|
Auteur |
Bericht |
nathaliemark
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 jul 2007 21:03 Onderwerp: Dreiging met ontslag vanwege ouderschapsverlofvraag |
|
|
In mijn werkkring is een 36-urige werkweek van kracht. Dit is nu zo ingevuld dat de werknemers in ons bedrijf om de vrijdag vrij zijn. Omdat ik graag tijd zou willen doorbrengen met mijn kind en in eerste instantie geen ouderschapsverlof wilde aanvragen, heb ik het voorstel neergelegd om elke vrijdag te gaan werken, maar op een andere dag in de week minimaal 4 uur thuis te werken, zodat ik dan bij mijn kind kan zijn. Alternatief voorstel is elke week een halve werkdag vrij in plaats van de vrijdag eens in de twee weken. Beide voorstellen leveren mijn wergever evenveel werktijd als nu, alleen op andere tijdstippen. Mijn werkgever heeft beide voorstellen van tafel geveegd. Hij vindt dat een kind prive is en dat ik het dus maar prive moet oplossen. Ook is er door hem gezegd dat als ik ouderschapsverlof ga aanvragen, hij dit gezien mijn verkoopfunctie onverteerbaar vindt en hij heeft aangegeven mij op alle mogelijke manieren te zullen tegenwerken als ik het toch doorzet. Hij heeft aangegeven de targets dan dusdanig te zullen verhogen dat via functioneringsgesprekken de weg naar ontslag dan open ligt. Wat kan ik doen? |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 10 jul 2007 21:13 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ook is er door hem gezegd dat als ik ouderschapsverlof ga aanvragen, hij dit gezien mijn verkoopfunctie onverteerbaar vindt en hij heeft aangegeven mij op alle mogelijke manieren te zullen tegenwerken als ik het toch doorzet. Hij heeft aangegeven de targets dan dusdanig te zullen verhogen dat via functioneringsgesprekken de weg naar ontslag dan open ligt. Wat kan ik doen? |
Gelijk een andere baan zoeken. Schoft dat ie is!! _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 10 jul 2007 22:08 Onderwerp: |
|
|
MP3 speler met opnamemogelijk regelen en hetzelfde gesprek nog een keer voeren
Daarna op je strepen gaan staan. |
|
|
|
 |
Dvanes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 17
|
Geplaatst: do 12 jul 2007 12:11 Onderwerp: |
|
|
Ouderschapsverlof is iets dat de werkgever niet zomaar kan weigeren (in ieder geval niet volgens de standaardregeling, zie http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=390552&link_id=72370), en hij mag de arbeidsovereenkomst ook niet opzeggen om de reden dat de werknemer het ouderschapsverlof geldend maakt (zie art. 7:670 lid 7 BW).
Beide voorstellen zijn m.i. redelijk, er wordt hetzelfde aantal uren gewerkt, alleen op andere tijdstippen.
En targets verhogen vind ik echt onredelijk; dit gebeurt namelijk niet als je gewoon 36 uur zou blijven werken op kantoor en om de vrijdag vrij bent...Dit is dus echt een geval van wegpesten. Probeer je daardoor niet van de wijs te laten brengen.
Ga inderdaad nogmaals een gesprek aan, kijk wat eruit komt. De werkgever kan niet blijven weigeren, dan verzuimt hij zijn plicht tot goed werkgeverschap.
En verder: mocht hij je het leven zuur blijven maken, ga dan toch maar op zoek naar een andere baan en een werkgever bij wie je je rechten gewoon geldend kan maken  |
|
|
|
 |
|