ze worden overgedragen aan Bulgarije om daar hun straf "uit te zitten". Dan zijn ze met een paar dagen natuurlijk weer vrij man en vrouw.
Wat de schuldvraag betreft, het lijkt mij buitengewoon onwaarschijnlijk dat de beschuldigingen kloppen. Maar eigenlijk weet ik te weinig van de zaak af om daar echt over te oordelen. Of is het feit dat het om Libië gaat al voldoende? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ydneW
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 18:49 Onderwerp: |
|
|
Als ze overgedragen worden zullen ze naar ik verwacht idd niet lang meer hoeven te zitten. In berichtgeving heb ik ook gelezen dat Washington er bij Libie op aandringt om een manier te vinden waarop ze kunnen vrijkomen. Gratie is dan natuurlijk ook een optie, maar of Libie haar Hoge Raad zo'n gezichtsverlies gunt.... Mij lijkt het twijfelachtig en dus lijkt de overdraging me inderdaad een srieuze optie.
Ik vind het alleen wonderbaarlijk dat het nu juist allemaal in een soort van stroomversnelling is gekomen, deze mensen zitten al ruim 8 jaar vast. Mij lijkt de schuldvraag ook vrij duidelijk, het klinkt ook veel aannemelijker dat slechte hygiene de oorzaak van dit alles was, zeker in een land als Libie. Maar waarom het westen er nu pas echt druk achter begint te zetten is mij echt een raadsel. Waar waren ze 8 jaar geleden dan? |
|
|
|
 |
|